A bicskei kötődésű, de már családjával évtizedek óta Debrecenben élő Kővári Attila Derkovits-díjas festőművész és művésztanár újabb debreceni tárlatáról szólnak a hírek. Gergely napi forrásunk a dehir.hu  

Bicskén is voltak már kiállításai. Az egyiknek központi témája Bicske, a szülőváros volt.  Egy felejthetetlen alkalommal együtt látogattuk meg Kokas Ignác Kossuth-díjas festőművészt a Gellért-hegy lábánál fekvő műteremlakásában. A Mester - Kővári Attilát a tanítványának nevezte.  

 

A testről és a lélekről szól a debreceni festő új tárlata


Szerző: Dehir.hu | info@dehir.huKözzétéve: 2019.03.12. 13:23 | Frissítve: 2019.03.12. 13:23

Debrecen – Rend a lelke: e címen nyílik hamarosan Kővári Attila új kiállítása.

Szalad az idő, Kővári Attilának 2014-ben volt utoljára kiállítása Debrecenben: akkor a Nagytemplomban láthattuk festményeit.

Egészen más környezetben, a Batthyány utcai b24 galériában találkozhatunk alkotásaival legközelebb. Március 22-én, 18 órától Rend a lelke címen nyílik tárlata a festőnek, aki a hétköznapokban a Medgyessy-gimnáziumban vezeti a művészi pálya iránt érdeklődő fiatalokat a vizualitás ösvényein.

- Mondhatnám úgy is egyszerűen, hogy testről és lélekről szól az anyag – árulta el kérdésünkre Kővári Attila. A tárlaton 20 festménye lesz, a megnyitót Vincze Csaba matematikus tartja, az eseményt pedig egy különleges  VJ Show színesíti még tovább Gutema Dávid előadásában.

Kővári Attila festészetében két meghatározó jelenséget figyelhetünk meg, melyek a képalkotás teljes folyamatában megnyilvánulnak. Az egyik a játékosság, mely a színek és formák bőséges áradásában egyaránt manifesztálódik, s a stílusok változatos alkalmazása a barokktól az absztrakt művészetig végtelen szabadságot és lehetőséget ad a játékra.

A másik meghatározó jelenség az, hogy számára

az alkotás nem csak felszabadult, önfeledt játék, hanem az önismeret, az önkutatás eszköze is.

Ezen a benső úton, az önmegvalósítás, a megvilágosodás ösvényén a szemlélődés, a koncentráció és a meditáció olyan eszközök, melyeket a művészeti tevékenység során automatikusan használ a művész. A mű nem is annyira cél, mint inkább eszköz, meditációs objektum. Az e célra használt képek ősidők óta fontos spirituális eszközök a metafizikai tradíciókban. Ilyenek például a tibeti mandalák, a keresztény ikonok, az indián totemek, sámándobok.

A természeti törvények mögött rejlő örök, isteni rendező elv, a Sanathana Dharma tökéletes harmóniában, szépségben, jóságban nyilvánul meg.

„A szépség a rend tündöklése” (Aquinói Szent Tamás)

Az isteni egység bontakozik ki a sokféleségben, az egyből kettő lesz, mint a tükörben. Ezt a teremtő aktust, az egy megbomlásából létrejövő kettősséget, sokszorozódást ismétli a szimmetria, s egyben a létezésben működő örök rendet szimbolizálja

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása