Balesetek helyett talán több körültekintést a Képviselő-testület döntéseihez
Címkék: közlekedés kresz balesetveszély testület
2015.02.13. 14:05
Tisztelt Képviselő-testület, megkezdődött egy korábbi döntésük alapján a bicskei egyirányú utcákban (Zrínyi, Bem, Jakab, Rákóczi utca) a kerékpáros kiegészítő táblák kihelyezése, hogy a kerékpárosok részére az utcák a forgalommal szemben is használhatóak legyenek. (a Zrínyiben már kint van a kiegészítő tábla, de nincs elsőbbséget szabályozó tábla).
A cél üdvözlendő, magam is kerékpározom és használtam is már ezen utcákat „szabálytalanul” - mea culpa.
A kivitelezéssel viszont vannak problémák.
A KRESZ 28. § szerint
„28. § (1) Az útkereszteződésben – ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik –
a járművel elsőbbséget kell adni
a) a jobbról érkező minden jármű és
b) a balról érkező villamos
részére
(2) A másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni az
útkereszteződésben
a)205 minden járművel a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű
részére, továbbá minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott), zárt csoportban haladó
megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére;
b) az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás
kötelező” vagy „ÁLLJ! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van, a keresztező – illetőleg a
kiegészítő táblán vastag vonallal jelzett – útról érkező jármű részére;
c) földútról érkező járművel a szilárd burkolatú útról érkező jármű részére;
d) körforgalomban haladó járművel a körforgalmat keresztező villamos részére.
(3) Útkereszteződést járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a vezető
eleget tehessen elsőbbségadási kötelezettségének és e tekintetben másokat a jármű
sebességével ne tévesszen meg.”
Ugye a kiemelt rész alapján jelen állapot szerint kerékpárral elsőbbségem van a Zrínyiből kihajtva a Tatai útra, a Jakab utcából kihajtva a Szt. István útra, illetve a Bem utcából kihajtva a Kossuth utcára.
Ezt tudják az említett főközlekedési utakon haladó autósok is?
Ugyanis még előjelző táblájuk sincs, hogy kereszteződés következik.
A Tatai úton és a Kossuth utcában a kereszteződés nem is nagyon látható be, a megengedett
sebesség 50 km/h, a Szt. István utca érintett szakasza éppen 30 km/h sebességkorlátozás alá
esik, és a széles zöld terület miatt jól belátható, de itt gyakorta iskolásokra lehet számítani.
Talán a forgalomszervezési döntéseiknél körültekintőbbnek kellene lenni, mert a hivatkozott
jogszabályhely (2) bekezdés b) pontjának alkalmazásával a jó döntést biztonságossá is lehetne
tenni.
Itt jegyzem meg, hogy a városban több helyen is érdemes lenne felülvizsgálniuk a táblák
hatályát, mert van olyan, ahol az utca végén ilyen, a másik végén más hatályú tábla van
(Gárdonyi – Florianna tér), de így fordulhat elő, hogy a Táncsics utcai súlykorlátozást az
Aradi Vértanúk utcán ki lehet kerülni, miközben a teherforgalom elvezetése a legrövidebb
úton lenne célszerű.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Friss kommentek