Érdekes, hogy szinte érzelmi viharokat kavartak azok a kerékpáros útburkolati jelekről készült felvételeink, amik a Bocskai-Kisfaludy utcákban tegnap készültek.
Szerény véleményem szerint, ha kerékpárosoknak, pl. turistáknak javasolt kerékpáros irány alakul ki egy településen, ami a régi terv szerint Bicskén pl. összeköti a Nagyállomást a Lidl magasságában induló kerékpárúttal, ami a KRESZ szerint nem is kerékpárút, akkor azt illik jelezni akár az útburkolaton.
Egyik szerepe, hogy irányt mutat azoknak, akik még nem jártak itt és térkép alapján indulnak el. De akkor sem lenne ártalmas senkire, nem bántana senkit és nem harapna, ha nem lenne semmi jelentősége. Mivel forgalmas, megannyi "nem turista", hanem "funkcionális", helyi kerékpáros által használt szakaszokról van szó, ezért is jó lehet.
(A játszótérre is kiírják, hogy csak szülői felügyelettel lehet használni. Végül senki nem nézi, hogy melyik gyerek kivel van ott. A fenntartó ezt a saját maga védelmében teszi ott is. Itt a fenntartó részéről az is cél (a Bocskai is kész lett, szélesedik a Kossuth utca, a Nagyállomás körül is sokkal jobb utak lesznek, csak idő kérdése), hogy szó ne érhesse a városháza elejét, ha pl. baleset történik. Mert hogyan védené magát egy kártérítési perben az önk., amikor a biztosító a fizetés terhét abszurd módon át akarná hárítani az önkormányzatra, szóval hogyan venné ki magát, ha az önk. még azzal sem tudna érvelni, hogy de hiszen a közlekedők védelmében jeleztük az utat?!
Bicske felkerül(t) a kerékpáros térképre, hogy az itteni kerékpáros közlekedőkről ne is szóljunk. Nem "tehetjük" meg, hogy az útvonalat nem "jelöljük" útburkolati jellel. Érthető, helyes lépés.
Akkor is, ha mindenki tudja, hogy önmagában ez kevés ebben az alja közlekedési morálban és természetesen nem jelenthet fizikai védelmet.
Olvasható, hogy sokan írják: miért nem épül inkább utcaburkolat itt és ott?
Vegyük figyelembe, hogy megjavítottak rossz szakaszokat, szélesebb lett a Kossuth utca is és jelölve lett, a Kisfaludy rövid szakaszán is útburkolati jel kellett és ott van a Bocskai utca új burkolata is. A Nagyállomás előtti és körüli utakról nem szólva.
(Ezzel csak az a probléma, hogy ezt nem kampányszerűen kellene csinálni (mindenki így végezte), hanem a testület azért testület, hogy beossza magának: ebben a ciklusban ebben a sorrendben ezeket az utcákat fogjuk felújítani. Ettől csak kivételes esetekben térhetnének el, bizonyos rögzített, nyilvánossá tett okokból. A tervet azonnal nyilvánosságra kellene hozni. Ez lenne a tisztességesebb a lakossággal szemben.)
Visszatérve: főleg egy olyan városban szükséges ez a jelzés, ahol az autókkal-motorokkal való városhatáron belüli száguldozás évtizedes, egyre erősődő hagyomány. A stílus itt az, hogy nem baj, ha valaki nem tanult/tud vezetni, ő úgy tesz, mintha tudna, jó hangos a kocsi, okádhatja a füstöt és semmibe vehet mindenkit, mert egyedül csak ő létezik és például elébe vág vagy letolja az útról a kerékpárost vagy bárkit, akit lehet.
Személyesen engem egyáltalán nem zavar ez az útburkolati jel. Sem nem vöröscsillag, sem nem horogkereszt.
Tudom, hogy van olyan közlekedő, akinek a hozzáállásán ez nem változtat. A magyar közlekedési “kultúra” kiváló makettje annak, amivé a magyar társadalmat tették.
És fizikai védelmet nyilván nem jelent a jel, de mégis van valami halvány reménysugár arra nézvést, hogy jobban figyel a bicós és az autós is. Sokan vagyunk olyanok is, akik vigyáznak magukra, vigyáznak egymásra, hogy mindenki hazaérjen. Sokan vagyunk, akik rendőrnek, mentőnek, tűzoltónak nem akarnak munkát adni.
Ha nekem még felsős gyerekeim lennének, akik ma már régen felnőttek, tudnám, hogy merre járnak és miért, biztos, hogy azon lennék, hogy részesítsék előnyben a "jelzett" szakaszokat. Mert ha már választhat egy aggódó fater, hogy jelzett vagy jelzettlen, akkor inkább a jelzett, talán-talán védettebb út.
Találkoztam olyan véleménnyel, hogy miért festik az utakat, miért nem javítják? Ismétlem: a Kossuth utcát kiszélesítették. Ez szuper. A Bocskai utca régen várt új burkolata elkészült. A Nagyállomás előtt és körül új utak épültek és épülnek. Sokáig tart. Ez zavaró. De akkor is. Felépült egy híd is: egy kör bezárult. Ennek igénye már kb. 35 éve megfogalmazódott az itteniekben és adja is magát.
Mindegyik fejlesztés felvet 600 problémát és kérdést. De ez nem jelenti azt, hogy nem tettünk egy tyúklépést jó irányba.
Elmondtam ezt az egészet egy kerékpárosnak, aki autós is. Ahogyan a kerékpárosok és gyalogosok többsége is autós. Nem értem, hogy a közlekedők között is miért kell ezt az egymásra haragvó, utálkozó megosztást végezni.
A magyar jogrend nem csak elválasztott kerékpárutat ismer, hanem egyéb formákat is, ami inkább figyelemfelhívó a közlekedés ÖSSZES résztvevőjének.
Ezeket elsősorban ott használják, ahol vagy a kerékpárosforgalom, vagy a közúti forgalom kisebb, vagy az útviszonyok nem teszik lehetővé az elválasztott kerékpáros lehetőségét.
Igen, a jelenleg folyó kivitelezés részben azt a célt szolgálja, hogy az Etyek-Tarján utat összekapcsolja a vasúttal, ez lehetővé teszi pl. Bicske vasúti-kerékpáros elérhetőségét.
Másrészt ez kijelölt útvonal a város nagyobb forgalmú útjai mentén a kerékpáros közlekedésnek, kapcsolódnak hozzá intézmények és más forgalmas egységek, amit kerékpáron is meg szoktunk közelíteni.
Van, amikor kerékpárút fedőnévvel szilárd burkolat építhető. Van, amikor egész egyszerűen a helyi kerékpározás biztonságossá tétele és ezzel annak terjesztése a cél.
A nagy vihogás, persze, lehet, hogy nem konkrétan az útfelfestésnek szól, hanem abból a hülyének nézésből van elege már az embereknek, amit ez szimbolizál, hogy látszattevékenységek, átgondolatlan dolgok történnek és ezek vannak előadva hatalmas "beruházásnak".
Meglehet, hogy annyira eljátszotta már a bizalmat a rendkívül átlászó patyomkin-politika, hogy már-már az alapvetően hasznos, de kicsit is kikezdhető dolgokra is azonnal lecsap a kritikus közvélemény. Ebben viszont az a jó, hogy nem vagyunk közönyesek és mégis csak úgy néz ki, mintha érdekelne minket, mi zajlik körülöttünk.
És ha még jobban is körülnéznénk....
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Friss kommentek