Bicskén, az egyirányú utcákat kerékpáros barátabbá, ezzel környezet barátabbá kellene tenni. Nem kerülne sokba az önkormányzatnak és feltétlenül lakosságbarát intézkedés lenne. 

Bicskén a Jakab köz, az Arany János, a Zrínyi, a Bartók, a Bocskai és a Rákóczi utcák egyirányúak - ami biztosan nem véletlen, szakemberek által átgondolt döntés óta működik így.

A kerékpárosoktól viszont különös, meglehetősen életidegen elvárás, pl. a Floriana térről a Csokonai-Gárdonyi-Szent István  avagy a Vörösmarty- Prohászka- Hősök tere- József Attila utca - Szent István út vonalon - kerülővel, hegynek föl menjenek a központba, miközben rövidebb úton be is gurulhatnának.

Ugyanez érvényes a központ felé Kisfaludyn érkező kertvárosi kerékpáros esetén is, aki nem használhatja a Bocskait. Legföljebb járdán. Ami ott sem szabályos. 

Ráadásul közszájon forgó tévedések következtében elterjedt egy olyan abszolút téves elgondolás az országban, hogy az egyirányú utcát a kerékpárosok mindkét menetirányban használhatják. Ez nem igaz, s ha rendőrök figyelmeztetik a biciklist, ő sok esetben erre hivatkozik.

A téves hír alapja (nem zörög a haraszt, ha nem fújja a szél) hogy valóban enyhültek az egyirányú utcák ellenkező irányú használatának feltételei. Lényegi változást azonban nem hozott az új KRESZ, mert a főszabály szerint az egyirányú utcába szemből TOVÁBBRA SEM LEHET kerékpárral behajtani! Kivéve, ha azt tábla külön jelzi.
A kerékpárosok eddig is behajthattak az egyirányú utcákba ellenkező irányból két feltétel egyidejű fennállása esetén. Ehhez a 1. lehetőséget kiegészítő táblával kellett jelezni, és 2. az utcában kerékpársávnak is kellett lennie. A módosítás utóbbit enyhíti annyiban, hogy kijelölt kerékpársáv hiányában is közlekedhet így a kerékpáros az úttest jobb széléhez húzódva – ha azt kiegészítő tábla jelzi - pl. a Behajtani tilos! alatt Kivéve kerékpár táblával, az Egyirányú utca tábla alatt pedig a vigyázz a kerékpárosokra kiegészítő tábla hívja fel a figyelmet.

De bizony nekünk bringásoknak külön jelzés hiányában továbbra sem lehet behajtani az egyirányú utcákba szemből.

A változtatással megoldható, hogy a bicskei biciklisták kerékpársáv hiányában se kényszerüljenek indokolatlan kerülőkre ott, ahol ez nem veszélyezteti sem őket sem a gépjárműforgalmat.
Az olyan kereszteződések előtt, ahol a jobbra nyíló egyirányú utcából – az egyirányú utca forgalmával szemben közlekedő – kerékpáros hajthat ki, a közútkezelő köteles a kerékpárosok keresztirányú közlekedésére figyelmeztető jelzőtáblát is kihelyezni.

Egyirányú utcánként kettő darab kiegészítő táblácskával kerékpáros barátabbá, környezet barátabbá tehető a város - és nem feltétlenül balesetveszélyessé. Egy ilyen táblácska kb. háromezer forintba kerül. Ezzel nem kényszerítünk arra egyetlen rövidebb utat szabálytalanul választó cajglást, hogy szabályokat sértsen, gerilláskodjon, járdán tekerjen  és  balesetveszélyt idézzen elő. A Kivéve kerékpáros jelzéseket csakis olyan tiltott behajtású utcákra tennék, amit a szakemberek jónak látnak. Nem akarok, nem tudok okosabb lenni náluk, csak gondolkodom. Azt még lehet.  

Név és cím a szerkesztőségben    

   

  

      

    

  

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Bicskeiek az autopálya szélességű Szent István úton sem tudnak normálisan biciklizni, hogy ne kacsázzanak összevissza, szerintem ebből csak balesetek lennének..
süti beállítások módosítása