Amikor kiérünk Bicskéről a Tatai úton, rögtön a Bicske vége tábla után találkozik az arra járó a hajdani téglagyár felé beforduló ún. Spar-árokkal, ami a cég dunántúli központja, a Szélescsapás nevű területtől is levezeti a csapadék vizet.    

Mindezt Szebényi Zsolt polgármestersége idején a Spar költségére tervezték, ásták, burkolták. Tisztességesen megépítették. Az eltelt 20 évben alig-alig takarították, alig foglalkoztak vele. Ma már több helyen kimozdultak a helyükről beton burkolólapok, néhányat a víz tett odébb.

A két évtizede elvégzett szakmunka következtében nem látszik vészesnek a Spar-árok állapota. Viszont az utolsó pillanatokat éljük, amikor még viszonylag kis költséggel ki lehetne javítani, ki lehet pucolni. Mert a nagy vizeket hozó nagy esők a nemtörődömség miatt meggyengült objektum burkolatában  így már komoly károkat okozhat. Az árok két szakaszú, van felső és alsó rész. A felső ráadásul önkormányzati tulajdonú, 800 méter hosszú mezőgazdasági út mentén halad, ezek állapota erről a földútról a nagy gaz és az odahordott szemét miatt nem is látszik, csak ha nagyon meg akarom nézni magamnak.

Az első napon, ami még az eső előtt volt, a Tatai út vége után haladtam kerékpárral kifelé pár száz métert. Az árok burkolata nem sok ponton, de fölszakadva. Nagy gaz, sok szemét az árok medrében. Az 1 sz. főútvonal felé haladva elértem a menetirány szerint jobbra eső első földutas betorkolást. Egy nagy V betű alsó pontjában állottam, mögöttem a műút. A bal szár elején tábla, miszerint "Nénik, bácsik, ne tegyétek tönkre a jövőnket". Nem, nem a mai magyar politikusokra céloz a tábla, először én is azt hitem, hogy róluk van szó. A teljes egészében unintelligens  néni, bácsi szemetelőkről van szó. A V betű bal szárának megfelelő mezőgazdasági úton kellett volna mennem, hogy az árkot kövessem. De olyan szép idő volt, hogy kalászos, kukorica és napraforgó táblák közötti jól járható mezőgazdasági úton, melynek inneni "tetejéről" majdnem jó kilátás nyílik Bicskére - visszaindultam. Elértem az Endresz György utcát, ahonnan a Batthyány utcáig gurultam, amin a  a Westside-ból a központba értem. Harmadnapra már eső sem esett és ki tudtam menni. Ekkor Batthyány, Török Bálint, Téglagyár, Vajda János utca, Tatai út útvonalon értem el a helyet. A Bicske táblánál kertváros felé forduló Spar-árok szinte tiszta. Foglalkoznak vele, mert sokan látják. A fölső rész azért ennyire mostoha, mert nem látszik. Ami nem látszik, azzal nem kell foglalkozni? Szépen vagyunk. Az egyes út felé haladva az első földes út torkolatnál azt láttam a V betű alsó pontjánál, hogy ott a tegnapi eső után számos autó forgolódott, helyszínelt. Amikor a V betű bal szárán elindultam a Szélescsapás felé vezető mezőgazdasági úton, azt láttam, hogy az árokpartját benőtt méter magas gazt talajjal együtt nagy kerekű célgéppel az eső közben vagy után lemarták, hogy jobban meg tudják tekinteni az árkot.

A Spar-árok út földút felé eső fölső peremén álló betonlapok ki lettek szaggatva a helyéről, körülbelül úgy, mint ahogy egy Rejtő Jenő regényben egy fogsor kilazul egy (kisebb) bunyó után. Helyreállításra szorul. A félreértések elkerülése végett: ezt nem a mostani szemlézés érdekében elvégzett gazlemarás okozhatta - de lehet, hogy tévedek -, hanem ez a kár korábban keletkezett és valószínűleg szakemberek szemrevételezték ezt.

Már csak azért is, mert régen várt jó hír, hogy Bicske régi terve valósulhat meg a következő négy évben, ha városunk Európai Uniós támogatottságú pályázatot nyer a felszíni vízelvezetés finanszírozásra.  

Emlékeim szerint a Spar-árok stratégiai övárok a város nyugati felében. A másik -  ez hihetetlen és a hajdani (hamvában holt) Eocén-projekt erőmű-terv pozitív visszaköszönése az utókorban: a Csákvári úton településünkre érkező egy ipari vágánynak épített medren halad át. Többek között az ipari vasút védelmére hozták létre ezt az előgyártott vasbetonelemekből készült vizesárkot. A Csákvári úttól laza ívben ez a vizesárok - mint a régi várak körüli -, egészen a telepi utcáink végéig húzódik (Aradi, Táncsics stb.). Ez a hosszabb alakulat szintén stratégiai jelentőségű övárok lesz. Ha látni akarjátok milyen elemekből készült az az árok, nézzétek meg az Akácfa-Tölgyfa utca sarkán álló totálbrutál betont, ami nem tudom, mit keres ott. Tájékozódási pont tájfutóknak?    

Folytatom az utam a Szélescsapás felé, a megrongálódott árokperem megtekintése után. A meder és szélei roppant gazosak, gondozatlanok. Ha Bicskén árvízi helyzet van, polgármesterünk egészen addig legénykedik a gáton, míg a vele érkezett operatőr és fotósok kinn vannak. Akkor aztán van hősies küzdelem,  de hogy ezt a rendesen megcsinált húszéves árkot miért nem lehet kikotorni, kigazolni meder alján, perem szélén, becsülettel állag megóvni - ezt nem fogom megérteni. Hiszen ettől a ponttól, ahol a V betűt alsó pontját elhagyjuk, alig egy kilométerre tudok olyan háztartásról, ahol az ott élők annyira védtelenek a felszíni csapadékvíz-elvezetés megoldatlansága miatt, hogy házuk bejarát árvízvédelmi, vagyonvédelmi okokból térdig befalazták.

Kötelező lenne Bicske város kettő közül a fiatalabb, és jobban megcsinált, nem a város kasszájából megépített árkának rendben tartása, amivel annak vízbefogadó és elvezető kapacitása jelentősen növekedne. A bicskei polgár adózott vagyona pedig meg lenne védve.

Folytatom utam a Szélecsapás felé a talán föltárcsázott úton. Háztartási hulladék depók, szaros bilitől a cumisüvegen át energiaital dobozáig és telefonkészülékig. Egy-egy tévé, monitor maradék a "civilizált" ember szutykaként. Odébb egy rakás autó külsőgumi, de olyan, aminek abroncs-közeli pereméből kemény munkával kimetszve a pár deka fémszál, drótszövet. Leadva. Forintosítva ebben a szégyenletes nyomorúságban. Hozni kéne egy rendeletet, hogy ez csakis a gumival együtt vehető át és a fémtelepeken kell kimetszeni belőle a fémet, az átvevő pedig gondoskodik a hulladék szelektív elhelyezéséről. Ugyanígy a hűtőkkel, amik mind a mai napig ott díszítik a Póctetőre az Erőmű-tó feletti gáton vezető Szopató út szélét.

Emlékeink szerint ezen az területen kb. öt éve egy önkéntessel megmozdulással kipucolták a Szélescsapásra vezető árkot és ezt a mellette fekvő 800 méteres mezőgazdasági utat, ami a "Tatai út külső" egy pontját és az 1-es főútvonal Spar teherportával szembeni végpontját összeköti.  

Tavaly ősszel a területen hűtőket és egyéb hulladékot tettek a helyére. A mostani pótos IFA szenny is erre a vár. No meg a gazirtás és helyreállítás.                     

Hasonló állapotban van a Rózsa utcában lévő, a Kakas óvoda irányából érkező árok burkolata is.

2014-ben nem kaptak komoly figyelmet az árkok, mert nem volt nagy víz. De még lehet, akár jövőre is.

Ismételjük: azon a településen, ahol az ároktól nem is olyan messze árvízvédelmi okokból előszobai bejáratukat térdmagasságig befalazni kénytelen emberek élnek olyan házban, amit még rosszabb helyzetben lévő, időszaki vízfolyás mentén fekvő szomszédjával együtt az önkormányzat beépíthető területnek nyilvánított - azt gondolom, sokkal nagyobb felelősséggel kellene figyelni arra, hogy az árkok rendben legyenek tartva.

Minden nagyívű (és valójában hazug) ígéretnél többet érne a Bicskéért kétkezűkkel dolgozók munkájának feltétlen támogatása. Nemcsak az árvíz idején verve mellett addig mozogni a területen, míg az operatőr is ott van és a fotósok, hanem szakszerűen, szakértelemmel tenni a városunkért. 


Az árok a '90-es évek közepén épült a Spar beruházásában, mert a raktárairól összegyűlő csapadékvíz elvezetéséről gondoskodni kellett. A Szebényi Zsolt polgármester vezette városban annak idején úgy gondolták, szorgalmazni kell mindezt, mert ez lesz a továbbfejleszthető jó megoldás.

Most már csak fenn kellene tartani és az EU támogatta lehetőséggel maradéktalanul jóvá tenni. 

Már csak ezért is. 

 

Izing 

 

 

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása