A tudás tarisznyája

Címkék: művház

2012.07.26. 12:07

A bicskei Petőfi Művelődési Központ „ A tudás tarisznyája Bicskén” c. projektet a 2012. július 1-től 2014. augusztus 31-ig terjedő időszakban valósítja meg, a Társadalmi Megújulás Operatív Program „Építő közösségek” 3. ütem – A) közművelődési intézmények a kreatív iparral kapcsolatos alap-kompetenciák fejlesztését elősegítő új tanulási formák szolgálatában c. pályázat keretein belül, melyre várjuk a bicskei és a környékbeli 12 – 16 éves fiatalok jelentkezését, akik pályaorientációja a képzőművészet, vagy a fotózás, vagy a filmezés, vagy pedig az elektronikus újságírás felé irányul.


Programunk címében szereplő „tudás tarisznyája” már önmagában is jelentéssel bír. A magyar nép-mesékben gyakran szerepel, hogy a legény tarisznyával a vállán, vándorbottal a kezében indul útnak, hogy bejárja az egész világot, és szerencsét próbáljon. A gyerekek a bicskei Petőfi Művelődési Központban „próbálhatnak szerencsét”, szerezhetnek meg olyan tudást, mely meghatározhatja pályaválasztásukat, jövőjüket. A program végén tarisznyájukba a megszerzett tudást kapják, vándorbot nélkül, hiszen programunk célja, hogy a gyerekek és a fiatalok, akik hamarosan felnőtté válnak, a helyi vagy a környékbeli kreatív ipar területein találják meg saját lehetőségeiket.

„A tudás tarisznyája Bicskén” c. projekt programja négy kreatív területet - a képzőművészet, a fotográfia, a film és az elektronikus újságírást – foglalja magában, kétszer négy kompetenciafejlesztő foglalkozás-sorozat, az ismeretterjesztéstől, a pedagógiai indíttatású tehetséggondozó munkán keresztül, az elkészült produktumokig, melyek a közművelődési munka széles területét érintik. A választott kreatív területek készségekkel kapcsolatos készségek, jártasságok, kompetenciák megszerzésére és a gyakorlati megvalósításra fókuszálnak.

Alapgondolata, hogy a kreatív ipar meghatározott területei iránti fogékonyság hozzájárul, hogy később javuljanak a résztvevő fiatalok, a kreatív terület iránt érdeklődő tehetséges fiatalok önalakítási ,s ezzel munkavállalási vagy vállalkozóvá válás esélyei.
A megvalósuló projekt célcsoportja a 12-16 éves korosztály – akik közül a tervek szerint 80 gyermek és fiatal kapcsolódik majd be a programba közel két év során.

A projekt széleskörű városi összefogással valósul meg: közoktatási és önkormányzati intézmények, civil szervezetek és a helyi kreatív ipar vállalkozói, szereplői vállaltak partnerséget a megvalósításban.

A megvalósításban kiváló szakemberek, művészek, pedagógusok, fotósok, operatőrök és marketing szakemberek vesznek részt. A projekt egyik célja is a szakmai innováció ösztönzése.

20 millió forintot nyertünk a céljaink megvalósítására, ami azt jelenti, hogy első ízben kerül sor ilyen nagyléptékű programtámogatásra - és fejlesztésre a bicskei közművelődés területén uniós forrásból.

„A tudás tarisznyája Bicskén” c. projekt keretében megvalósuló, összesen 8 foglalkozás-sorozat a közművelődés különböző módszereivel nyújt lehetőséget az iskolán kívüli önképzésre, élményszerű ismeretszerzésre, a csoport és egyéni munkában történő kompetenciafejlesztésre, kreatív termékek, produktumok előállítására.
A projekt sajátossága, hogy a hagyományos szakkör jellegű művelődési formák mellett új kompetenciafejlesztő formák is megjelennek a közművelődési munkában: pl. az elméleti előadások befogadását - feldolgozó, tematikus foglalkozások segítik.

Programunk eredetiségét az adja, hogy a kreatív területekre kidolgozott tematikák a helytörténetből, helyi kultúránkból, a hagyományainkból, a helyi kulturális örökségünkből építkeznek, merítenek, s tudatosítják mindezek megőrzésének fontosságát. Az elkészülő produktumok egyben a településmarketinget is szolgálják, bepillantást nyújtva a résztvevőknek a kulturális turizmusba is, a turisztikai piac egyik ágába.

A program kiemelt kedvezményezettjei a hátrányos helyzetű gyerekek és fiatalok: romák, állami gondozottak, egyszülős családban élők, három vagy többgyermekes családban élők.

A célcsoport résztvevőinek különböző kompetenciákat kínálunk attól függően, hogy az egyén milyen ismeretekkel, tehetséggel rendelkezik, illetve milyen a tanulási kultúrája, személyisége milyen fejlettségű. Célunk, hogy a programon belül minden résztvevő saját magához képest fejlődjön, gyarapodjon, társadalmi, egyéni deficitjei csökkenjenek.
A projekt rendezvények és a foglalkozás-sorozat rendezvényei mellett kreatív honlap, kiadványok (képeslap, naptár, katalógus, film, kiállítás) összegzik majd a gyakorlati munka eredményeit.

Projektünk célja:
• A bicskei Petőfi Művelődési Központ humán erőforrásának és egyéb keretfeltételeinek alkalmassá tétele a kreatív iparral összefüggő nevelési-közösségi tevékenységek, szolgáltatások megvalósítására.
• Az iskolán kívüli, kreatív kompetenciafejlesztés közoktatási intézményrendszerhez történő közvetlen kapcsolódását elősegítő együttműködések, programok létrejötte és megvalósulása.
• A helyi kötődésű kreatív iparterületekhez kapcsolódó ismeretanyag feltárása, elterjesztése a helyi célcsoport körében, informális és non-formális tanulási alkalmak révén.
• A helyi értékeket hordozó kreatív ipar területeihez kapcsolódóan előállított, a kompetencia-fejlesztés végeredményét képző produktumok/termékek létrehozása

Átfogó célok:
A program célja, hogy a fiataloknak, mint a jövő munkavállalóinak kompetencia fejlődését, a korosztályi sajátosságainak megfelelő formákban és módszerekkel segítse - a közművelődés által biztosított nem formális keretek között. A program a közösségi szocializációt az iskolarendszeren kívüli élményszerű, művelődési formákkal szolgálja.

Közvetlen célok:
Nyitottság, érdeklődés, befogadói attitűd kialakítása a kulturális értékek, a kreatív ipar meghatározott területei, a helytörténet, a közösségi hagyományok iránt oly módon, hogy a folyamatban részt-vevők aktivitása, alkotóképessége is megnyilatkozik a választott kreatív területen. Tanulásra, a tudás megszerzésére való nyitottság megteremtése.
A közművelődésbe való bevonása azoknak a gyerekeknek és fiataloknak is, akiknél a családi háttér ezt önmagától nem teremtené meg.

Mindezt úgy kívánjuk elérni, hogy a résztvevők, az új ismeret, kompetencia alapú szakmai tudás birtokában, a kifejlesztett, valamint a meglévő pozitív személyiségjegyek megerősítésének következtében, a helyi közösség és nem utolsósorban a gazdaság aktív szereplőjévé váljon és az őt körülvevő kapcsolati közeg támogató attitűdjei erősödjenek.

„A tudás tarisznyája Bicskén” c. projekt reményeink szerint sikeresen építi tovább közművelődésünk kultúra közvetítő, fejlesztő munkáját.

Szakmai tartalom
A projektben 4 kreatív területre 2x4 tematika került kidolgozásra általános és középiskolások számára, tevékenységenként csoportos és egyéni foglalkozás tervek készültek a kreatív iparral kapcsolatos alapkompetenciák fejlesztésére, tehetséggondozási szándékkal, az alábbiak szerint:
• „Mesélő kövek” és a „Lenyomatok” képzőművészeti csoportok
• „Az óceánrepüléstől a csillagokig” és a „Bicske mutogató” fotográfiai csoportok
• „Láttatok” és „Bicske színe-java” film és videóművészeti csoportok
• „Bicstext” és a „Bicskenyitogató” e-sajtó csoportok
Tartalmuk:
• Órakeret csoportonként: 102 óra
• Egyéni foglalkozások: Szükség szerint, egyénre szabottan.
• Alkotó tábor csoportonként: 3 nap
• Hálózatosodás, kapcsolatépítő és tapasztalatszerző látogatás csoportonként: 2x1 nap
• Pályaválasztási találkozó vagy börze a projekt során: 2 alkalom
• Projekt akciók a megvalósítás során:
Az egyes kreatív csoportok a tanulási folyamat során csoportonként 2, a kreatív tevékenységet bemutató összesen 16 nyilvános akciót szerveznek (nyílt nap, filmvetítés, kiállítás, könyv- és kiadvány bemutató … stb).
• Létrejövő produktumok: bicskei képeslapok, leporellók, művészeti albumok, naptárak, filmek, riportok, önálló kreatív honlap beindítása a www.kreativbicske.hu oldalon.

Projektmenedzser, valamint a projekt szakmai vezetője:
Nagyné Szita Erzsébet, kulturális menedzser

A választott kreatív cím/név és téma bemutatása
• „Mesélő kövek” képzőművészeti csoport 2012/2013
A cím Bicske épített örökségére utal. A csoport a képzőművészet eszközeivel mutatja be a települést azt, hogy miről mesélnek a kövek. Bicske épületeinek megismerése, stílusjegyeinek tanulmányozása, alkotásokban való megjelenítése fut végig a programban. Az épületeken keresztül megismertetjük lakóhelyünk múltját, jelenét.
• „Lenyomatok” képzőművészeti csoport 2013/2014
Az ember nyomot hagy a körülötte lévő világban. Építi, alakítja, rendezi. Bicske emlékműveinek, szobrainak, épületeinek áttekintésére kerül sor a program keretében.
A foglalkozás-sorozatokon lehetőséget kívánunk nyújtani a fiataloknak arra, hogy a kifejező eszközök, technikák, vizuális nyelv elsajátítása után saját gondolataikat, érzelemvilágukat, lelki és hangulati állapotukat megmutassák másoknak, közvetíteni tudjanak a művészet eszközeivel. Tájékozódni tudjanak a színek, a fények, a formák, a képek világában. A vizuálisan kódolt üzenetet értelmezni tudják, tudatos befogadóvá váljanak. A képességekből készségek legyenek, megfelelő kompetenciával rendelkezzenek, így biztosítva az utat az önkifejezéshez.
Csoportvezető: Németh Éva művésztanár

• „Az óceánrepüléstől a csillagokig” fotográfiai csoport 2012/2013
Bicske leghíresebb eseménye az óceánrepülők kényszerleszállása Bicske határában. Igaz ugyan, hogy ők nem repültek a csillagokig, de a cím nem is erre utal, hanem az uniós csillagokra. Az európai zászló nem csupán az EU jelképe, hanem Európa népeinek egységét és identitását is szimbolizálja. A 12 csillag ősidők óta a tökéletességet szimbolizálja. A csoport célja Bicske helytörténeti jelentőségű fotóinak feltárása és dokumentálása, különös tekintettel a város kiemelkedően fontos vagy egyedi eseményeire az újkőkortól egészen a legújabb uniós beruházásokig.
• „Bicske mutogató” fotográfiai csoport 2013/2014
A címben szereplő ige jelentése, hogy többször, egymás után megmutat valamit vagy valamit, ami sorban egymás után következik. Projektünkben természetesen Bicskét mutatjuk be. A szó utal a próbálgatásra, a kezdeti lépésekre is, hiszen csoportunk tagjai az első lépéseket teszik meg ezen a területen. A fotózás eszközeivel a csoport bemutatja a település kulturális örökségét, a város helytörténeti gyűjteményét, a helyi hungarikumokat, honismereti magángyűjteményeket.
A programok résztvevői az elődök által hátrahagyott szellemi értékek felkutatásán át a dokumentálásig, a közösségépítés, a helyi kulturális értékek megismerésének alkotó résztvevői lehetnek, s közben elsajátítják a fotográfia, mint megszerzendő alapkompetencia alapjait. Helyi identitástudatuk elmélyítése, látókörük bővítése, kreatív fantáziájuk kiszélesítése meghatározó tényező lesz a későbbi pályaválasztás során. További cél a város szándékaival megegyezően a helyi turizmus alapjainak megteremtése, amelynek sarokköve a helyi fotódokumentációs gyűjtemény.
Csoportvezető: Kósa László fotós, médiareferens

• „Láttatok” film- és videóművészeti csoport 2012/2013
„Látok” és „Láttatok”, avagy mutassunk utat a jövőbe, vagyis olyan szakmai és személyes kompetenciákra tegyenek szert a fiatalok, melyeket a későbbiek során kamatoztathatnak, növelve ezzel beilleszkedési, elhelyezkedési esélyeiket a munkaerő piacon. A témaválasztásban az idén 60 éves Petőfi Művelődési Központ tevékenységét, a tevékenységén keresztül partnereit állítjuk a középpontba, elsősorban a bicskei intézményeket, az ott zajló tevékenységet és a helyi civil szervezetek munkáját.
A film eszközeivel szeretnénk láttatni Bicske értékeit, a Petőfi Művelődési Központ szerteágazó kapcsolatrendszerén keresztül.
• „Bicske színe-java” film- és videóművészeti csoport 2013/2014
A színe-java, az emberi értékeknek, kulturális örökségnek, a természetnek, termékeknek … stb. legértékesebb része. A témánk továbbra is a 60 éves Petőfi Művelődési Központ, de ebben a csoportban a közösségi életre, az együttlétekre helyeződik a hangsúly. Bemutatjuk a különböző alkotóművészeti és rendszeres művelődési közösségeinket, lehetőségeinket, s a városban működő egyéb csoportokat.
A tematika legfontosabb alapja a gyakorlati képzés, erre épülnek a didaktikai és pedagógiai módszerek is. Végig nagy hangsúlyt kap, az alapkompetenciák elsajátítása mellett, a célorientált ismeretátadás, a személyes aktivitás, kreativitás, valamint a személyiség fejlődése.
Csoportvezető: Kun Zoltán közművelődési szakember, operatőr

• „Bicstext” e-újságíró csoport 2012/2013
A cím egy játékos szófordulat, az internetes levelezés egyik formátumára a Rich Text használatára utal, ami speciális lehetőségeket rejt magában. A kezdőbetű megváltoztatásával Bicskére asszociálunk, ami ettől már egyedi és a sajátunk.
• „Bicskenyitogató” e-újságíró csoport 2013/2014
A bicskanyitogató stílus szinonimájaként jött létre a Bicskenyitogató elektronikus újságcím, ami egyben a csoport neve is. Az ige ebben az esetben utal arra, hogy valaki valamit többször kinyit.
A csoportokban a rádiós és televíziós riporteri munka, valamint az internet által kínált online felületek szerkesztésére és gyakorlati fogásaira irányuló ismeretek átadása, az ezekkel a területekkel kapcsolatos alapkompetenciák fejlesztése a cél. Témájában mind a két csoport a helyi értékek, érdekességek leíró jellegű feldolgozásával, bemutatásával, a helyi események naprakész feldolgozásával és megismertetésével foglalkozik. Az online újság lehetőséget biztosít televíziós riportok bejátszására is.
Csoportvezető: Richter Gábor, közművelődési és kommunikációs szakember

„A tudás tarisznyája Bicskén” c. projekt reményeink szerint sikeresen építi tovább közművelődésünk kultúra közvetítő, fejlesztő munkáját.
Várjuk az érdeklődőket!

bicskemuvhaz.hu 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása