Milyen gyermekkora volt? Egy csavargó, bandázó gyermek volt, vagy egy jófiú?

 


Nagyon jó kérdés. A székesfehérvári panel-lakótelepen nőttem fel, úgy hogy esélyem sem volt, hogy egy ilyen "jó kisfiú" legyek. Nagyon nem szerettem iskolába járni, s megpróbáltam - néha még iskolai időben is - az időmet a baráti körömben tölteni. Bandákat alakítottunk, harcoltunk egymás mellett, rengeteg élmény, kaland fűz ehhez a lakótelephez. A biciklizés még az ami megmaradt az emlékezetemben, rengeteget bicikliztünk a barátaimmal és pontosan ezek a csavargások látszódtak meg a jegyeimben, főleg a magatartáson. Az jobbára változó volt, elég sok igazgató figyelmeztetővel teltek az általános iskolai évek, sokszor kötöttem ki az igazgatói irodában. Nem mondhatnám magamat egy könyvmolynak, inkább egy életre való, eleven gyerek voltam.

És úgy általánosságban, a tantárgyakat illetően milyen tanuló volt?

Hát, gyenge négyes voltam általános iskolában. Nagyon nem szerettem tanulni, iskolába járni.

Mikor és miért fordult meg a fejében, hogy a papi hivatást választja?

Általános iskola végén, 8. osztály környékén kitaláltam, hogy én pap leszek. Hogy miért, arra nehéz válaszolni. Volt egy idős plébános bácsi a fehérvári templomba ahova jártam és megengedett látni a mindennapi életébe, ami azt jelentette, hogy jártam vele temetni, plébánián voltam vele egész nap, rengeteg jártunk mindenfelé és ez az egész életforma, ez a pörgés, menés, rengeteg kapcsolat nagyon tetszett nekem. Ezért gondoltam, hogy egyházi középiskolába jelentkezem, ahová éppen az előbb említett, nem kimondottan jó, tanulmányi eredmények miatt csak hatalmas protekcióval jutottam be. A Ferences Gimnáziumba jártam és az utolsó évben már nem akartam pap lenni. Az utolsó pillanatban gondoltam meg magam, hogy mégis a teológiát választom a rendőrségi iskola helyett.

Sokan megítélik-elítélik Önt azért, mert az egyik kedvenc szabadidőtöltése a vadászat? Mi a véleménye erről Önnek?

Számomra két dolog miatt fontos is a vadászat. Az egyik a baráti társaság fontossága. Ha csak páran vagyunk az remek beszélgetési alkalom, talán a lehető legjobb, ha meg összejövünk tízen-húszan-negyvenen az pedig nagyon nagy közösségi élmény. A másik dolog, pedig az a kilépés a jelenlegi helyzetből, feladatokból. Másrészt pedig nagyon nagy rekreáció a feltöltődés meg a csend.
Aki emiatt elítélően néz rám azt megértem. Azért mert amilyen magatartást mutatnak a társadalom felé egyes vadászok az valóban elítélendő. Ha külső szemmel nézem, akkor én biztosan megvetem, rossz szemmel nézem amit Ők művelnek. Ha belülről nézem, akkor meg nem tudom elmondani, hogy miért is jó a vadászat. Nem lehet leírni, hogy ezért és ezért jó a vadászat. Egyszerűen egy nagyon nagy élmény, amit nem lehet megmagyarázni.

Szóval Ön úgy tekint a vadászatra, mint egy bűn?

Szó sincs róla. Ha az állat  megöléséről beszélünk, mint vadászat, akkor az azt jelenti, hogy egy szabadon született, szabadon élő állatot próbálok úgy terítékre hozni, hogy az állat élete a lehető legkevesebb szenvedéssel múljon ki. Ez sokkal "szebb" tevékenység, mint hogyha egy kis falucskában eleve fogságban születik meg az állat, azért, hogy az egyszer meghalljon, a különböző hagyományokkal megölvén. És utána a húst hazahozom és meg eszem. Ez fontos. És ha a humánus oldalról nézem, akkor azt gondolom, hogy a húsevés egyáltalán nem bűn, azért teremtette Isten, hogy azt egészséggel fogyasszuk el.

A vadászaton kívül mivel tölti szabad idejét, mint sport és mint bármi egyéb szabadidős tevékenység?

A szabadidős tevékenységek nagy részét tette ki a motorozás, de az már megszűnt, ez is nagyon nagy közösségi élmény. A sport jelenleg az, ami nagyon kimarad és hiányzik az életemből, ez meglátszik a hasamon is. Egy héten egyszer szoktam eljárni focizni a gyerekekkel, de semmi több.


Nem hiányzik Önnek a család, egy feleség?

Egy társ sokszor hiányzik,  vannak pillanatok mikor azt érzem, hogy jobb, hogy ebből kimaradok, de van mikor vágyom rá, hogy lehessen utódom, egy feleségem, családom. Nem az egyedűl létet szeretem én, hanem az egyedül léten belüli szabadságot. Nekem az a felelőségem, ami terhel egy apát a gyermeke, családja felé nincs meg. Innentől kezdve én a saját szabadidőmmel úgy rendelkezem, ahogyan azt én megkívánom, és nyilván sokkal több energiát tudok fordítani a papi hivatásomra, mint az ellenkező esetben.

Nem is olyan régen hallhattuk a hírekben, hogy a Római Katolikus Egyházban is indulhatnak tárgyalások, melynek kérdése, hogy a papnak is lehet e felesége, családja. Önnek mi a véleménye erről, egyetért e vele?

Én azt gondolom, hogy ezt a kérdést mindenképpen újra kell gondolnia az egyháznak. Hogy legyen vagy ne legyen, vagy milyen formában lehet. Eltelt több mint 1000 év, úgyhogy már itt az ideje. Szerintem reális esély van arra, hogy idővel ez a választási lehetőséget kapjanak e tekintetben a papok.

De Ön, személy szerit, egyet ért azzal, hogy akár Önnek is lehessen felesége?

Ezt érdemes tisztázni. Olyan nincs és nem is lesz, hogy nekem, aki egy felszentelt pap, papi hivatásom alatt, lehessen feleségem. Viszont ha még a felszentelés előtt megházasodott a pap, akkor legyen az lehetséges, hogy házas ember ellenére is pap lehessen.

Megfordult e már komolyabban a fejében, hogy eláll a papi hivatástól? Tehát nem csak egy rossz nap után gondolta e ezt, hanem tényleg komolyan.

Tudom azt, pap testvéreim által, hogy milyen krízishelyzetek vannak és ezekre hogyan lehet megtalálni a jó megoldást. Elmondható az, hogy én ilyen krízishelyzetet nem éltem meg 12 éves papi hivatásom alatt.


Ön szerint az, hogy Bicskén gyakorolja papi hivatását, ez jelent valamiféle hátrányt Önnek?

Kevésbe rendelkezik, olyan vallási hagyományokkal, mint sok más település, ahol már beivódott a vallás az emberekbe, ezért ez egy nagyon nagy nagy kihívást jelent. Viszont az aki ennek a közösségnek a tagja, vagy megszólítható azzal nagyon könnyen együtt lehet működni.

Melyik a kedvenc bibliai idézete?

Erre nagyon könnyű válaszolni, mert a felszenteléskor minden papnak, így nekem is, kellett választani egy mottót. Az enyém a következő: "Örömhírt vigyek a szegényeknek."

Bicske Ifik             Izing Máté

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása