Közkézen forog egy már talán el is fogadott előterjesztés a forgalmi rend változásokról. Ezekhez szólunk hozzá a tőlünk megszokott építő jellegű kritikával, ami egyetlen képviselő részéről sem hangzott el. 

Az előterjesztés a közúti közlekedésről szóló törvénnyel (Kkt) alapozza meg a forgalmi rend módosításokat, ami alapvetően rendben is van.

De arról nem tesz említést, hogy vannak részletszabályok – pl. a 83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet a közúti jelzőtáblák megtervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményeiről –, amiket a döntés során be kellene tartani.

Addig, amíg ez egy-egy értelmetlen megállni tilos táblát vagy sebességkorlátozást jelentett, nem is volt jelentősége, de az egyirányú utcában forgalommal szemben kerékpározás megengedése ezen már túlmutat, véleményem szerint nagyobb figyelmet érdemel.

Az elképzelés jó és támogatandó - kerékpáros vagyok és elfogult -, ha már a KRESZ ezt a lehetőséget bevezette. De az alábbi döntésből nem derülnek ki fontos részletek számomra.

Például a Bem utca:

Most a Kossuth utca felől egyirányú. Ha a Kossuth utca irányába a kerékpáros kihajthat, jelenleg elsőbbséget élvez(ne) a Kossuth utca forgalmával szemben, vagyis „jobbkezes” lesz a kereszteződés.

Ugyanez igaz a Jakab utca – Szt. István utca kereszteződésében is, ahol komoly iskolába tartó forgalom is lehet.

Hasonló probléma lehet a Rákóczi u. – Kerecsendi sarkon és a Bocskai u. – Szt. István u. sarkon is.

Az elsőbbség szabályozásának hiánya annál is inkább probléma, mert a most „főútként” funkcionáló utakon ezeket a kereszteződéseket előjelző tábla sem jelöli, lévén az egyirányúság miatt nem lehet kihajtó forgalom, így az autósoknak semmilyen jelzés nem szolgál arra, hogy keresztező forgalom lehet és így jön az " Ez a bringás meg hogy került a szélvédőmre" kezdetű népdal.  Jó. Rendben. Mi, akik kerékpárjainkkal eléggé el nem ítélhető módon (mindig meggyónom - A szerk.) eddig is használtuk az előírt forgalmi iránnyal szemben haladva az alábbi szakaszokat, tudni fogjuk, hogy nekünk elsőbbséget kell adni a Szél utcai, a sárközi vagy Kerecsendi forgalmának. De miért ne járhatna itt életében először bicskei utcákon kerékpározó, aki nem ismerős? És egyébként is jobb tisztázni, nem hogy jobb, hanem kötelező profi módon tisztázni, "jogtisztává" és egyértelművé tenni ezeket a helyeket. Felelősségteljesen.    

Az országos főút érintettsége okán nem látható, hogy a Megyei Közútkezelő szakembereinek véleményét megkérték-e.

Értelmezhetetlen a határozati javaslat 3. pontja is.

Mit jelent forgalomtechnikai szempontból az, hogy „visszaállítja a forgalomba helyezést követően, a Kodály Zoltán utca forgalmi rendjét”?

A helyi közutak kezelésének szakmai szabályairól szóló 5/2004. (I. 28.) GKM rendelet mellékeltének 2.1 pontja így szól:

„A közút kezelőjének – a Kkt. alapján – a tulajdonát képező helyi közutakról, azok műszaki, minőségi, forgalmi és baleseti adatairól, továbbá forgalmi rendjét meghatározó jelzésekről, a közút üzemeltetésére, fenntartására és fejlesztésére fordított költségekről nyilvántartást kell vezetnie.”

E nyilvántartás alapján elfogadhatatlan a fenti megfogalmazás. Tulajdonképpen ki mondja meg, hogy milyen forgalmi rendet kell kialakítani az említett utcában?!!!

A hivatkozott 83/2004. GKM rendelet nem véletlenül írja elő, hogy a jelzőtáblák kihelyezését sok esetben tervezni kell. A terv a nyilvántartás alapja.

Ha a város forgalmi rendje átgondolt, nem aktuálpolitikai megfontolások mentén történne, nyilván kevesebb anomália lenne, amire néhány példa:

Csokonai u.– Gárdonyi u. – Floriana tér súlykorlátozása egyik végén 7.5 t feletti tehergépjárművel behajtani tilos, a másik végén 7.5 t össztömeg korlátozás - Prohászka O. utca egyik végén kivéve célforgalom, a másik végén kivéve engedéllyel

Kossuth tér – Bartók B. u. sarok jobbkezes, a parkolóból kihajtó autók élveznek elsőbbséget

Orvosi rendelő előtt a bal oldalon kint lévő 30-as sebességkorlátozás, miközben a KRESZ 10. § (3) bekezdés szerint „A jelzőtáblákat – a (4)–(7) bekezdésben említett kivétellel – az úttest mellett, menetirány szerint a jobb oldalon helyezik el. A jelzőtáblát a bal oldalon, vagy az úttest felett megismételhetik.”

A Táncsics utcai súlykorlátozást az Akácfa u. – Aradi Vértanúk u. – Űrhajós u. útvonalon ki lehet kerülni.

Az Akácfa u. – Táncsics u. sarkon STOP tábla van, az útburkolaton csak elsőbbségadás kötelező piktogram.

Szt. István u. Zeneiskola előtt kötelező haladási irány tábla, ami csak az egyenes irányú haladásra utasít, vagyis a Bocskai utcába nem lehetne bekanyarodni.

Tisztázni kell ezeket a helyeket, helyzetek a jogtisztaság és a balesetek megelőzése érdekében. Nagyon gyorsan. 

 

ia 

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása