Az 1867-ben alapított és 1949-ben államosított, majd felszámolt pécsi "Angster József és fia orgona és harmóniumgyár" érdemel emléket, melynek utolsó vezetője nagyapám volt - írja Bérczi Zsófia. 

Bérczi Zsófi és Tankó Barnabás márcsak azért is pályáztak, mert a budapesti Zsófi nagyapja és ükapja maguk voltak az orgonaépítők.

A kivitelezésben a Budapesten élő Tankó Barnabás programozó matematikus segítette Bérczi Zsófival közösen beadott  pályázatukat. Az országos pályázatra 70 pályázó 142 pályaművet adott be, a szakmai zsűri 20 pályázót és 21 művet támogatott. Barnabás édesapjától, a bicskei Munkácsy utcában élő Tankó Károly bádogostól és mentőző gépjárművezetőtől is segítséget kapott.     


Az Angster emlékmű műleírása szerint szerkezet 4 db vízszintes 1 méteres zártszelvényből, szögvasakból és vaslapokból álló lábakon áll a 12 cm átmérőjű vashenger, melyre megfelelő csomóponttal 70 cm magasságban helyezkedik a sípgyűrűt tartó 40x40-es zártszelvény kocka, 50x50x50cm. A 84 cm átmérőjű laposvas gyűrű a megfelelő pontokon furatokkal van ellátva, így csavarozzuk a tartószerkezethez a belső és a középső orgonasípsort a követező módon:



A horganyból készült orgonasípokra a két gyűrű magasságában (egy felfekvő papuccsal) egy-egy menetesszárat forrasztunk, melyeknél fogva fel tudjuk csavarozni a tartószerkezetre őket. A második körben – a belső kör közeiben – elhelyezkedő sípok menetesszárait jóval hosszabbra hagyjuk, így ezeket is fel tudjuk csavarozni a gyűrűkre. Az orgonasípok egymást pozícionálják, feszítik.



Az installáció 40 db sípból áll. A legnagyobb síp átmérője 12,9 cm, magassága 250 cm, a legkisebbé pedig 4 cm. Az installáció összmagassága 275 cm. Az egész a megadott 230 cm átmérőjű kőgyűrűbe épül bele.

Hangjáték:

A műemlékorgona belsejéből hangjáték lesz hallható a Dómkert nyitvatartási idejében. A hangjáték elemei: Angster Józseffel, nagyapámmal készített korábbi hangfelvételek, az Angster kiállítás megnyitóbeszédei, Angster János megemlékezése és orgonaművek Király Csaba előadásában.

A hangjáték kivitelezése:

A horganylemez tetőburkolat lakattal zárható lesz. Ha kilakatoljuk, akkor alóla könnyen leemelhető lesz az egyik orgonasípokat tartó panel, mely a belül elhelyezett akkumulátor cseréjét könnyen lehetővé teszi. Ez a szintén itt elhelyezett CD-lejátszót és hangfalakat működteti. Az akkumulátor üzemidejét idejében teszteljük, és időben tölteni és cserélni fogjuk. A CD lejátszóra be és kikapcsolást végző időzítőt szerelünk, hogy éjszaka ne menjen feleslegesen. A horganylemez burkolat felül vízhatlanul fedett lesz.

Pécs Megyei jogú Város Önkormányzatának támogatásával a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa program keretében “21 Párbeszéd” címmel júniusban három héten át tartó public art akciót rendez Pécs közterületein.

Miért párbeszéd?
A public art elemi lényege a művész és a befogadó közti kommunikáció megteremtése. Az akcióban párbeszéd jöhet létre a mű és az azt körülvevő tér, műemlék, épület, vagy akár a mű és az utca embere közt. Maga a párbeszéd közösség teremtő erővel bír, ugyanakkor a legdemokratikusabb kommunikációs stratégia, amely feltételezi az együttműködést, valamint az egyenrangúságot a résztvevő felek között.
A “21 Párbeszéd” legfőbb célja Pécs városán belül 21 helyszínen, ahhoz kötődő, problémamegszólító, vita-indító művek létrehozása. A programban résztvevő művészek műveikkel véleményformálásra, továbbá együtt-gondolkodásra kívánják ösztönözni az utca emberét. Az akcióban fontos szerepet játszik a pécsi lakosok, valamint a Pécsre látogatók szélesebb körű bevonása a dialógusba, valamint érdeklődésük felkeltése a kortárs művészeti alkotások iránt.

Miért 21 helyszín?
A 21 helyszín, 21 lehetőséget teremt a párbeszéd megvalósulására. Az egész várost átfogó művészeti rendezvény keretében 21 alkotással találkozhatunk. Hogy miért épp 21-el? A 21-es szám egyrészt a 21. századra utal, másrészt a rendszerváltás óta eltelt 21 évre, valamint egy egyszerű számjáték a 2010-es évszámmal.

A létrejövő alkotások Pécs szocio-kulturális, valamint történelmi helyzetére fognak reflektálni elsősorban a jelenkor kontextusában vizsgálva azt, így hangsúlyosabbá téve 2010 Európa Kulturális Fővárosának azt az üzenetét, hogy Pécs 21 évvel a rendszerváltás után, élhető város, amely a friss, kreatív művészeti energiáknak teret engedve folyamatosan értelmezi és újraértelmezi tereit, az emberek közti párbeszéd támogatásával pedig közösséget teremt.

ia

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása