Sok gépjárművezető a téli útviszonyokat a havas út fogalmával azonosítja. Pedig akkor is érheti kellemetlen meglepetés a vezetőt, ha a tél eleji reggelen az éjszaka 0 Celsius fok alá lehűlt aszfaltburkolatra pára kerül. A vékony jégréteg szinte láthatatlan, fékezéskor viszont a jármű váratlanul megcsúszik, a fékút, és ezzel a féktávolság jelentősen megnő.

50 km/h sebességnél
- száraz aszfalton féktávolság:
- jeges aszfalton:
kb. 25–28 méter
105–106 méter
90 km/h sebességnél- száraz aszfalton a féktávolság:
- jeges aszfalton:
kb. 67–68 méter
230–235 méter
130 km/h sebességnél- száraz aszfalton a féktávolság:
- jeges aszfalton:
kb. 120–123 méter
475–480 méter


Figyelembe kell venni azt a tényt is, hogy a nyári gumiabroncs tartós 7 Celsius fok alatti hőmérsékleten elveszti megszokott rugalmasságát, ezzel pedig egy-egy manővernél (nem csak fékezésnél, hanem kanyarodásnál, induláskor is) másként reagálhat a járművünk.

Fokozottan figyeljünk a követési távolságra, a járművünk sebességét a megváltozott útviszonyoknak megfelelően válasszuk meg.

Mit tehetünk, hogyan készüljünk? – tesszük fel a kérdést önkéntelenül is ezek után. A szakembernek erre is van válasza.

- A téli üzemeltetésre felkészülés nem csak a téli gumiabroncsok beszerzését jelenti! – figyelmeztet a főhadnagy. A világító, jelzőberendezések felülvizsgálata, a fagyálló folyadékkal feltöltés (az ablakmosóba is!), s olyan, a KRESZ-ben nem előírt, de hasznos dolgok bekészítése a gépkocsiba mind-mind csökkenti az esetleges kellemetlenségeket. Ilyen eszközök lehetnek: jégoldó, jégkaparó, zároldó, hólapát, vontatókötél, vastag kartonlap, amit esetleg az elpörgő kerekek alá tehetünk.

Az elindulást és az utazási időt "ráhagyással" tervezzük, hiszen néha óráról órára változnak az időjárási körülmények. Üzemanyagot ne "pont kiszámítva" tankoljunk, hiszen egy esetleges elakadáskor fontos lehet, hogy legyen tartalék a fűtésre, amíg a segítség megérkezik.

A téli átállás vonatkozásában a Rendőrség részéről ellenőrzésekre számíthatnak a gépjárművezetők, melynek során a járművekre vonatkozó, KRESZ-ben előírt műszaki állapotot vizsgálják.

Forrás: FM RFK

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása