Egy, a közelmúltban Dég határában történt baleset három  halálos áldozatot követelt. A hozzátartozók lapunkban olvastak létezéséről, és segítségért fordultak a fehérvári székhelyű Közlekedési Sérültek Alapítványához. Kiderült, az ütközés  okozójának nem volt kötelező biztosítása.
- Ilyenkor az érintett családok nem csak érzelmileg, hanem anyagilag is kikészülnek -  mondta Kolossa József, az  alapító. -  Megvizsgáltuk a dégi tragédia után kialakult   helyzetet és sikerült megoldást találnunk a bajban.  Közhasznú alapítványunkat azzal a céllal hoztuk létre, hogy a balesetekben súlyosan sérült személyeknek és az árváknak anyagi segítséget nyújtsunk. Egy tragédia után az érintett családtagok helyzete nagyon sokszor kilátástalanná válik.


Kolossa József és munkatársai évente száznál is több ügy kapcsán képviselik a károsultak érdekeit

-  A  mai gazdasági állapotok mellett  egy súlyos balesetre anyagilag szinte lehetetlen felkészülni  - állítja Kolossa József. -  Ha egy többgyermekes családban  a családfő hónapokra elveszíti keresetét, rosszabb esetben sérülései miatt munka nélkül marad, a következmények beláthatatlanok lehetnek. Aggodalomra ad okot az a tény is, hogy évről évre csökkennek a gépjármű- felelősségbiztosítási díjak, miközben a kárrendezési eljárás is egyre bonyolultabbá válik. Gyakran előfordul, hogy a rászorultak csak későn, vagy sohasem jutnak    kártérítéshez. 
Mindez  új, talán szokatlan kezdeményezés Magyarországon, de számos ellentmondásra rávilágít. Hiszen feltehető a kérdés:   mennyi az élet ára? Miközben egy totálkáros autó után   12-20 milliót  fizet a biztosító, halál esetén a hozzátartozó általában 1-2 milliós kártérítésre számíthat.  Az alapítvány az adó egy százalékaiból  igyekszik  gyűjteni.
- Szeretnénk, ha az emberek legyintés helyett arra gondolnának, hogy bármelyik pillanatban  ők is lehetnek rászorultak akár okozóként, akár vétlenként. Áldozatokkal   a vétkes fél oldalán is számolhatunk. Az ilyen hozzáállás, a társadalom segítsége  egyedülálló lehet Európában.
Felkeresték a biztosítókat, de válasz  -  egy elutasítást leszámítva  - eddig  még nem érkezett a cégektől. Ez Kolossa József véleménye szerint ellentmondásos képet mutat a biztosítási piac szereplőiről.


A dégi baleset három halálos áldozata után tizenegy hozzátartozó lehet jogosult kártérítésre

- Ha nem tudunk kellő segítséget nyújtani a  károsultaknak, akkor a kötelező felelősségbiztosítás 19 éves rendszere hibás, hiszen nem tisztázta, rendezte az értékviszonyokat. Az eredeti elképzelés, a károsultak teljes körű kártérítése messze jutott a valóságtól. Még az is megfogalmazódott egykor, hogy a visszamaradt biztosítási összegeket megkapják a befizetők. Ez a tétel az idők folyamán egyszerűen eltűnt, mint ahogyan eltűnni látszik a károsultak érdeke is, az, hogy a rászorultat a balesetet megelőző anyagi helyzetbe hozzák. A felelősségbiztosítás egész rendszerét újra kellene gondolni. 
Az úgynevezett  többszereplős biztosítási rendszer a károsultak hátrányára változott, szögezte le Kolossa József. Szerinte ma már érzelmi, megértési alapon nincs kártérítés, a biztosítók ügyvédek hadával egyezkednek a károsultakkal. Olyan emberekkel, akik tapasztalatlanul, idegileg fáradtan,  laikusként fordulnak a biztosítócégekhez a bajban. Sokan anyagi kiszolgáltatottságuk okán az első felajánlott összeget elfogadják. Arra kértem az alapítót, említsen néhány példát eseteiből a biztosító által megajánlott, majd a segítségükkel végül kifizetett összegek különbségéről. Egy tipikus történet: a balesetben az utas megsérült, a biztosító előbb 1,3 milliót, majd 2 millió forintot ajánlott. A kellő érdekérvényesítés hatására végül 9 millió 300 ezer forintot fizetett a cég,  plusz havi járadékot, további 6-8 milliós összegben. Egy  másik  eset: közepesen súlyos sérülés után 130, majd 200  ezer forintot ajánlott  a biztosító, a  kifizetett összeg mégis 26 millió lett a bírósági eljárás után.
- Arra kellene törekedni, hogy a biztosító  segítse az áldozatot  ahelyett, hogy különböző trükkökkel gátolja, blokkolja az igazolások elfogadását, miközben a terheket az áldozatra, vagy annak családjára hárítja. Ez a meztelen anyagi érdek, amit persze  soha nem vallanak be. Az igazsághoz tartozik, hogy a biztosítók sem egyformák.
Kolossa úr szerint ha az áldozat megválaszthatná, ki üsse őt el, tudnának tanácsot adni, hogy melyik céggel biztosított gázolót válassza. (Három "jobbat"   említett nekünk a szakember, de ez itt nem a reklám helye.) Az autótulajdonosok többsége gyorsan, olcsó kötelezőt köt, nem mérlegelve, mi történik, ha kifizetésre kerül a sor.  Kevesen gondolnak rá, hogy komoly hátrányba hozhatják magukat. Megtörtént, hogy a vétlen  fél verőlegényeket riasztott, s addig el sem engedte az okozót a helyszínről, amíg az nem fizetett. A vétkes biztosítójának annyira pocsék  híre volt.       
Egészen mást gondol minderről Trunkó Barnabás, a Magyar Biztosítók Szövetségének elnöke, aki tőlünk hallott a károsultakért életre hívott   alapítvány létezéséről.
- A biztosítóknak egészen  pontosan meghatározott felelősségük van, jogszabályokban rögzített módon, törvényi kötelezettségeiknek megfelelően  kell megtéríteniük a kárt.   Tagadom, hogy különbséget lehetne tenni a biztosítók között a kártérítés gyakorlatának  szempontjai szerint, leszámítva az  esetet, amikor csődbe ment egy társaság. Nem értek egyet Kolossa úr álláspontjával a kötelező felelősségbiztosítás kérdésében sem:  valamennyi felmerülő kárt meg kell téríteni, amiért a biztosító felelősséggel tartozik.   Ez azonos  módon  működik egész Európában. 
Az országos  statisztika szerint tavaly kevesebb baleset történt, mint a megelőző évben, tehát logikusan a biztosítók kifizetése is kevesebb lehetett. Mi volna, ha a megmaradt összeg egy része mondjuk egy sérültek érdekében létrehozott alapítvány számlájára vándorolna? - feszegettük a kérdést. Trunkó Barnabás aláhúzta,   egy   biztosító nem jótékonysági intézmény, működésének más, meghatározott keretei vannak.

Fejér Megyei Hírlap

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása