horvath_lajos_fenykepesz.jpg

Horváth Lajos Siófokon élő fotográfus a 70-es évek elején Bicskén élt és dolgozott. A Kossuth téren volt a Fejér Megyei Fényszöv részlege, vagyis egy fényképész üzlet, amit az 1947-es születésű Horváth Lajos vezetett.  Munkatársa pedig a felesége volt. Az üzlet pontos helyét nem tudtam beazonosítani. Kérem, segítsetek, 72-ben lettem nyeretlen kétévés. (Szerintem a későbbi pártház helyén lehetett, mert Kossuth utcáról, sarokról és egy számára ismeretlen nevű közterületről beszéltünk Lajossal, utóbbi talán a Kossuth tér. Kossuth utcának és térnek pedig egy sarka van.)  Olvasónknak köszönhetően kiderült, hogy ez a mai Oroszlán Patika melletti ház udvarában volt. 

gramo_horvath_lajos.jpg   

Beszélgetni kezdtünk telefonon. Igazán kedves ember, örült az érdeklődésemnek. Először csak a csillagvizsgálós képek közlési lehetőségét kértem tőle, aztán inkább minden elérhető bicskei képét. Ebből azért nincs sok, mert mint mondotta,  minden nem saját géppel készült kép negatívja a Fényszövé maradt. Ezek itt azok, amiket saját gépeivel exponált Bicske nagyközségben. 

Hogyan ismertem meg? Következzen a stockholmi szál:

Mirko Bayerl kutató Stockholmból rendszeresen jár Bicskére. Könyvet ír a II. világháború idején Bicskén és környékén történtekről, de leginkább a Hegyikastélyt harcálláspontként elfoglaló német egység történetét követi.Közülük ismer veteránokat. Rögzítette az általuk elmondottakat. 

Első beszélgetésünk egy blogomnak írt levele alapján valósult meg, amit a helytörténeti rovatom rendkívüli gazdagságának köszönhetek, azon belül is a Hegyikastély címszóhoz tartozó posztoknak. Később találkoztunk is többször, a Nagy Károly Városi Könyvtárba vezettem be büszke lokálpatriótaként, hogy megismerhesse a helyismereti gyűjtemény kincseit és nagytudású kezelőit. 

Nos, Mirko kértl, hogy kérdezzem meg a számomra addig ismeretlen siófoki fotográfust a képek könyvében való felhasználásának lehetőségeiről. Megkerestem Horváth Lajost. Mivel megtudtam, hogy beszél németül, ezt Mirkonak elmondtam - hogy a továbbiakat négyszemközt is meg tudják tárgyalni.

Mirko áprilisban jön legközelebb és Lajosnak is nagy kedve lett egy bicskei úthoz.Én pedig örülök Horváth Lajos siófoki fotográfus képeinek. 

Az alábbi képről a Figaro művésznevű, híresen jó és divatos   mányi fodrászt isnerem meg biztosan - a kép jobbszélén könyököl. DJ Figi, így mondanánk ma a Figi Disco-k miatt, amiket tartott. (Nem voltam a diszkós, így főleg a plakátokról ismerem a népszerű bulik nevét.)    Olvasói jelzésből tudtam meg, hogy a balszélien Győrik Zoltán ül. 

img_20170416_0008.jpg

 

hegyikastel.jpg

 

csillagda_horvath_lajos.jpg

 

csillagvizsgalo2.jpg

 

hegyikastel2.jpg

 

hegyikastel4.jpg

 

hegyikastel3.jpg

 

 

A kút maradványai még láthatók. A háznak nyoma sincs már. 

hegyikastel1.jpg

 

 

 

 

A képek „Az ember és műszerei” kiállításon készültek 1974-ben. Az Országos Műszaki Múzeum rendezte a kiállítást, ami a Magyar Nemzeti Múzeum dísztermét teljesen megtöltötte. 1974. márc. 8. – jún. 9. között volt látogatható.

Tehát igenis Nemzeti Múzeum!

A Műszaki Múzeumban van a bicskei főműszer restaurálva - raktárban. De ami nagyon érdekes. Lajos bátyám azt mondja, hogy a képen szerepel a bicskei csillagászkör vezetője is. Erre még a kép megnézése előtt rávágtam, hogy "Kalmár Ferenc?" Ezt azért mertem így könnyedén kockáztatni, mert az 1960 körül szültetett Monos István vendéglőstől és Krajczár Gyula szerkesztőtől tudom, hogy Kalmár Ferenc vezette a csillagász szakkört akkor is, amikor ők a Vajda János Gimnáziumban tanultak. Kalmár Ferenc mérnök volt, földmérő. A 80-as 90-es évek fordulóján feleségével nyitották meg a Székelykapu elnevezésű ajándékboltot és ingatlanközvetítőt a Prohászka utcában. Nekem a közvetlen főnököm is volt a menekülttáborban. Ezért azt mondtam halkan: ha jól öltözött, magas, esetleg bajszos úr, akkor ő Kalmár Ferenc. De a családtól megkérdeztem, valóban szerettüket látom-e a képen.       

csillagvizsgalo1.jpg

 Az alábbi képen a távcső mellett nem tudom, ki áll: csillagvizsgalo4.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása