Justice for Hungary!

2009.07.09. 14:56

Jávor Géza elnöke, Farkas Bertalan űrhajós, nyugalmazott repülőtábornok tagja az Óceánrepülés Emlékbizottságnak, melynek vezetésével 10 órakor koszorúzás kezdődik a 78 évvel ezelőtti landolás helyén, a Csákvárra vezető út melletti emlékműnél.

Magyar (Wilczek) Sándor (1898-1981) navigátor.

A szekszárdi születésű férfiú az I. világháborúban kitüntetett pilóta volt. 1920-ban ő volt az első magyar postajárat pilótája (Budapest-Győr). Az 1931-es magyar óceánrepülés egyik kezdeményezője és a Justice for Hungary ("Igazságot Magyarországnak!") elnevezésű repülőgép navigátora volt. Magyar Sándor 1931-ben Amerikába utazott, hírnevének köszönhetően a repülőiparban helyezkedett el - derül ki a Wikipédia szócikkéből az érdeklődők számára.

Endresz György (Georg Endres) (Perjámos, 1893. január 6. - Róma, 1932. május 21.) pilóta, repülőoktató.

Az I. világháborúban mint a 64. repülőszázad pilótája vett részt, több kitüntetést kapott, mint hadipilóta négy elismert légigyőzelme volt. 1921 szeptemberében főhadnagyi rendfokozatban részt vett a Prónay Pál nevével fémjelzett nyugat-magyarországi nemzeti felkelésben.

Ezt követően az Aero Express, majd a német Junkers-művek pilótája, később az Aero Szövetség oktatótisztje.
1931. július 15-én 17.20-kor felszállva, és 26 óra 20 perc alatt Harbour Grace-ből (Újfundland, Kanada) az Atlanti-óceánon át leszállás nélkül Bicskéig 5770 kilométert repült a Justice for Hungary ("Igazságot Magyarországnak!") elnevezésű repülőgéppel (navigátora Magyar Sándor volt). Endresz és Magyar a világon 15.-ként repülték át az óceánt. A repüléshez egy korszerű, 470 LE-s Lockheed Sirius típusú gépet alakítottak át. A repülés megvalósítását Rothermere lord 10 000 dollárral támogatta, ő lett a gép névadója is. A további pénzfedezetet Amerikában élő magyarok adományai szolgáltatták.

1932-ben Endresz György a világ óceánrepülőinek találkozójára készült Bitai Gyula rádiótávírász navigátorral. Rómába azokat a repülősöket hívták meg, akik már átrepülték az Atlanti-óceánt. A magyarok május 21-én 15 órakor értek Róma Littorio repülőterére. A leszállás előtt a gép szárnya megbillent, a nehéz gép lezuhant, és eltűnt a nézők szeme elől. Mire autókkal odaszáguldottak, már késő volt. A gép lángba borult és elégett, csak a váza maradt meg. A pilóták szörnyethaltak.




Endresz Györgyről és Magyar Sándorról Bicskén utcákat neveztek el a Kertvárosban. Endresz Györgyről halála után Budapest belterületén teret és utcát neveztek el; az utca a XIX. kerületben ma is az ő nevét viseli, ám 1945 után a XII. kerületi tér Magyar Jakobinusok tere lett. Nevét Bicske határában emlékoszlop, és egy sportrepülő egyesület őrzi. 2005. április 22-én a felcsúti általános iskola felvette az Endresz György nevet. 2006. július 15-én a fent említett emlékkő közelében új, méltó emlékmű felavatására került sor, Egerben pedig utcát neveztek el róla - áll az online lexikonban.

Izing Antal

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása