Patina

Címkék: helytörténet

2022.02.08. 12:59

A bal felőli kisplasztikai alkotás vagy plakett azért hatalmas és egyedi, mert Bicske 1986-ban lett város és ebből az alkalomból bocsátották ki. Tegnaptól az enyém. Számos bicskei családban őrizhetik. Akkor 16 éves voltam kb. annyira érdekelt, hogy elolvastam róla minden hírt és hallottam meglett emberek sokféle véleményét. A legtöbben nevettek rajta és a fejüket ingatták: 

"Méghogy város."

Én örültem neki. Akkor is, ha tudtam: különös divatja volt akkoriban ennek az előléptetésnek pl. a fejlődés statisztikai visszaigazolása érdekében. A politika akkor is szeretett kamuzni és mára sem változott meg sehol. Annyiban láttam-láttuk reménykeltőnek az "előléptetést", hogy ezzel magasabbra helyezik a lécet, a lakosságnak is megalapozott elvárásai lehetnek, hiszen város.  

(Gyűjteményem egy 1970-es dokumentummal is gazdagodott - később közlöm. Eszerint a Bicske Községi Közös Tanács Végrehajtó Bizottsága (Bicske,  "Fjodor Ivanovics" Tolbuchin u. 4.)   rendkívüli ülésén január 7-én a nagyközségi cím adományozásával kapcsolatos megyei tanácshatározatot ismerteti. Ez éppen az én születésem előtti napokban volt napirenden. Községben fogantam és nagyközségbe születtem. De már 36 éve városban élek. Kb. kétéves, érdemi/meghatározó nagyatádi kihagyással. Élni tudni kell.

A Bicske Város 1986 feliratú, címeres egy bronz darab, ami kb. ólom, ón és réz ötvözetből áll.  Erről természetesen Mátyás király kolozsvári lovasszobra jut eszembe, ami szintén bronz.   A plakettjeim elő- és hátlapján  megfigyelhetők szinte penész színű, zöldessárga foltok. Ez a nemesrozsda, ami a bronzra és rézre különösen jellemző. Ezt nevezzük patinának.   Színében a 86-os plakett hasonlít a világosabb béláséra vagyis az egykori  kétforintosra. Szerény gyűjteményem új darabja.

"Itt egy bélás" - mondta nekem ajándékozója nevetve, aki régi barátom, helytörténeti rovatom elszánt követője, történész.  A másik darab egy masszívabb, nagyobb átmérőjű, szélességű és tömegű munka - három évvel régebbi. "Bicskei napok '83". Ez avantgard sítlusú, ha akarom növényeket, ha akarom arcéleket vagy a magzati fejlődés egy szakaszát láthatom a domborban.  Szeretni fogom őket, már amennyire tárgyakat lehet. Örülök ezeknek nagyon. Előtérben lesznek  asztalon, polcon - profán funkciójuk lesz, hogy levélnehezékké léptetem elő őket. Jobb mint fiókba zárva, nem? 

A "Bicske Város 1986" átmérője 8,5 - vastagsága alig 0,5 cm. A "Bicske napok '83" átmérője 9  - vastagsága 1 cm.

Azt,  hogy ezeket ki és hol készítette, meg fogom kérdezni.   

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása