A döntést hosszú szakmai egyeztetés előzte meg, a korábban megfogalmazott társadalmi és szakmai javaslatok jelentős része bekerült a módosítások közé. Az új szabályozás elsősorban a védtelen közlekedők – gyalogosok, kerékpárosok – biztonságát javítja. A módosítás szemléletváltást alapoz meg a hazai közlekedésben, így a jövőben többek számára jelenthet valódi alternatívát a kerékpározás a tömegközlekedéssel vagy az autózással szemben.


 


I. Új szabályozás a gyalogosok és a kerékpárosok védelme érdekében

Az új szabályozás pontosítja a gyalogos átkelőhely forgalmi rendjére vonatkozó szabályokat. A jogszabály a korábbinál nyomatékosabban rögzíti, hogy a zebra felé tartó autósok csak olyan tempóban haladhatnak, hogy még az átkelőhely előtt képesek legyenek megállni. A KRESZ módosítása a villamos-megállóhelyek közelében kötelező fokozott figyelmet más, menetrend szerint közlekedő járművek és az iskolabusz megállóhelyeire is kiterjeszti a gyalogosok védelme érdekében.

A módosítás részletes sebességhatárokat vezet be a kerékpárosok közlekedésére a gyalogosokkal közösen használt útszakaszokon is. Az eddigi általános 40 km/órás sebességhatár lakott területen lesz érvényes, azon kívül többek között a helyszíntől és az útviszonyoktól is függően további négy esetben vezet be eltérő sebességhatárt. Így például a sisakot viselő és utast nem szállító kerékpárosok lakott területen kívül 50km/h sebességgel is mehetnek, míg a gyalogosokkal közösen használt gyalog- és kerékpárúton legfeljebb 20 km/h sebességgel haladhatnak.

 

A kerékpárosokat érintő változások

Az új szabályozás pontosítja a kerékpárutak kötelező használatára vonatkozó rendelkezéseket, meghatározza a „nyitott kerékpársáv” fogalmát, használati szabályait, a hozzá kapcsolódó burkolati jelet és jelzőtáblákat. A „nyitott kerékpársáv” az úttesten útburkolati jellel a kerékpárok számára kijelölt forgalmi sáv, amelyet különleges esetekben egyéb járművek is használhatnak egyirányú közlekedésre. Autók akkor hajthatnak rá, ha erre előzéshez, szemből jövő jármű előli kitéréshez van szükség. Ezen túl a jobbra kanyarodáshoz is a nyitott kerékpársávot kell igénybe venniük.

 

A módosítást követően a kerékpárosok a kiegészítő táblával jelölt egyirányú utcában kerékpársáv hiányában is a megjelölt forgalmi iránnyal szemben haladhatnak az úttest jobb széléhez húzódva. Az új szabályozás pontosítja az előretolt kerékpáros felálló helyre vonatkozó rendelkezést. A felálló helyre a balra kanyarodásra készülő kerékpárosok piros lámpánál sorolhatnak előre.  Ide a kerékpárosok nem csupán kerékpársávon, hanem az út jobb szélén kijelölt kerékpáros nyomon is megérkezhetnek.

 

Bevezeti a kerékpáros nyom fogalmát – amely a kerékpárosok részére az úttesten történő haladásra ajánlott közös útfelület –, és rögzíti a jelölésére alkalmas burkolati jel formáját. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével. Megszűnik a kerékpárok szoros jobbra tartási kötelezettsége, a továbbiakban csak a lassú járművekkel (pl. kézi kocsi, állati erővel vontatott jármű) kell közvetlenül az útpadka mellett haladni. A jogszabály ezzel egyidejűleg megerősíti az általános jobbra tartási kötelezettséget lakott területen kívül és a főútvonalakon. A módosítások azt is lehetővé teszik, hogy a forgalmi okokból álló járművek mellett a kerékpárosok jobbról előre haladjanak. Ehhez azonban elengedhetetlenül szükséges, hogy az előrehaladáshoz elegendő hely álljon rendelkezésre, és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban a kerékpárosok ne akadályozzák.

 

II. Az autósokat és motorosokat érintő változások

Az új szabályozás pontosítja a hatósági jelzésre vonatkozó rendelkezéseket, a rendszám nélküli közlekedés visszaszorítása érdekében. Míg korábban a KRESZ csak azt írta elő, hogy a járműnek rendelkeznie kell rendszámmal, most már arra is figyelni kell, hogy a rendszám jól látható helyen és módon legyen elhelyezve, meglétét és állapotát indulás előtt ellenőrizni kell.

 

További fontos változás, hogy a korábbi 2500 kilogramm helyett a jövőben 3500 kilogramm össztömegig lesznek egységesek a sebességhatárok. Egyszerűsödnek a vasúti átjáró megközelítésére vonatkozó szabályok. A vasúti átjárók előtt kötelezően betartandó, rögzített mértékű legnagyobb sebességet általánosabb megfogalmazás váltja fel, amely fokozott óvatosságra inti a járművezetőket. Korábban lakott területen belül legfeljebb 30, lakott területen kívül legfeljebb 40 km/órára kellett lassítaniuk az autósoknak. Ahol a választható legnagyobb sebesség meghatározása változatlanul szükséges, ott ez tábla kihelyezésével megvalósítható.

A motorosokat érintő változások

Az új szabályozás minden sáv használatát lehetővé teszi a motorkerékpárok számára a kettőnél több sávos utakon. Eddig a harmadik és további sávokat - a balra kanyarodás esetét kivéve – csak a személygépkocsik használhatták. A módosítás megengedi a buszsáv használatát is a kétkerekű motorkerékpárok és kétkerekű segédmotoros kerékpárok számára. A kerékpárokhoz hasonlóan a motorkerékpárosok is előre sorolhatnak az álló járművek mellett, illetve azok között.

 

III. Táblák, jelzések és egyéb változások:

Új jelzőtáblák kerülnek bevezetésre, ilyenek például a torlódást, illetve a magánút kezdetét jelölő táblák. Szintén új tábla jelöli majd a telepített sebességellenőrző rendszerek „helyét”, illetve az új szabályozás rendelkezik az autópályákon használt (ún. változtatható jelzésképű) információs táblák jelzéseiről is.

 

A módosítások bővítik a gyermekszállítás biztonsági követelményeit. Így például a táblával megkülönböztetett iskolabuszok környezetében a fel- és leszállás mindkét oldali irányjelzővel jelzett ideje alatt más járművek csak fokozott óvatossággal, lassabban közlekedhetnek.

 

 

Forrás: Kormányszóvivői Iroda

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása