Elektromos autókhoz megfelelő feltöltési pont létesül az országban  számos helyen, így Bicskén, a Kossuth téren is. Azon parki járda One Euro bejárattal majdnem szembeni végén zajlanak a munkálatok, ami a Sparig visz. Az oszlopot a volt pártházzal szembeni  parkolókhoz vezetik ki.   

erosaramu.jpg

Általában a gyorstöltő kategóriába soroljuk az összes, otthoni töltőnél nagyobb teljesítményű, 3,6-40 kW-os váltóáramú töltőt. Ezek közül idehaza az ELMŰ által felállított 22 kW-os oszlopok, illetve az E-ON által telepített 11-22 kW-os oszlopok terjedtek el. Mindkettőhöz Type2-es csatlakozón keresztül lehet csatlakozni. Az ELMŰ oszlopok többnyire Budapesten és néhány vidéki városban (pl. Miskolc, Sopron) találhatók, és legtöbbjük használatához regisztráció és mobiltelefonos alkalmazás szükséges. Ezek hiányában a töltést telefonon keresztül kezelő segítségével is el lehet indítani és le lehet állítani. Az ELMŰ töltőinél a parkolás a töltés idejére ingyenes. Az E-ON gyorstöltői leginkább szállodáknál és éttermeknél találhatók, ahol az autós várhatóan hosszabb ideig tartózkodik. A töltés indításához ezeken a helyeken az üzemeltető nyújt segítséget.

Ezeken a töltőoszlopokon nincs kábel, azt minden esetben az autósnak kell vinnie. Amíg a kábel az autóhoz van csatlakoztatva, addig a töltőből sem húzható ki, de az autóról való lecsatlakozás után a töltőkábel szabadon kihúzható. Ezért nagyon fontos, hogy a kábelt az autó oldalon is reteszeljük (automatikusan vagy manuálisan).

A gyorstöltőknél az autó feltöltésének sebessége elsősorban az autó inverterétől függ. Hiába tud ugyanis 3 fázison 32A-t biztosítani a töltőoszlop, ha az autó csak 1 fázison tud ennyit felvenni. A legelterjedtebb, 3,6 kW-os inverterrel szerelt villlanyautók ráadásul a 32A-nek is csak a felét fogják tudni hasznosítani. Ha fontos, hogy az utcai gyorstöltőknél az autó minél hamarabb feltöltődjön, akkor célszerű azt nagyobb inverterrel rendelni. Az inverter a legtöbb autóban utólag nem cserélhető.

Nagyon fontos, hogy a töltőnél csak a töltés idejére szabad parkolni. Amikor az autó feltöltődik, akkor mindenképpen állj át egy másik parkolóba, hogy más is használhassa a töltőt.

ABB töltők
Egy, kettő és három szabványt támogató ABB villámtöltők (forrás: ABB)

A 40 kW-nál nagyobb kapacitású töltőket a hazai terminológiában villámtöltőnek nevezzük. Ezek jellemzően egyenáramú (DC) töltők, de akad köztük váltóáramú (AC) is. Ez utóbbiak teljesítményét az autóba épített inverterek kis kapacitása miatt nagyon kevés autó tudja kihasználni.

A villámtöltők legfontosabb feladata, hogy az úton lévő autóst segítsék a mielőbbi továbbhaladásban. Tehát nem a jellemzően 100 km alatti napi használat segítéséhez, hanem az egy töltéssel egyébként elérhetetlen célállomások eléréséhez találták ki őket. A töltőket úgy alakították ki, hogy azok többnyire képesek legyenek az autó akkumulátorát fél óra alatt 80%-ra, vagy egy óra alatt teljesen feltölteni. Így kellően sűrű töltőhálózat esetén egy középkategóriás autóval néhány rövid pihenő közbeiktatásával el lehet jutni bárhova a fővárosból, illetve bárhonnan a fővárosba. Ez a hálózat jelenleg még hiányos, de remélhetőleg hamarosan használható szintre bővül.

eros2.jpg

Az egyenáramú töltőknek három fajtája terjedt el Európában. A japán autógyártók által kifejlesztett CHAdeMO rendszerűt használja a Nissan, a Kia, a Mitsubishi, a Citroen és a Peugeot, míg a Type2-es csatlakozó továbbfejlesztéséből született CCS csatlakozót főleg az európai autógyártók, mint például a BMW és a Volkswagen támogatják. A Tesla Model S a hagyományos Type2-es csatlakozón keresztül egyenárammal is tölthető, így a Tesla Motors által világszerte kiépített Tesla Supercharger hálózat töltői is ilyen csatlakozóval rendelkeznek.

DBT villámtötő
Három szabványt támogató DBT villámtöltő (forrás: DBT)

A csatlakozók egymással természetesen nem kompatibilisek, az átjárhatóság minimális. A CHAdeMO rendszerű autók nem tölthetők sem CCS-ről, sem pedig a Supercharger oszlopokról, de a CCS csatlakozós autók sem tölthetők a másik kettőről. Egyedül a Tesla készített olyan adaptert, amit az autó és a CHAdeMO csatlakozó közé illesztve a Teslások a CHAdeMO oszlopról is tudnak tölteni.

A Magyarországon telepített villámtöltők többsége CHAdeMO rendszerű, vagy ezt a szabványt is támogatja. Az újabban telepített töltők között azonban már többségben vannak azok, amelyek dupla (CHAdeMO és CCS) vagy tripla szabványosak (az előbbi kettő mellett váltóáramú AC töltésre is képesek). Fontos tudni, hogy ezeken egyszerre CHAdeMO és CCS szabványú autó együtt nem tölthető, de némelyiknél lehetőség van a CHAdeMO vagy a CCS töltés mellett a Type2-es csatlakozón keresztül váltóáramú töltésre.

Nagyon fontos, hogy ezeknél a töltőknél az autót ne hagyd magára hosszabb időre, mert másnak is szüksége lehet az oszlopra. Ha az autó feltöltődött, akkor azonnal állj át másik parkolóba, hogy az oszlophoz érkező következő autósnak ne kelljen feleslegesen várnia. Ha a következő célállomásod eléréséhez rendelkezel már elég töltéssel, akkor légy előzékeny, és add át a töltőt a soron következő autósnak. Az utolsó 15-20% töltése az akkumulátor kímélése érdekében rendkívül lassú, ezért ilyenkor az autó már nem használja ki a töltő teljesítményét. Mérlegeld, hogy a 80% fölötti töltéshez nem lenne-e megfelelő egy utcai gyorstöltő is.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása