Dr. Kovács Attila gyermekorvos és Agyagási Ákos testnevelő tanár augusztus 10-én megszerezték az IronMan címet a Somogy megyei Nagyatád városában, ahol 1989-2019 között harmincadszor rendezték meg ezt a versenyt. 

img_20190815_213246.jpg

Dr. Kovács Attila és Agyagási Ákos. Az idén tízéves Bicskei Tanuszoda előtt, ami edzőhelyük is. A doktor úr abban a cipőben, amiben a maratoni távot lefutotta.   Mindketten abban a pólóban, amit a célba érők  kaphattak meg. 

 

 

Ákos aki negyedszer teljesítette a triatlon hosszú távját, és így már négyszeres IronMan, 21 perccel megdöntötte eddigi rekordját! A hivatalos szintidő 16,5 óra, és ő 10 óra 50 perc 40 mp. alatt volt képes célba érni 3,8 km úszás, 180 km kerékpározás és 42 km futás után. Az eXtremeMan címet megszerző sportoló elmondja, hogy "brutális meleg" volt és a kerékpárpályán szél, futás közben pedig izomgörcsök nehezítették a dolgát. Felkészülése során 4 ezer kilométert kerékpározott, 1300 km-t futott és 90 km-t úszott. Ákos decembertől edzett és készült erre. Edzője Flander Márton (Baja). Flander Márton négyszeres nagyatádi győztes és számos nemzetközi bajnokságot nyert.
Ákos mérőeszköze szerint 8500 kcal energiát használt fel a versenyen, vessük össze ezt azzal, hogy egy átlagos napon egy ember kb. 2000 kcal-t használ fel. A 651 indulóból csak 598 ért a célba, ő a 66. helyen futott be.
- A második sikeres célba érésem után (2017), az volt az álmom, hogy 11 órán belül teljesítsem a távot - idézi fel Ákos. - Sajnos tavaly még nem sikerült, csalódott voltam, hogy 12 perccel kicsúsztam a tervezett időből, de tanultam a hibákból. Ez egy nagyon összetett verseny, sok mindenen múlik egy jó eredmény, a két legfontosabb befolyásoló tényező a felkészültség mellett, a frissítés és az időjárás. A frissítésre és a megfelelő energia pótlására nagyon figyeltem az előző évekhez képest, nem is volt gond, viszont az év egyik legmelegebb napja, nagyon megnehezítette a tervem megvalósítását. Tavalyi “kudarcom” után csak ez lebegett a szemem előtt és még keményebben edzettem új edzőm segítségével. Ez is nagyon nehéz verseny volt, amit az is bizonyít,hogy kétszer annyi volt a feladni kényszerülők száma,mint tavaly. Volt egy pillanat a kimerültségem határán, amikor nekem is megfordult a fejemben,hogy feladom. De győzött a küzdeni akarás és mentem tovább azon a bizonyos úton.. Boldog vagyok, hogy sikerült megvalósítani a kítűzött célt, de sok lazítás nincs, mert szeptember végén Berlinben állok rajthoz a híres maratonon, hasonló vágyakkal.
Attila, aki 60 évesen élete első IronMan-jén rajtolt, 14 óra 47 perc 27 másodperc alatt ért célba 498. helyezettként. Az idei IronMan legidősebb első bálozója volt. (Az egész mezőny legidősebb versenyzője a 75 éves Szebeni Endre volt, aki a 30-ból csak egyetlen versenyt hagyott ki a lánya esküvője miatt. Első a család.)
A bicskei orvos még különdíjat is kapott, mint olyan IronMan, akinek családjában a legtöbb utód született.

A Doktor Úr - a hét gyermekes, 60-64 éves korcsoportban versenyző 60 esztendős bicskei IronMan és édesapa a színpadra lépett - köszönte szépen - és felhívta a figyelmet arra a tényre, hogy ez a díj valójában nem őt illeti, hanem a feleségét aki a hét gyermeket megszülte, és ami nagyobb teljesítmény mint egy IronMan. Taps.

"Márti volt a csapatom" - mondja az orvos feleségéről, dr. Száraz Mártáról.

"- Minden nála volt, amire a versenyen szükségem lehetett, de nem tudtam magammal vinni, például egy nagy szervizpumpa, és pót-abroncs defekt esetére. A frissítési tervemet is ő segített összeállítani, és memorizálni, mert a versenydrukk miatt alig tudtam koncentrálni. A többkörös futás minden körében az aktuális igényeimnek megfelelő táplálékot és folyadékot varázsolta elő a hűtőtáskából. Nemcsak a versenyen állt mellettem, hanem végig a 30 hetes felkészülési időszakban, amikor -heti 1 pihenőnap kivételével- jóformán csak aludni jártam haza a munka mellett végzett, az Ákoséhoz hasonló hatalmas edzésmennyiség miatt. Nem próbált lebeszélni, nem mondta, hogy őrūltség az én koromban, pedig néha én is annak gondoltam. Márti látta, hogy ez nagyon fontos nekem, és mindenben támogatott."

ironman_kotet.jpg

"- Az egész ötlet egyébként onnan jött, hogy hobbi triatlonistaként - Karácsonyra -, Balázs fiamtól az IronMan című képes albumot kaptam, és nagyon fellelkesültem. Még éreztem magamban erőt és elszántságot a felkészüléshez. Azt gondoltam: most, vagy soha! Jövőre már nem biztos, hogy képes leszek rá."
Az önmagát korábbi anyagunkban is terepfutónak valló, főleg a tereptriatlon versenyeket kedvelő, és pl. rendszeresen a bicskei erdőben edző orvos elmondta, hogy most a terepről aszfaltra és síkra váltott a tréning során, mert Dél-Somogyban is ez várta.
Megkértem, mondja el az összes gyermekük keresztnevét, mert szép lehet így egyben látni. Születési sorrendben:
- Balázs, Bence, Luca, Bálint, Kinga, Marci, Orsi. Amúgy már mind felnőttek, sőt, egy 10 hónapos unoka is van: Benedek.
A Bicskei Járásból Mészáros Norbert IronMan nevét is emeljük ki; szári származású, Bécsben él és Bicskén is úszik, edz. Bicskei sporttársai szerint egy rendkívül segítőkész, a 30-34 éves korcsoporthoz tartozó sportember.
Attila Ákosnak mond köszönetet legelőször. Úgy fogalmaz, ha nincs az a tavalyi Vajda Futás a Giminél, amire Ákos hívta el, akkor eszébe sem jut idén benevezni a nagyatádi versenyre, mert nem tudta volna meg, hogy képes lefutni egy maratont. A Vajda Futásban a tétnélküliség bátorította fel. A 10 körös útvonal a háza előtt halad, ha nem bírja, bármelyik körben kiszáll, bemegy... - mondta nevetve. Habár nem szokta feladni amibe belevág, és akkor sem tette. A nevezés díj nélküli, ingyenes Vajda Futások a követezőkben is várnak mindenkit.
Kérdeztem Attilát, hogy érezte magát az IronMan után hazafelé az autóban.
- Nem voltál nagyon fáradt?
- Természetesen volt egy jóleső fáradtság, de nem voltam kimerült. Nem fájt semmim, nem voltam elgémberedve, egy enyhe, nyújtásra hamar múló vádli görcsöm volt csak. Igazából a verseny alatt sem volt komoly mélypontom, habár az első kör futás a 7 óra tekerés után nem esett igazán jól. Merevnek és nagyon lassúnak éreztem magam, és tudtam, hogy még sok van hátra. Ezt leszámítva mondhatom, hogy az egész felkészülést, és a versenyt különösen élveztem. Végig nagy-nagy örömet és hálát éreztem, hogy az ország legkeményebb sportoĺói közt úszhatok a kristálytiszta gyékényesi tóban, tekerhetek a csodálatos somogyi dombok közt, és futhatok a tiszta, virágos-parkos, családias és vendégszerető Nagyatádon.
A befutó pedig valami leírhatatlan érzés volt, még most is elszorul a torkom..."
Azt, hogy lesz-e még IronMan, azért nem kérdeztem, mert idén az ideinek örülünk és mert én tudtam már régen, hogy ő elindul, de ő nem kívánta nagy dobra verni. Vagyis mindenről a maga idejében kíván nyilatkozni.
A felkészülésről elmondta, hogy egy, az interneten ingyen elérhető edzéstervet használt, amit Ákos segített neki személyre szabni, mint testnevelő tanár és nagy tapasztalatú triatlonversenyző.
Ákos ózdi származású bicskei. Ez azért érdekes, mert 1984-91 között az egyébként budapesti születésű Attila és Márta is Ózdon éltek, a kórházban dolgoztak orvosként. De a gyermekosztályon már csak azért sem találkozhatott a két leendő nagyatádi-bicskei IronMan, mert 84-91 között az akkor éppen kettő és kilencéves kora között cseperedő Ákosnak szerencsére sosem kellett a kórházba mennie. Attila a beszélgetésben azt mondja:
- Ha ott lettél volna, emlékeznék rád...
- Én is rád - feleli Ákos.
Az idén 10 éve átadott uszodában ismerkedtek meg, mert Ákos volt a gyerekek úszásoktatója.
- Jobban is megy nekik, mint nekem. - veti közbe elismerően Attila. (Aki ha mellettem úszik, győzzem követni. Ebben az a jó, hogy kevesebbet lustálkodom a vízben.) Ákos ebben a szezonban még a berlini, majd a Chicago-i maratonra készül, Attila pedig levezetésképpen egy rövid- (olimpiai-) távú triatlonversenyt tervez.

 

Izing Antal 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása