Nemrégiben közölte a Bicskei Szó a bölcsődés gyermekek szüleinek városházára vitt levelét, amelyre közlésünk után nyílt formában válaszol a polgármester is a város portálján. A kampánykorszakában beígért bölcsőde-építés és fejlesztés helyett a bicskei családokat tovább terhelő  többszörös bölcsődei díjemelés valósult meg - összegezhetjük az "eredményt".    

"Tisztelt Babavár Bölcsőde Szülői Közössége!
 
2012. február 13-án érkezett észrevételeikkel kapcsolatosan az alábbi nyílt levélben válaszolok.
 
A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások intézményi térítési díjainak megállapítása ügyében a Képviselő-testülethez és a Polgármesterhez címzett „kollektív fellebbezéssel” kapcsolatosan tájékoztatom, hogy sem a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL törvény, sem a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény nem ismeri a „kollektív fellebbezés” intézményét.
Mivel a szolgáltatást igénybe vevő (kötelezett) által fizetendő személyi térítési díjat az intézményvezetőnek kell megállapítania és erről írásban tájékoztatást kell nyújtania, csak és kizárólag ezen írásban megállapított személyi térítési díj összege ellen nyújtható be fellebbezés, amennyiben a kötelezett a térítési díjat vitatja, ill. annak csökkentését vagy elengedését kéri. 
Mivel a személyi térítés díj megállapításánál figyelembe kell venni a család egy főre eső jövedelmét, ezért egyénre szabott. Ebből az is következik, hogy ellene fellebbezés benyújtására csak és kizárólag az érintett fél jogosult! Fellebbezésre az értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül van lehetőség.  A fellebbezést a Fenntartóhoz kell benyújtani.
 
A beadványból világossá vált számomra, hogy a Szülői Közösség a gyermekgondozásért fizetendő térítés díj megállapítása ellen tiltakozik, nem vizsgálva annak szükségszerűségét.
 
Az Önkormányzat által megállapított gondozási díjak egyáltalán nem eltúlzottak, nem is lehetnek azok, hiszen a számítás alapjait törvény szabályozza, tehát nem a helyi képviselők döntöttek így kényük-kedvük szerint:
A gyermekvédelmi törvény 146. § (1) bekezdése szerint: „Ha e törvény másként nem rendelkezik, a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátás keretében biztosított gyermekek napközbeni ellátásáért és gyermekek átmeneti gondozásáért, valamint a személyes gondoskodást nyújtó gyermekvédelmi szakellátás keretében biztosított utógondozói ellátásért térítési díjat kell fizetni.”
 
Ugyanezen törvény 147. §-a szerint a Fenntartó az intézményi térítési díjat a szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás különbözeteként határozza meg.
Nem kell tehát bonyolult matematikai számítást végezni ahhoz, hogy kiszámolhassuk mennyi a bölcsőde intézményi térítési díja: Bölcsőde éves költségvetése (a rendelet tárgyalásakor a 2011. évi költségvetési adatokat vettük figyelembe) 25.261 millió Ft mínusz a Bölcsőde működtetéséhez éves szinten kapott állami támogatás: 11.850 millió Ft = szolgáltatási önköltség. Figyelembe véve a 24 ellátottat, valamint éves szinten a 11 ellátási hónapot: megkapjuk a Képviselő-testület által Rendeletben megállapított bruttó 50.800,- Ft/hó egy ellátottra jutó összeget. 
 
A szülők tehát két kalkuláció alapján fizetnek gyermekeik havi ellátása után: egyrészt az étkeztetésért, melynek rendszere nem változott a korábbi évekhez képest; másrészt a gondozásért, melyet az intézményvezető kalkulál.
 
A Képviselő-testület döntésénél figyelembe vette az egyes családok terhelhetőségét, ezért döntött úgy, hogy további kedvezményeket épít a rendszerbe.
A jogalkotó a térítési díj megállapításának alapjául az 1 főre eső jövedelmet veszi, így elmondható, hogy a családban a bölcsődés gyermekre eső jövedelem részt – a Képviselő-testület által meghatározott kedvezmény beépítésével együtt - a térítési díj 17°% és 35% között terheli meg.
 
További kedvezményként a személyi térítési díj megállapításánál figyelembe kell vennünk a törvénybe épített kedvezményt is, mely szerint a személyi térítési díj nem haladhatja meg a család egy főre eső jövedelmének 25%-át a gyermekek napközbeni ellátása esetén, ha annak keretében étkezést is biztosítanak.
 
Az egy főre eső jövedelem vizsgálatánál nem vehetjük figyelembe a jövedelmet terhelő kiadási oldalt, hiszen az egyben egy szubjektív elemet építene a rendszerbe. Nem elvárható a Fenntartótól, hogy a családok jövedelmét terhelő kiadási tételeket vizsgálja, továbbá minden egyes kiadási tétel vizsgálatánál annak szükségszerűségéről vagy észszerűségéről véleményt alkosson és ez alapján állapítsa meg a fizetendő térítési díjat!
 
 
Mindezeken felül továbbra is ingyenes ellátásban kell részesíteni a jogosultat, ha a térítési díj fizetésére kötelezett jövedelemmel nem rendelkezik.
A gyermek gondozását térítésmentesen kell biztosítani, ha a gyermek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül, tartósan beteg vagy fogyatékos, három- vagy többgyermekes családban él, az átmeneti gondozásban lévő, nevelőszülőnél vagy gyermekotthonban elhelyezett, az átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermeknek.
 
Fentieket figyelembe véve tehát mind a törvény, mind a Képviselő-testület által Rendeletben szabályozott kedvezmények köre olyan tág, hogy azok valamelyikére mindegyik ellátott jogosult!
 
Egyértelműen látjuk, hogy a város súlyos anyagi gondjait a korábbi években felvett hitelek okozzák, a hitelállomány visszafizetése 2008-ban kezdődött és 2020-ig terheli önkormányzatunkat.  
 
Önkormányzatunk mindent megtesz azért, hogy meglévő szolgáltatásait változatlan színvonalon tudja a jövőben is biztosítani úgy, hogy közben a 2008 előtt keletkezett 2 Mrd forintnyi hitelállományát 2008 júniusa óta kénytelen törleszteni. Így a 2008 előtt jellemző nyaklótlan költekezés helyett, mára sok-sok család családi költségvetéséhez hasonlóan, az akkor átgondolatlanul felvett hitelek visszafizetése jelenti a legnagyobb gondot városunk számára. Ez csak 2012-ben 314 millió forintos kiadást jelent a városunk költségvetésében. A hiteltörlesztési kötelezettség a hitelszerződések szerint 2020-ig terheli a várost. Az intézményeink fenntartásához érkező állami normatíva csak 40%-ban fedezi a fenntartási költségeket. 
 
 
A fennmaradó 60%-ot nekünk közösen kell előteremtenünk!
 
 
A megállapított térítési díjak megfizetésével Önök hozzájárulnak a Bölcsőde fenntartásához úgy, hogy az igénybevett szolgáltatás valós költségeinek, azaz 50.800,-Ft/hó/főre jutó költségnek– amennyiben egyéb kedvezményre nem jogosultak – átlagosan 3,94% és 19,68% közötti részét térítik meg, amely az étkezési díjon felül 2000,-Ft-tól 10 000,-Ft-ig terjedő összeg.
 
 
Barátsággal:            Tessely Zoltán   Polgármester"

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bicskétől nem is olyan nagyon messze így oldják meg ezt a kérdést, valóban figyelembe véve a magyar családok helyzetét és érdekeit:
Székesfehérvár önkormányzata a mostani, nyárig tartó gondozási időszakban nem él a bölcsődei gondozási díj bevezetésének lehetőségével - mondta a város polgármestere. Cser-Palkovics András (Fidesz) hozzátette: a város közgyűlése rövidesen dönt arról, a szakmai szervezetekkel, a szülői képviseletekkel és az intézményvezetőkkel kezdődjenek egyeztetések annak eldöntésére, hogy szeptembertől éljen-e, s ha igen, milyen feltételrendszerrel a díj bevezetésének lehetőségével az önkormányzat. "Ha be is vezetjük, biztos vagyok benne, hogy nagyon méltányos és arányait tekintve nem sok szülőt érintő díj bevezetésére kerülhet csak sor"- mondta a polgármester
süti beállítások módosítása