Január elsejétől megannyi változással együtt egy újabb szabályozás változásait tapasztalhatják meg azok az autósok, aki műszaki vizsgára, környezetvédelmi vizsgálatra vagy éppen eredetvizsgára készülnek gépjárművükkel. Ez az úgynevezett "egyablakos" rendszer. A szabályváltozások értelmében az év első napjától a műszaki- és a környezetvédelmi vizsgálat egy helyen, egy időben zajlik, s akár az eredetiségvizsgálatot is elvégeztetheti az autós a műszaki állomáson. E történetben azonban van egy csúnya csavar. Alaphelyzetben az autó eladásához volt szükség korábban egy, az adatok valódiságát megállapító vizsgálatra, melyet 1998-ban vezettek be annak érdekében, hogy visszaszorítsák az autólopásokat. A statisztika a vizsgálatok eredményességét mutatta, hiszen jelentősen visszaesett a lopások száma.
|
Azonban a jogalkotók kitalálták, hogy a 2006. január elseje előtt újként forgalomba helyezett, és korábban eredetiségvizsgálaton, vagy a 2007-ben bevezetett integrált vizsgálaton még nem járt autóknál kötelező az eredetvizsga. Ez legalább 300 ezer autóst érint - tájékoztatott Tóth István, a Magyar Autóklub főtitkár helyettese. Azt is elmondta, egységesíteni szeretné a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) a nyilvántartási rendszert, az azonban még az autóklubot, mint az autósokat védő szervezetet is felháborítja, hogy azt a jogalkotó a tulajdonosokkal fizetteti meg. Emiatt levélben fordultak a jogalkotóhoz. Korábban ennek a vizsgálatnak a díja 7 ezer 200 forint volt, most pedig 17 ezer forint 1400 köbcentiig, 1401-2000 köbcenti között 18 ezer 500, afölött pedig 20 ezer forintot kell fizetni, mely tovább növeli terheiket az autósoknak.
|
Lapunk az autóklub székesfehérvári állomásán jártakor azt tapasztalta, sokan, akik a műszakira érkeztek, nem is sejtették, hogy még magasabbak lesznek költségeik. Ki-ki vérmérséklete szerint fogadta a hírt. Egy idősebb hölgy, Edit például még decemberben jelentkezett be a vizsgára, remélte, az akkori dátum segít abban, hogy ne kelljen megfizetnie a rá kimért eredetiségvizsgálati díjat is. Sajnos tévedett. Mások pedig amiatt szabadkoztak, hogy nem készültek ennyi pénzzel. Azonban felháborodásuk egyöntetű volt.
- Az elégedetlenség alapját fokozza az is, hogy amennyiben valaki néhány hónap múlva mégis eladja autóját, ismét meg kell fizetnie az eredetvizsga díját, bár az már a rendszerben van - tette hozzá Tóth István. A főtitkár egyébként kifejtette, a műszakin végzett integrált vizsgálat az NKH szoftverén fut, míg a másik a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivataláén (KEK KH). Hozzátette, az autóklub országszerte 48 állomásán mindkét vizsgálatot elvégzik, ehhez beszerezték a megfelelő szoftvereket, fejlesztéseket is.
A változások pedig nem csak az autósokat érintik, az eddig eredetiségvizsgálatot végző állomásokat is. Azoknak ugyanis felmondták szerződéseiket annak ellenére, hogy azok 2011. január 14-éig szóltak. Így ezek a vizsgaállomások jelen állás szerint március 31-éig végezhetik tevékenységüket az eddigi formában, az eddig használt szoftverekkel. Rubos Gábor, a Korrekt Kft. tulajdonos ügyvezetője elmondta, bár az ország második legnagyobb állomásaként működnek, semmit sem tudnak. Bizonytalan, vajon mi történik a közeljövőben. Az egyetlen lehetőségük, hogy április elsejétől csatlakoznak az NKH-hoz. Ezt azonban csak bizonyos mértékű fejlesztések megtétele után tehetik meg.
Az autóklub tudomása szerint közreműködőként eddig az eredetvizsgával foglalkozók a díj 60 százalékát kapták vissza, míg 40 százalék vándorolt az állam zsebébe, ez az arány most január elsején megfordult.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Friss kommentek