Facsar-Veszeczky Andrea bábkészítő és bábjátékos lett a győztes a híres-neves Petőfi Irodalmi Múzeumnak (PIM) azon pályázatán, amit 2023-ra, Petőfi Sándor születésének 200 éves évfordulójára hirdettek meg. 

A PIM  pályázatot hirdetett amatőr bábtervezők részére Petőfi Sándor János vitéz című elbeszélő költeményéhez kapcsolódó tárgybábok megtervezésére és elkészítésére a Petőfi Sándor emlékév keretében 2022 őszén induló János vitéz (h)arcai című utazó múzeumpedagógiai foglalkozáshoz. A nyertes pályaművek az előbbi kezdeményezés részeként bejárják az országot.

A kezdeményezés középpontjában Petőfi Sándor János vitéz című elbeszélő költeménye áll. A cél olyan utazó múzeumpedagógiai foglalkozások létrehozása, amelyek izgalmas formai és vizuális megoldásokat használva közelebb tudják hozni az általános iskolásokhoz Petőfi Sándor klasszikusát. A szándék, hogy olyan gyerekekhez is eljusson a bábjáték öröme, akiknek korábban nem volt lehetőségük a báb műfajával megismerkedni.
A több modulból álló program második témája a 11-12 éveseket megszólítva épít a szereplők és a cselekmény ismeretére. Ebben a foglalkozásban a tárgyanimáció segítségével a műben fellelhető konfliktusokkal foglalkoznak a gyermekek. A múzeumpedagógiai játéktér a látványtervezővel együttműködésben úgy kerül kialakításra, hogy abban megjelenhessenek a jelen pályázat tárgyát képező tárgybábok.

Andi lányával járt egy budaörsi kerekedelmi cég raktárában, ahová vissza lehet vinni a tönkrement elektronikai és háztartási  gépeket. Ezekből próbáltak válogatni részeket, de sok mindent nem találtak. Itt következett a bicskei megoldás. A Zrínyi utcában élők közös fórumán kért segítséget nem használt, rossz, de kidobásra váró eszközök miatt és kapott. Beindult az segítségnyújtás és sok minden érkezett az egész utcából. Andi ismert arról, hogyha beindul nála az alkotó folyamat, akkor nem tud másra gondolni a megoldásig, Balatonkenesére is magával vitte, ott volt az asztalon minden tárgy és az ő képzeletében strandolások közben születtek meg a kreatív ötletek.
Három mesefigura kapott alakot: János vitéz, Iluska és a Banya. Pl. Andi piros telefontokja lett János vitéz mentéje. A telefonja azóta is csupasz.
"Nagyon jól esett nekem ez a siker és a hozzávezető munka. Kiemelt engem a materiális dolgok közül, mint mosás, főzés, takarítás. Ha én nem alkotok, akkor én már beteg vagyok. Szeretek a hétköznapokból kilépni, más üzemmódba kapcsolni és kreatívnak lenni. Így aztán most nagyon nagyon boldog vagyok és lubickolok. De nemcsak én, hanem a teljes családom. Mindenki velem örül."
Érdekesség, hogy e sorok írója július 12-én találkozott a PIM pályázati posztjával. Mi Andival 8 évig osztálytársak voltunk. Azonnal küldtem neki. Ő pedig este három képet küldött, amin már a régen elkészült alkotások voltak.
Andi keze munkája be fogja járni Magyarországot a Petőfi Sándor Emlékévben, azaz 2023-ban. 

 Ő maga így ír:
"Kedves baràtaim,ismerőseim! Azzal a hírrel büszkélkedem,hogy a Petőfi Irodalmi Múzeum országos bábkészítő pályázatán 1.helyezést értem el.A zsűri izgalmasnak találta a számítástechnikai eszközökből készített koncepciómat,mely Petőfi Sándor János vitéz c.elbeszélő költeményének szereplőit tárgyanimációval kelti életre Elismerték,hogy vizuálisan jól operáltam a karakter változásaival,és az eredeti tárgyak tárgyi minőségét megtartva építettem fel a figurákat."

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása