Kerényi Ferenc etyeki lovardatulajdonos volt a Zöld Terasz legutóbbi vendége, akinek magántulajdonú otthonán keresztülvág a felcsúti kisvasút tervezett nyomvonala.

kep6.jpg

- Apu, el kell költözünk? - kérdezte tőle gyermeke.
- Nem költözünk el - mondta a mindenkit védő Orbán-kormány idején az a családfő, aki saját otthonát kényszerül védeni kiemelt kormányzati beruházástól. Saját bevallása szerint hamarabb elhitte volna, hogy Boeingek potyognak az égből, minthogy Alcsút-Felcsút-Bicske nyomvonalon dízelvasút nyomvonalát terveznek a saját ingatlanára.

bemutatkozas7.jpg

Egy szintén hasonlóan érintett etyeki ingatlantulajdonos Németországban élő rokonainak (kitelepített svábok) írta meg, hogy mi történik velük, micsoda bizonytalanságban kell élniük. A német rokonok nem hitték el, hogy ez lehetséges a magántulajdonnal. Úgy tudták, hogy Magyarország jogállam.

Az lenne a jó, ha az egész ország pontosan tudná, mire megy ki a játék ezzel a tájrombolással. Azt tanultuk - mondta előadásában Kerényi Ferenc -, hogy már ötvenes évektől napjainkig egy megyényi termőhelyt és élőhelyt megszüntettünk. Mit akarunk még? Miért akarnak Bicske és Etyek közé vasutat, amikor közúti megközelítés adott.  

Ez nem a fejlődés, mert jól fizetett politikusaink a fejlődés varázsszóval paraszt-vakítanak - teszi hozzá a Bicskei Szó. Ez inkább a fejlődés gátja, hiszen az évi 20 milliós veszteség garantált, tehát egy okkal több, hogy megint ne jusson pénz az országban alapvető fontosságú helyekre.

A fejlődés - mondja Kerényi Ferenc, akivel Tatán iskolatársak is voltunk -, a szaporodás tökéletesítése és az energia-minimumra való törekvés.  

(A térképek felháborítóak. Pontatlanok, ha higgadt akarok maradni. Egyszerűen úgy rajzolták meg őket, hogy több lakóházról, otthonról nem vesznek tudomást, mintha nem is lennének. Hogy a Vezért ne zavarja? Sunyiság. Vagy hogy úgy sem lesznek ezek már ott? Így gondolnának magyar családokra a híres család-centrikusok? Akik mindentől megvédik Magyarországot - A szerk.)

Kerényi cipőtől kalapig mindent egymaga csinál vállalkozásában családapaként. A "tolvajtempó" kifejezést használta arra, hogy milyen slendrián futva-munkát végeznek már kezdetben. (Nagyon régen halottam a tolvajtempót, talán nagypapám mondta, ha kapkodtam vagy feleslegesen siettem valamivel.)

Hét nyomvonal tervezet készült. Kerényi Ferenc lovasgazda birtokát hét találat érte, több találatot kapott otthonuk mint egy végállomás.

Tőketerítési programnak is nevezte az előadó mindazt, ami történik. Egy hallgató így fogalmazott már az előadás előtt: minél nagyobb beruházás, annyival többet tudnak belőle zsebre tenni. Így volt ez mindig és sajnálatos, hogy a magyar nép nem tud saját utódjainak érdekében fellépni és elzavarni a teljes politikai "elitet". Mindez a széles rétegeket riasztó, de egy igen szűk hatalom-ittas rétegecske extravaganciája.

Minap hallottam a rádióban, hogy egy éjjel-nappalos kórházi ápolónő, aki havi 204 órát dolgozik, 125 ezer forintot kap, vagyis alig haladja meg órabére a 600 forintot. Dr. Bourgla Ossamah egy személyes beszélgetésben elmondta, hogy egy ápolónő havi 80 ezret visz haza esetenként vagyis szerinte az államnak nem az kellene legyen az elsődleges feladata, hogy veszteséges kisvasutakat építsen, hanem a teljes bérrendezés minden területen. A sokat hangoztatott MUNKA becsületének helyreállítása.

Egy önálló, értéket teremtő, teljesen rendben lévő értékrendű, dolgos etyeki családfő birtokát, ahol a hungarikummal határos lótartás a fő, talán nem ilyen pitiáner módon kellene elbánni olyan területen, ahol még kormánybiztost is kineveznek főbakternek, hogy legyen még egy pozíciója. 

Többen kérdezték Kerényi Ferencet, hogyan segíthetnék. A legjobb az lenne, ha a Magyarországon élő magántulajdonnal rendelkező emberek csak annyit tennének a precedens meg nem történéséért, amennyi módjukban áll.
Többször elhangzott tőle: "karhatalom". Kifejezte, értésre adta jó előre, hogy nem fogja elhagyni otthonát.

kep1.jpg

Ezt ez esetben senki, semmilyen címen nem várhatja el tőle, hiszen ez kiemelt kormányzati beruházás nem több egy hobbivasútnál, olyan mint a stadioneffektus. Ahogy régebben egy barát mondta: ha a magyar miniszterelnök hobbija az opera lenne, operaházak épülnének országszerte. (Persze, ehhez az is kellene, hogy a világ legismertebb magyarja operaénekes legyen.)

Igari Léna bicskei képviselő az előadáson elmondta, hogy az önkormányzat már közzétette azoknak a területeknek a helyrajzi számát, amit kivontak a mezőgazdasági termelésből és vasúti területnek szánnak. Megkérdezte a jegyzőt, kaphat-e erről bővebb tájékoztatást. Kiderült: a bicskei jegyző ebben nem tud segíteni a bicskei képviselőnek.

Mi van itt? Hol élünk?

Elhangzott példaként egy perui burgonyatermesztő indián nő esete, mert Magyarországot Dél-Amerikához hasonlították. A perui indián nő öt környezetvédő aktivistával elnyerte az idei zöld Nobel-díjként emlegetett Goldman Környezetvédelmi Díjat – írta az MTI.

Maxima Acuna nem veszteséges kisvasutat hiúsított meg, hanem bezáratott egy aranybányát.

Az emberek világszerte azért harcolnak, hogy megvédjék a földjüket és a vizüket – mondta Maxima Acuna, a perui burgonyatermesztő. A négygyerekes anya és nagymama több mint öt éven át tartó harcának eredményeként elérte egy 4,8 milliárd dolláros arany- és rézbányaprojekt felfüggesztését a perui hegyvidéken. A környezetvédők attól tartottak, hogy a bánya megmérgezné a helyi vízforrásokat, és a területen gazdálkodó közösségeket ki kéne telepíteni.

Ültek az előadáson hallgatóként olyan emberek is, akinek a háza mellé, az otthonaik közelébe tervezik a nyomvonalat Bicskén. Mindezt úgy, hogy annyit nem mondott nekik nagyszerű Tessely Zoltán, hogy húzd meg a hajam. Minden tájékoztatás nélkül hagyták az embereket és nem szégyellik magukat.

A dízelvasút hogyan illik európai koncepcióba, amikor az EU a villanyvasutak használatát szorgalmazza? Még rejtély. Az sem tudható, hogy lesz-e végül ebben a kiemelt "kormányzati bizniszben" EU-támogatás, de ha csak 10 milliárdos bekerülési értékkel számolunk, máris minden magyar egyezer forinttal beszáll.

Az Aradi utca végétől néhány méterre áll egy magasfeszültségű centrál. Hogy ez alatt hogyan fogják átvinni a vasutat a biztonsági előírások betartásával, szintén jó kérdés.

Ami a tervezett kisajátításokat illeti, jogi szempontból esetleg azért támadhatók, mert valójában Magyarország jelenlegi helyzetében - mindenki, egytől egyig nagyon jól tudja - 10 milliárdos kisvasút megépítése egyáltalán nem indokolt egy olyan jó közlekedéssel bíró, főváros közeli területen, ahol minden jól megközelíthető közúton is.

Szilágyi Lászlónak volt egy fanyar viccnek szánt mondata, miszerint akkor ne tízért építsünk hanem tizenöt milliárdért, mutassuk meg milyen jól megy nekünk, vagyis vezessen a vasút más nyomvonalon a Natura 2000 területen át egészen EtyekWood-ig...

Egy hallgató hozzászólása szerint kapjon Orbán Viktor terepasztalt, kisvasutat, akár már egy millióból is jót lehet kapni.

Turisztikai blablával szokták indokolni az anyagilag ebben érdekelt felek a szükségességét, de mint elhangzott Szilágyi László szári környezetvédőtől: a gyönyörű tájon indokoltan járó kismarosi kisvasút utazóközönsége 400 fő hetente, érthetetlen, hogy a számos ellentmondást tartalmazó megvalósítási tanulmány miért beszél ezrekről havonta Alcsút és Etyek között. A természetvédelmi területeken pedig azért működnek kisvasutak a környezetvédelmi szempontok tiszteletben tartásával, mert annak szakaszaira autóval nem lehet bemenni.  

Elhangzott: ebben elsősorban akár mostanában nagy bevásárlást tartó földtulajdonosok érdekeltek valamint egy jelenlévő halkan megjegyezte:

Etyeken a testület választott vezetője először így hárított: ez nem a község ügye, ez állami beruházás, aztán valószínűleg tudtára adták, hogy hová érdemes helyezkednie, mert Etyek közepére közösségi tér kiépítését tervezik. Ebben lehet számos helyi érdekelt vagyis nagy a csönd és feszült várakozás. Tessely Zoltán tart hamarosan egy közmeghallgatást Etyeken, Bicskén ilyen még nem volt konkrétan a kisvasútról, bár az Orbán Expressz vonalát ugyanaz a cég tervezi, ami Bicske vasútállomását.

lovasnap_20.jpg

Kerényi Ferenc szerint - a táj jó ismerője, hiszen szülőföldje -, a domborzati viszonyok figyelembevételével ésszerűtlen a nyomvonalterv. Esetenként a tervek szerint a nyomvonal dombokra megy fel, amikor a köztük lévő völgyek alkalmasak erre. (Hegyek között völgyek között zakatol a vonat helyett itt dombtetőkön - A szerk.)  Elhangzott, hogy olyan öreg ház sincs a térképen ami régebben épült mint az előtte elhaladó országút. Az út szerepel a térképen. De nem vesznek tudomást, amiről nem akarnak, mert jön a vonat.

Sértettség, megtörtség, fáradtság - ezekre számítottam Kerényi Ferenc jöttének hallatán - ehelyett egy kiváló gondolkodású, nagyon jó eszű, erős ember beszédét hallhatták a bicskei érdeklődők. Megkockáztatom: a Zöld Terasz eddigi legjobb előadását tartotta meg ez az ember, amire Fehérváron élő bicskei kötődésű érdeklődő is érkezett.

(Nagyon sajnáltam, hogy nem kamerával jöttem, mert leírva nehezen, hiányosan visszaadható.  Kiderült: a köz számára tökéletesen felesleges beruházásról van szó, tisztázatlan a miértje, amit személyes gazdasági érdekek szőnek át, közérdek szinte semmi. Etyek központjának újjáépítése kisvasút nélkül is menne. Bicskén kisvasút nélkül is fel lehet és kell újítani a vasútállomást.)

Végezetül a lovarda galériája....

 

ia

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása