Ha unalmunkban esetleg a Közbeszerzési Értesítőt lapozgatjuk, a Biatorbágy és Tata közötti tervezett vasútrekonstrukció kiegészítő munkái között igazi csemegére bukkanhatunk. Itt arról írnak, hogy a bicskei vasútállomás tervezett felújítása kapcsán új „intermodális” épület épül, melyben közigazgatási, kereskedelmi és turisztikai funkciók is helyet kapnak. Ez eddig rendben is van, nem tudunk jobbat elképzelni annál, mint amikor pályamesteri iroda, szürke, olajszagú vasszekrényekkel teli szobák, és örökké lezárt, rejtélyes ajtók helyett egy vasútállomáson végre valami kellemesebb funkcióba is botlunk.

Utasriasztás mesterfokon: Bicske felvételi épülete

viewUtasriasztás mesterfokon: Bicske felvételi épülete

Ám amilyen formában ez most megvalósulni látszik, az igazi meglepetés. Másik irányból a GS-építésziroda honlapjára kell elkirándulnunk, hogy ott is az új bicskei állomás köszönjön ránk vissza, egy 1883 utáni MÁV I. osztályú fővonali felvételi épület arculatával.

A látványtervhez fűzött szűkszavú indoklás szerint Bicskén a helyi vezetés és a lakosság vissza szerené kapni az egykori „királyi” vasútállomást, ezért a hosszan elnyúló, egyébként kortárs hangulatú épület középső, domináns főtömege lényegében a régi, lebontott épület pontos rekonstrukciója lenne.

Funkció nélküli háziperon a vágányok felé: az állomásfelújítások újabb közös ismérve (forrás:gsepitesziroda.hu)

viewFunkció nélküli háziperon a vágányok felé: az állomásfelújítások újabb közös ismérve (forrás:gsepitesziroda.hu)

Bár általánosságban ellene vagyunk annak, hogy az egyszer és mindenkorra elmúlt korokat csupán a formára összpontosítva rekonstruálják, az 1-es vonal menti, úgymond „korszerű” felvételi épületek kiábrándító fantáziátlansága, a fagyhatár mentén szárnyaló építészeti színvonala megértővé tesz mindekt az ilyenfajta törekvésekkel kapcsolatban – amit egyébként már a posztmodern építészetelmélet sem ítél el egyértelműen. Abban azért reménykedünk, hogy az ugyancsak a posztmodern stílusirányzathoz tartozó idézgetés és más kontextusba helyezés ezt a régiúj épületet sem kerüli el, és valami új, valami más fogja az utazót odabent fogadni, mint sötét, kongó folyosók és komor terek. Mondjuk erre vonatkozóan reménnyel tölthetnek el minket az épület kiegészítéséül tervezett, hangsúlyosan kortárs melléképületek.

A legfőbb kérdésre viszont nem kapunk választ: a funkcióra. Mert ugyan, mi szükség van a 21. század vasútján egy állomásépületre, túl a takarítószeres fülke, a takarítógép tárolóhelyisége és egy ötször ötméteres fűthető üvegdobozon kívül? Arra az esetre, ha hóakadályok okán mégsem jön az a 21. századi vonat pontosan.

Városi oldal, város nélkül

viewVárosi oldal, város nélkül

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!