A Fejérvíz ZRt. Ügyfélszolgálathoz fordultunk, mert olvasónk levelében megírta a túlfizetésével kapcsolatos problémáját.

“Nem hagy azóta sem nyugodni, hogy mennyi embernek maradhatott benn a pénze a Fejérvíz-nél.

Csekkes vagyok. Vagyis az az ember, aki szereti látni, hogy mikor mit fizet be. Nem szeretem amikor különböző cégek vonják le a befizetni valókat a számlámról és azt sem, ha csak online számlát hajlandóak kiállítani. Nekem, akinek kb 25 éves koráig még saját számítógépe sem volt, túl átláthatatlan ez a világ és ezért bizalmatlanná tesz.

A napokban rendeztem a csekkeket, talán egyes nagyvállalatoknak sem barátja az elektronizált rendszer. Ugyanis, kaptam négy azonnal fizetendő csekket, olyan időszakra, amiről az előzőekben (úgy gondoltam, hogy túlfizetés miatt) már érkezett nullás sárga követelés (csekk). Ezen felbuzdulva ültem neki a ház összes befizetni valójának átnézéséhez. És gyöngyszemre találtam. Gyöngyszem, de nem nekem. A FEJÉRVÍZ tavalyi elszámoló csekkje (2022.10.25) túlfizetést mutatott. Nem is kis összeget. Azonban a soron következő befizetés követelések, ugyanúgy folytatódtak, mintha mi sem történt volna. Azaz, ugyanúgy érkeztek a havi átalány befizetésére kiállított csekkek.

Ennek ez az oka: 

Csekkes fizetési mód esetén az 5000Ft alatti túlfizetést a Felhasználó külön kérésére az ügyfélszolgálatokon visszafizetjük. Ha túlfizetés mértéke meghaladja az 5000Ft-ot akkor a Felhasználónak az elszámoló számla keltét követően 30 napon belül van módja a túlfizetés visszaigénylésére. Amennyiben 5000Ft feletti túlfizetését visszaigényli, és igényének jogosságát megállapítjuk, akkor a visszafizetést…….”

(Az  idézet rész miért nem jelenik meg számos hivatalos felületen pl. az önkormányzat lapjában/honlapján/tévéjében? Tudtommal az önkormányzat politikai alapon delegált valakit szép pénzért a Fejérvíz kuratóriumába. A szóban forgó  illetékesnek a képviseleti demokráciában hogy-hogy nem jut eszébe a széleskörű tájékoztatási kampány szükségessége az érdekképviselet jegyében pl. Senkinek ne maradjon bent pénze! munkacímen?! - a szerk.)       

Olvasónk így folytatja: 

"Nem értem, hogy a Fejérvíz, miért nem tudja hasonlóan, mint más szolgáltatók a következő csekkekkel elszámolni a túlfizetéseket! Általában, nyugdíjasok és számítógéppel nem rendelkező vagy egyáltalán számítógépet nem használó fogyasztók fizetnek csekken közműveket és szolgáltatásokat. Bár a tájékoztatás egyértelmű, mégis úgy gondolom, hogy a túlfizetésekből származó bevételeket nincs joga senkinek megtartani. Mint ahogy az alul számlázott fogyasztásokat is behajtja minden cég, ugyanúgy a túlfizetéseket is mindenkinek vissza kellene juttatni!

Egy barátnőnek is elmeséltem, hogy mire bukkantam. Ő is csekkes befizető és neki is túlfizetése volt. Nem kevés. Egyből be is ment személyesen az ügyfélszolgálatra. Bár 30 napon túli volt, mégis szerencséje volt és visszakapta a túlfizetését. Mindenkinek azt javaslom, hogy járjon hasonlóan el! Nézze meg az elszámolót és, amennyiben követelése van, igyekezzen azt érvényesíteni."

Saját megjegyzésem, hogy majdnem minden közműdíjat csoportos beszedési megbízással intézek több mint egy évtizede. Kényelmes, gondom nincs vele, minden átlátható, ellenőrizhető. Azt viszont nem tartom korrektnek, hogy a túlfizetés automatikus, kérés nélküli visszaadásához bárki bármilyen feltételt szabhat. Semmilyen  befizetési mód esetén nem sportszerű, hogy aki így fizet, megkapja a túlfizetést, aki meg úgy fizet, az csak akkor, ha kéri. Aki csekken fizet, ezért csekkolja a helyzetet. Igaz, túl van már a 30 napon, de legalább felkészül a tapasztalattal a következő évre.       

A Bicskei Szó írásban fordult a Fejérvíz ZRt. Ügyfélszolgálatához. Kaposvári Zsuzsanna gazdasági főosztályvezető szíves válasza két órán belül megérkezett.   

 

"A levélben feltett kérdéskörre az alábbiakról tájékoztatjuk.

A Fejérvíz ZRt. hatályos üzletszabályzatát a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal hagyta jó, az abban foglaltak összhangban állnak a 2011. évi CCIX víziközmű törvénnyel és az 58/2013. (II.27.) Kormányrendelettel. Működésünket az illetékes hatóságok folyamatosan ellenőrzik.

Az 58/2013. (II.27.) Kormányrendelet 65 . §  (12)  rögzíti, hogy ha az elszámolást követően a felhasználó számára visszatérítés jár az összeget a víziközmű-szolgáltató a felhasználó technikai számláján jóváírja, és azzal a soron következő számla -a Fejérvíznél ez a következő elszámoló számlát jelenti- összegét csökkenti.  Ha a megtérítendő összeg az 5000 forintot meghaladja, a felhasználó kérésére a visszatérítendő összeget a víziközmű-szolgáltató a visszatérítési igény elismerését vagy megállapítását követő 8 napon belül készpénz kifizetéssel vagy a jogosult által meghatározott fizetési számlára történő átutalással teljesíti. A túlfizetést tehát a jogszabály alapján a folyószámlán rögzítjük, a soron következő elszámoló számlából levonjuk, vagy kérésre visszaküldjük, visszautaljuk.

Társaságunknál a csoportos beszedési megbízással rendelkezők részére automatikusan visszautalásra kerül a túlfizetés -bármekkora összegű legyen- , a csekken fizetők részére a jogszabályban előírtakat alkalmazzuk.

A tizenkettő havonként készülő elszámoló számlák közötti időszakban 11 db részszámlát bocsátunk ki. A részszámlában elszámolt fogyasztás alapja (ha erről a felek külön nem állapodtak meg) az előző elszámolt 12 hónap átlagfogyasztásából a részszámlában elszámolt időszakra számított mennyiség. A részszámlákat csomagokban  küldjük ki a felhasználóknak.  Természetesen, ha a felhasználónak túlfizetése van és ezzel a túlfizetéssel részszámlát szeretne kiegyenlíteni, akkor jelzésére összevezetjük a túlfizetést a fizetendő részszámla összegével, ekkor nem kell befizetnie az érintett részszámlát.

Az elektronikus számlát társaságunk is előnyben részesíti, hiszen nem csak kényelmes, de környezetbarát, gyors és bárhonnan elérhető. Csoportos beszedési megbízással kombinálva a felhasználót mentesíti a határidők figyelése és a postai sorban állás alól.

Bármely további kérdés esetén állok szíves rendelkezésére."

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ebben szerintem a szolgáltatónak van igaza. De ez az a közműszolgáltató, akinek az emberei 8 év alatt még egyszer sem találtak minket otthon, és 8 év alatt egyszer sem olvasták le az órát (apró szépséghiba, hogy feleségem szinte állandóan otthon van, minden más szolgáltatónak sikerül ezt megugrania), az utolsó esetben ablakból kiszúrta feleségem a "leolvasót", aki természetesen nem csöngetett, majd mire kiért a házból, 5-6 házzal lejjebb volt már, és közben mindenhol máshol is "sikertelen" volt a kisérlete. Kérdem én, hogyan nem tűnik fel egy szolgáltatónak, hogy az egyik leolvasója senkit nem talál otthon?
@metal: nincs igaza a szolgáltatónak. a munkatársakról: számot cseéltünk 11 éve az egyikükkel. ha a háznál vannak, hívnak és beengedem őket vagy intézem, hogy be legyenek engedve. sokat jelent a személyes kapcsolat, bizalom. a telek területén majd egy közvetlenül mellettünk történt közterületi csőtörés idején is nagyon korrekten dolgoztak.
@I.A.: Esélyünk sem volt soha egyikkel sem számot cserélni, mert soha nem is voltak fél percnél többet a ház előtt (annyi kell, hogy az előre kitöltött papírt bedobja. Van valaki akinek az a dolga, hogy leolvassa az órát, de ezt nem végzi el, csak azoknál, akikkel személyes kapcsolata van? És ez csak nekem vérlázító?
@metal:míg ezt megírtad, megtehetted volna azt, amit más is. volt egy számlázási ügy (szerette volna az ügyfél csoportos beszedésit) - és megírta Fehérvárra (NINCS ÁM SZEMÉLYES KAPCSOLAT VELÜK:) és megkapta a válasz. Ott a Google, ami dobja a címet. Küldd el a problémát egy levélben esetleg mellékeld a telefonszámot és kérd, hogy adják át a leolvasóknak.
@I.A.: @metal: hja és nekem továbbra is inkább az a "vérlázító", ami szerinted nem. hogy fogyasztók pénze maradhat benn, mert nem tudják, mert nincs közhírré téve, hogy ennyi idejük van visszakérni a pénzüket. Ez a poszt erről szólt. És akár ötvenezer forintokról olyan embereknek, akik nem nyernek óránként 2 db közbeszerzést.
@I.A.: Nem marad benn a pénzük, a következő elszámoláskor ott lesz az egyenlegükben.
Tehát szerinted még mindig nekem kellene telefonszámot adnom a leolvasónak, ahelyett, hogy számonkérnék és elvégezné rendben a dolgát, mondjuk legalább a csengőt megnyomná? Mégegyszer, mire a feleségem kiért az ajtóból 5 házba dobta be az értesítőt (tehát előre meg volt írva, mert ennyi idő alatt kitölteni se lett volna ideje). És méegyszer írom 8 év alatt 1x sem talált otthon minket, miközben szinte mindig van otthon valaki, és minden más szolgáltató minden évben le tudta olvasni az órát. Tehát tényleg nekem kell meghunyászkodnom, és könyörögni, hogy hívjon fel a jóember?
Ha elolvasod újra, meglátod, hogy az utalással vagy csop. beszedésivel fizetők a pénzüknél maradnak. Mint pl. szerény személyem. „Csekkes fizetési mód esetén az 5000Ft alatti túlfizetést a Felhasználó külön kérésére az ügyfélszolgálatokon visszafizetjük. Ha túlfizetés mértéke meghaladja az 5000Ft-ot akkor a Felhasználónak az elszámoló számla keltét követően 30 napon belül van módja a túlfizetés visszaigénylésére. Amennyiben 5000Ft feletti túlfizetését visszaigényli, és igényének jogosságát megállapítjuk, akkor a visszafizetést…….” Egy ember, akit ismerek, azért jelentkezett ott, mert nem tudott róla. Felhívták rá a figyelmét barátai. 30 nap után ment be. Mégis megkapta, mert kérte, mert akik visszaadták a pénzét a cégnél, pontosan tudják, hogy ez nem kerek. De nem is ők találták ki. Nem kis pénzről volt szó. Ügyedben természetesen úgy cselekszel, ahogy jónak látod, nem az én dolgom. De szerintem semmiképpen nem olyan nagy probléma, mint amit a fentiekben vázol olvasónk. Valamint nem vagyunk mi főispánok, hogy ne tudnánk elérhetőséget adni a megoldás érdekében. Ha nekem ezzel problémám lenne, a szolgáltatóhoz fordulnék. És mégegyszer leírom én is, hogy számomra nem ez a vérlázító, hanem a törvény, ami egyáltalán lehetővé teszi a túlfizetés benyelését bárkinek, amiért 30 nappal később jelentkezik a fogyasztó, akinek erről a törvényadta bűvészmutatványról fogalma sem volt. Ismerem őket, akiket emlegetek. Tudom róluk, hogy nem mondták volna nekem hobbiból, hogy menniük kellett a pénzük után, ha nem így lett volna. Végighallgattam egyiküket, láttam számlákat, levelezést, évtizedek óta ismerem őket. És becsülöm is. Te pedig egyenesen azt állítod, hogy mindenki visszakapja a pénzét, tehát ez, amiről a poszt, ez a panasz szól, ami mások figyelmét is fel akarja hívni erre, ez nem is probléma, nem is igaz, továbbá itt az a baj, hogy túl gyorsan megy a szomszédokhoz a leolvasó miután nem is csenget... Szerintem mi nem ugyanarról a problémáról beszélgetünk. Szerintem a leolvasós rész egy könnyen megoldható. A cégnél segíteni fognak. Anélkül, hogy meg kellene hunyászkodnod vagy könyörögni. Amikor nekem volt ügyem náluk, nekem sem szenvedett csorbát a büszkeségem. Emelt fővel be, emelt fővel ki. Ennyi.
süti beállítások módosítása