Ha Bicskéről Etyekre tekerünk, onnan később a Balatonig el tudunk kerékpározni. Ha Tarjánig megyünk, ott északnak a Duna felé, délnek Tata felé juthatnánk el. Ezzel Bicske végre rákerül a kerékpáros térképre. Ezt nem most írjuk le itt először.  

"Nehéz ehhez a témához úgy hozzászólni, hogy ne megint úgy kelljen kezdeni, hogy talán át kellett volna olvasni a Csabdi Önkormányzat ezzel kapcsolatos döntéseit, tevékenységét" - írja a kerékpárút Bicske, Előhegyen tervezett nyomvonaláról szóló cikkünk Fb-kommentárjában egy Csabdi képviselő, aki a község hivatalos honlapját is szerkeszti. " - Ezek megtalálhatók a csabdi.eu lapon" - folytatja - "ahol a kerékpárút rajzai is megtalálhatók tavaly augusztus óta azaz több, mint fél éve. Talán néhány Csabdit érintő dolog másképpen látszódna. Csabdin a kerékpárút nemcsak kerékpárút hanem járda is lesz egyben. Ezzel megoldódik a Béke utcai járda is. Annyival szélesebb lesz, hogy sávjelöléssel külön sáv lesz a gyalogosoké. Szélessége 2,75m néhol 3,25m. Egymás zavarása nélkül lehet kerékpározni és gyalogolni. A Petőfi utca alatti rész, tehát ami bizony sajnálatosan érinti az ott lakókat szintén hasonlóan készül el. Tervezve van lejárat az óvodánál, tehát iskolából, óvodából, postáról stb. el lehet jutni az Előhegyre és az az feletti részekre biztonságosan elkerülve a régi posta előtti Szabadság utcai szakaszt. Tudom, hogy a patak melletti közlekedés is jelenthet biztonsági kockázatot, de még mindig jobb, mint a száguldó autók melletti elhaladás különösen rossz látási viszonyok esetén. Igen bizony lesz világítás is rajta. Visszatérve az ott érintett lakókra. Bizony én sem örülnék egy hasonló helyzetnek. Idézek a cikkből: „Mert a legrosszabb esetben igen, lehetséges a kisajátítás, de azt törvény szerint meg kell előzze egy hivatalos vételi ajánlat, ami a megkísérelt egyezség ténye. Ha ez a kísérlet nem éri el célját, akkor lehet kisajátítani.” Ehhez annyit tudok hozzátenni, hogy az illetékesek dolgoznak egy méltányos kártérítésen és tessék elhinni az valóban az lesz. Úgy gondolom, hogy a Csabdin áthaladó kerékpárúttal, a jelenlegi nyomvonallal Csabdi, a falu sokat nyer. Igenis köszönet illeti a kitalálóját és igenis köszönet jár az erre fordítható pénzért. Köszönet Tessely Zoltán képviselő úrnak, hogy megvalósítását szorgalmazza, kívánságainkat figyelembe vette. Igen, bizony így volt! Nekem különösen tetszik mert megoldódni látszik régi „vesszőparipám” azaz a Béke utcai járda is. Természetesen ahány ember annyi nyomvonalat lehetne kitalálni, meghúzni. Igen én is tudok egy másikról is, ott a tófenékben ment volna a patakparton a nyomvonal. Hát az lett volna valóban egy ártér. Biztos, hogy építése közben is jönnek újabb sérelmek, kellemetlenségek, de reméljük mindenki legnagyobb örömére hamarosan elkészül." 

A Bicskei Szó válasza:  

 

Közvetlenül a patak partjára töltést, arra pedig kerékpárutat építeni felelőtlenség - ezt mondják a Bicske, Előhegyről írott cikkben megkérdezettek és ezzel több háttérben meghallgatott szakember is egyetért. Ezen a tényen az sem változtat, hogy a tervezett kerékpárút járdának is használható lesz közvilágítással. (Ha iszapba ások alapot egy épületnek, mindegy, hogy családi ház vagy tornaterem, esetleg mindkettő együttvéve.) Nekem azt mondták a helyszínen, hogy nehezen tudják elképzelni , hogy a gyalogos ezek után majd azért keresi fel a patakparti utat például télen Bicske, Előhegy alatt,  hogy onnan eljusson egyik pontból a másikra. A cikk néhány helyi kívánalmát rögzíti: ha költünk, ésszel költsünk, ha építünk, maradandót építsünk. Azt is elmondták, hogy létezik olyan útszakasz, leírom cikkemben, ahol tartósabbat lehet építeni és az ott élők körülményeit is javítja. A meglévő átjáró használatáról a pályatöltés átpréselése helyett - erről már nem is beszélve. Megértem a főnökség felé gyakorolt lojális hangnemet, köszönet és hála kifejezését, de ez még feltételezhet racionalitást, odafordulást a lakosság által elmondott vélemények felé  Az is nyilvánvaló, hogy egy település vezetése minden erővel el akar kerülni mindenféle nyilvános konfrontációt a hatalommal, azt is tudom, hogy ezt a falu szinten tartása és fejlesztése érdekében teszi. De van egy határ. A Bicske, Előhegyen élők nem azért hívták fel a figyelmet a problémára, mert éppen nagyon ráértek. Ez a tó-fenékes árterezés a kommentárban valamint az "ahány ember, annyi nyomvonal" gondolatszerűség - a probléma bagatellizálása. Érveket kellene inkább sorakoztatni a vitát kiváltó első cikkben vázolt lehetőség ellen, meggyőzni mindenkit, hogy az miért nem jó, ha az tényleg rosszabb mint a tervezői irodában megálmodott. Elmondani, miért nem jó Bicske, Előhegyen kiépíteni ezt a szakaszt, ahol sem Bicskén, sem Csabdin nem kell senkitől kényszer-megvenni semmit, ahol a fejlesztés az ott élőket is 100 %-ban szolgálja.  

Az eredeti cikkben Csabdi alig szerepel, mert a vele határos Bicske, Előhegyre fókuszál. Úgy hallottam, hogy érdekes érvelés hangzott el az egykori moziban megtartott keddi fórumon a település vezetője részéről.

 A forgalmas út mellett, ahol egyébként számos ház, intézmény, bolt, tehát kiinduló és célpont elhelyezkedik, azért nem lehet járda, mert keskeny a terület, nem fér el az út mellett.
Ezt máshol a csapadékvíz elvezető árok burkolásával oldják meg, ami helyet ad a járdának és megoldja a biztonságos vízelvezetést is, ami egy völgyben, két meredély oldalában szintén fontos.  És nem kell elvenni földeket, nem kell megszüntetni zöldfelületet! Mert a kerékpározás és a gyaloglás is környezetbarát a javából!

De persze, valamivel érvelni kell.
Tényleg azt a járdát fogják majd használni, mindentől pont egyenlően nagy távolságra?! A gyalogos tömböket fog kerülni, hogy a szomszédba átmenjen, mert nem minden házhoz lesz járdakapcsolat?!  Ugye nem tűnik túl komoly érvnek?
Ettől függetlenül jó, hogy lesz járda és kerékpárút. A Bicske, Előhegy szakaszon csak azt nem értjük, miért a patakparti ártéren? Miért nem Bicske, Előhegy az építményadót is fizető  helyiek által már részben szilárd burkolatúvá tett útjain, amit jobbá tenne az aszfaltozás, a közvilágítás kiépülése. Jobban jönne nekik az infrastruktúra, mint a békáknak a nádasban.  

A Csabdin belül EU-s felzárkóztatási támogatásból kiépülő faluközpontot a Bicske, Előhegy utca - Csabdi, Petőfi utca változat sem kerülné ki, gyönyörűen elmehetne a szép falu készülő-új éke mellett a bringás.   

Visszatérve tehát az első cikkünk mondandójának lényegéhez: a hazai tapasztalat egyébként lehangoló, amikor az ártéri töltésre épül a kerékpárút. Legtöbbször a garanciális időt kibírja, de többször előfordult, hogy azt sem. Utóbbi a jobb eset, mert akkor még a kivitelezővel lehet újra megépíttetni.

A Csabdi lokálpatrióta képviselő, akivel több esetben is együttműködhettünk már, mintha elbeszélne a probléma mellett. Az összefoglalómban és jóindulatú figyelemfelhívásomban a Csabdi szakaszról nem esett szó. Nem a kerékpárút megépítése a gond hanem a szakmaiatlan és pazarló nyomvonal - Bicske, Előhegy útjai helyett odalenn a pataknál. Segítek egy találós kérdéssel a végén. Miért nem építettek parasztházakat eleink az Előhegyen közvetlenül a patakhoz? (Egyedül vízimalom épült a víz mellé a környéken,  ami természetes, hiszen a patak erejét használta, hogy például kenyér jusson a Csabdi asztalokra, beleértve a dolgos molnárét.)    

 

ia 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása