Tessely Zoltán Polgármester Úr részére!
Bicske Város Önkormányzata

Polgármesteri Hivatal
Bicske
Kossuth tér 14.

 

Tisztelt Polgármester Úr!

Bicske Város Önkormányzata Okmányiroda személyi állománya megdöbbenéssel és értetlenséggel olvasta a Bicske város területén megjelent Helyi Téma című újság 2010. július 21-i számának 6. oldalán megjelent „Helyet cseréltek a hivatalok” – című írását.

Jelen levelünkkel tiltakozunk a cikknek az Okmányiroda személyi állományát negatív színben feltüntető megállapításai ellen, amelyek súlyosan sértik a közösségért nap mint nap tisztességesen helytállók méltóságát, tekintettel arra, hogy Bicske Város Jegyzője közlésére alapult a cikk. Nem tisztünk annak megállapítása, hogy az újság mennyiben szöveghűen idézte a T. Jegyző Asszony szavait, de kérjük és elvárjuk Öntől, hogy a lappal történt egyeztetést követően történjék meg a helyreigazítás kérés és ezzel együtt az Okmányiroda tekintélyének visszaállítása.

A publicisztikával kapcsolatosan az alábbi észrevételeket kívánjuk tenni:

A cikk megfogalmazásában a T. Jegyző Asszony közlése szerint a „vezetőcsere mellett” kellett döntenie egyrészről a rengeteg kritika miatt a lassú és nehézkes ügyintézésből fakadóan, másrészt mert „nem lehetett minden egyes dolgozót felelősségre vonni”. Hangsúlyozva, hogy a vezetői megbízás visszavonásának tényét nem bírálhatjuk mint a Polgármesteri Hivatal munkatársai, de az alábbi tényekre kívánjuk felhívni a figyelmet:

1. Járfás Péterné Asszonynak 2009. évben a T. Képviselő-testület „Év köztisztviselője” címet adományozta. T. Jegyző Asszony 2010. június 11-én az Okmányiroda helyiségében a jelenlévő dolgozók és a T. Aljegyző Asszony előtt kijelentette, hogy azért döntött a vezetői megbízás visszavonása mellett, mert egy vezetői bért kívánt megtakarítani, nem az okmányiroda és a vezető szakmai munkájával volt probléma. A jelzett tények tükrében a cikkben megfogalmazott indokok a vezetőváltás kapcsán az okmányiroda munkatársai részére elfogadhatatlanok, hiszen ellentétben állnak a Testület címadományozási döntésével és T. Jegyző Asszony kijelentésével.

2. Elfogadhatatlan a személyi állomány részére, hogy egy újságcikkben fegyelmi felelősségre vonás lehetősége egyáltalán felmerült úgy, hogy az minden egyes dolgozóra kihatóan volt megfogalmazva. A tények azonban makacs dolgok. A személyi állomány legjobb tudomása szerint 2010. január 01. adatok szerint a Bicskei Okmányiroda illetékességi területéhez tartozó településeken 37. 908 fő élt. A jogszabályi rendelkezések alapján azonban sokkal több magyar és külföldi állampolgár ügyében járunk el, hiszen csak a hatósági ügyintézésben nincs országos illetékesség. A környező, de más okmányirodákhoz tartozó településekről is minket keresnek fel (Biatorbágy, Budakeszi, Budaörs, Tök, Zsámbék, Perbál, Szomor, Gyermely, Herceghalom, Budapest számos kerületéből és még sorolhatnánk). Mi lehet ennek az oka? Valószínűleg ez a mellékelt köszönő levelekből is kiolvasható. Emellett tény - és ezt az Okmányiroda munkatársai is saját tapasztalatból tudják -, hogy miközben más okmányirodákban 2010. év októberére és novemberére adnak időpontot személyi igazolvány készítéshez, illetve valahol csak kivételes esetben adnak személyesen megjelenő ügyfélnek időpontot, mivel (az Interneten sem titkolva) csak elektronikus úton van lehetősége az ügyfeleknek időpont kérésre. A Bicskei Okmányirodában pedig napi sorszámmal is lehetőség van ügyet intézni az előre lefoglalt időpontok mellett is. Ennyit a nehézkes és lassú ügyintézésről.

3. A statisztikai adatokról csak annyit, hogy az ügyirat nyilvántartási statisztika szerint 2009. évben 5155 főszámú ügy indult, amelyekhez 15 974 alszám csatlakozott, s ez úgy, hogy ebben nem jelenik meg a napi több tucat gépjárművel, személyi igazolvány, útlevél és vezetői engedély cserével kapcsolatos ügy, hiszen ezekből nem keletkezik külön ügyirat.

4. A rengeteg kritikáról szóló megjegyzésre annyit kívánunk reagálni, hogy Magyarországon nincs olyan hivatal, ahol ne lennének olyan ügyfelek, akik a későbbiekben panaszosként is jelentkeznek. Ez adódik a magyar társadalmat érintő gazdasági, szociális és kulturális közegből is. Az emberek türelmetlenebbek, jogaikat következetesebben hangoztatják, amely elsősorban azokban a hatósági ügyekben jelentkeznek fokozottabban, amikor az Okmányiroda dolgozói jogkörüknél fogva velük szemben joghátrányt alkalmaznak. Természetesen mi is emberek vagyunk és a jogos kritikát e levelünkkel egyidejűleg elfogadjuk, azt azonban nem, hogy általánosságban (mint azt a cikk hangvétele sugallja) munkánkat rosszul végeznénk. Tény, hogy a 2009. tavaszán tartott Közép-dunántúli Regionális Államigazgatási Hivatal ellenőrzése során is megállapítást nyert, hogy összességében a Bicskei Okmányirodában magas szintű szakmai munka folyik.

Amennyiben feltételezzük, hogy az újság szellemiségében, hitelességében helyesen adta vissza a T. Jegyző Asszony szavait, akkor az alábbiakra is rá kívánunk mutatni.

1. Tisztelt Jegyző Asszony felelőssége az, hogy vezetőként a nyilvánossággal csak olyan híreket osszon meg, melyek a személyeskedéstől távol állnak, ez véleményünk szerint minimum elvárás a város egyik vezetőjétől. Vezetőként felelőssége, hogy nyilatkozatainak következményeit is felmérje. A cikk az ügyfelek egy részének visszajelzése szerint is felháborító és ennek hangot is adtak az elmúlt napokban. Nem segíti tehát elő a lakosság és a hivatal munkatársai között közvetlen, európai szintű, ügyfélbarát kapcsolat létrejöttét és fenntartását, hiszen saját maga negatív színben tüntet fel egy szervezeti egységet. Felelősségteljes nyilatkozatot csak az a vezető tehet és tegyen, aki átlátja és megismerte az adott szervezeti egység szakmai munkáját. Kritikát mi is megfogalmazhatnánk az állampolgárok irányába, természetesen ezt sem szóban előttük, sem pedig más úton nem tehetjük meg. Az azonban tény, hogy voltak már TBC-, és Hepatitis vírussal fertőzött ügyfeleink is, akik nem is titkolták betegségüket. Arról már ne is beszéljünk, hogy nap mint nap személyünket és családunkat sértő megjegyzéseket vagyunk kénytelenek elviselni olyan ügyfelektől, akik az európai erkölcsi normák minimumát sem tartják be. Ha ők képezik a rengeteg kritikát, akkor mi is rengeteg kritikával élhetnénk. Évek óta úgy ítéljük meg, hogy már régen megérett a helyzet arra, hogy legalább egy biztonsági őr vigyázzon testi épségünkre és az okmányirodai rendre, de a cikk megírásáig nem panaszkodtunk. Tisztelt Aljegyző Asszony irodájának kialakítását követően az ügyfélváró kisebb lett, ablaktalan és levegőtlen, ami valószínűleg a melegebb időszakokban további problémák forrása lesz. A megkezdett átalakítás „áldásait” az elmúlt napokban már megéreztük, az ügyintézés minőségére is kiható zajhatások érik az okmányiroda dolgozóit és az ügyfeleket.

A T. Polgármester Úr elé tárt álláspontunk tükrében kérjük Önt, hogy az Okmányiroda és az ott dolgozók méltóságát sértő és újságban megjelentetett jegyzői álláspont kialakításának körülményeit vizsgálja meg és a szükségesnek ítélt intézkedéseket tegye meg. Reméljük, hogy levelünk után is ugyanazt a bizalmat élvezhetjük az Ön irányából, mint eddig és a minket ért sértő cikk állítására reagáló levelünk miatt nem fogunk semmilyen hátrányos szankciót elszenvedni. Célunk nem a T. Jegyző Asszony személye elleni támadás volt, de a cikkben megfogalmazottakat, melyek T. Jegyző Asszony közlésére alapultak, mind munkavállalóként, mind emberként sértőnek érzünk.

Bicske, 2010. július 29.

Tisztelettel: az Okmányiroda dolgozói

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása