Egy, a közelmúltban Dég határában történt baleset három halálos áldozatot követelt. A hozzátartozók lapunkban olvastak létezéséről, és segítségért fordultak a fehérvári székhelyű Közlekedési Sérültek Alapítványához. Kiderült, az ütközés okozójának nem volt kötelező biztosítása.
- Ilyenkor az érintett családok nem csak érzelmileg, hanem anyagilag is kikészülnek - mondta Kolossa József, az alapító. - Megvizsgáltuk a dégi tragédia után kialakult helyzetet és sikerült megoldást találnunk a bajban. Közhasznú alapítványunkat azzal a céllal hoztuk létre, hogy a balesetekben súlyosan sérült személyeknek és az árváknak anyagi segítséget nyújtsunk. Egy tragédia után az érintett családtagok helyzete nagyon sokszor kilátástalanná válik.
|
- A mai gazdasági állapotok mellett egy súlyos balesetre anyagilag szinte lehetetlen felkészülni - állítja Kolossa József. - Ha egy többgyermekes családban a családfő hónapokra elveszíti keresetét, rosszabb esetben sérülései miatt munka nélkül marad, a következmények beláthatatlanok lehetnek. Aggodalomra ad okot az a tény is, hogy évről évre csökkennek a gépjármű- felelősségbiztosítási díjak, miközben a kárrendezési eljárás is egyre bonyolultabbá válik. Gyakran előfordul, hogy a rászorultak csak későn, vagy sohasem jutnak kártérítéshez.
Mindez új, talán szokatlan kezdeményezés Magyarországon, de számos ellentmondásra rávilágít. Hiszen feltehető a kérdés: mennyi az élet ára? Miközben egy totálkáros autó után 12-20 milliót fizet a biztosító, halál esetén a hozzátartozó általában 1-2 milliós kártérítésre számíthat. Az alapítvány az adó egy százalékaiból igyekszik gyűjteni.
- Szeretnénk, ha az emberek legyintés helyett arra gondolnának, hogy bármelyik pillanatban ők is lehetnek rászorultak akár okozóként, akár vétlenként. Áldozatokkal a vétkes fél oldalán is számolhatunk. Az ilyen hozzáállás, a társadalom segítsége egyedülálló lehet Európában.
Felkeresték a biztosítókat, de válasz - egy elutasítást leszámítva - eddig még nem érkezett a cégektől. Ez Kolossa József véleménye szerint ellentmondásos képet mutat a biztosítási piac szereplőiről.
|
- Ha nem tudunk kellő segítséget nyújtani a károsultaknak, akkor a kötelező felelősségbiztosítás 19 éves rendszere hibás, hiszen nem tisztázta, rendezte az értékviszonyokat. Az eredeti elképzelés, a károsultak teljes körű kártérítése messze jutott a valóságtól. Még az is megfogalmazódott egykor, hogy a visszamaradt biztosítási összegeket megkapják a befizetők. Ez a tétel az idők folyamán egyszerűen eltűnt, mint ahogyan eltűnni látszik a károsultak érdeke is, az, hogy a rászorultat a balesetet megelőző anyagi helyzetbe hozzák. A felelősségbiztosítás egész rendszerét újra kellene gondolni.
Az úgynevezett többszereplős biztosítási rendszer a károsultak hátrányára változott, szögezte le Kolossa József. Szerinte ma már érzelmi, megértési alapon nincs kártérítés, a biztosítók ügyvédek hadával egyezkednek a károsultakkal. Olyan emberekkel, akik tapasztalatlanul, idegileg fáradtan, laikusként fordulnak a biztosítócégekhez a bajban. Sokan anyagi kiszolgáltatottságuk okán az első felajánlott összeget elfogadják. Arra kértem az alapítót, említsen néhány példát eseteiből a biztosító által megajánlott, majd a segítségükkel végül kifizetett összegek különbségéről. Egy tipikus történet: a balesetben az utas megsérült, a biztosító előbb 1,3 milliót, majd 2 millió forintot ajánlott. A kellő érdekérvényesítés hatására végül 9 millió 300 ezer forintot fizetett a cég, plusz havi járadékot, további 6-8 milliós összegben. Egy másik eset: közepesen súlyos sérülés után 130, majd 200 ezer forintot ajánlott a biztosító, a kifizetett összeg mégis 26 millió lett a bírósági eljárás után.
- Arra kellene törekedni, hogy a biztosító segítse az áldozatot ahelyett, hogy különböző trükkökkel gátolja, blokkolja az igazolások elfogadását, miközben a terheket az áldozatra, vagy annak családjára hárítja. Ez a meztelen anyagi érdek, amit persze soha nem vallanak be. Az igazsághoz tartozik, hogy a biztosítók sem egyformák.
Kolossa úr szerint ha az áldozat megválaszthatná, ki üsse őt el, tudnának tanácsot adni, hogy melyik céggel biztosított gázolót válassza. (Három "jobbat" említett nekünk a szakember, de ez itt nem a reklám helye.) Az autótulajdonosok többsége gyorsan, olcsó kötelezőt köt, nem mérlegelve, mi történik, ha kifizetésre kerül a sor. Kevesen gondolnak rá, hogy komoly hátrányba hozhatják magukat. Megtörtént, hogy a vétlen fél verőlegényeket riasztott, s addig el sem engedte az okozót a helyszínről, amíg az nem fizetett. A vétkes biztosítójának annyira pocsék híre volt.
Egészen mást gondol minderről Trunkó Barnabás, a Magyar Biztosítók Szövetségének elnöke, aki tőlünk hallott a károsultakért életre hívott alapítvány létezéséről.
- A biztosítóknak egészen pontosan meghatározott felelősségük van, jogszabályokban rögzített módon, törvényi kötelezettségeiknek megfelelően kell megtéríteniük a kárt. Tagadom, hogy különbséget lehetne tenni a biztosítók között a kártérítés gyakorlatának szempontjai szerint, leszámítva az esetet, amikor csődbe ment egy társaság. Nem értek egyet Kolossa úr álláspontjával a kötelező felelősségbiztosítás kérdésében sem: valamennyi felmerülő kárt meg kell téríteni, amiért a biztosító felelősséggel tartozik. Ez azonos módon működik egész Európában.
Az országos statisztika szerint tavaly kevesebb baleset történt, mint a megelőző évben, tehát logikusan a biztosítók kifizetése is kevesebb lehetett. Mi volna, ha a megmaradt összeg egy része mondjuk egy sérültek érdekében létrehozott alapítvány számlájára vándorolna? - feszegettük a kérdést. Trunkó Barnabás aláhúzta, egy biztosító nem jótékonysági intézmény, működésének más, meghatározott keretei vannak.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Friss kommentek