Vö. Ritkítja járatait a MÁV 

Lehet, hogy nem lesz elszigetelt üzem a Felcsúton épülő kisvasút. Egy elképzelés szerint összekötnék ugyanis a Bicskénél tervezett keskeny nyomtávú vasúttal, és azon keresztül a hegyeshalmi „nagy” vasútvonallal. Vagyis kis túlzással, Orbán Viktor falujából akár Bécsig is lehetne vonatozni, persze átszállásokkal. Már azt is tudják, melyik cég készítheti el ehhez a megvalósíthatósági tanulmányt.

A felcsúti kisvasutat 2013-ban nyilvánította kiemelt beruházássá a kormány, emellett majdnem 900 millió forint támogatást is juttattak az építkezést vállaló alapítványnak, amely Mészáros Lőrinc polgármester érdekeltségébe tartozik. Az alapítvány azonban csúszásba került a beruházással, október utolsó napján kellett volna befejezni az építkezést, de nem tudták tartani a határidőt. Emiatt halasztást kértek a projekt lezárásához a Nemzetgazdasági Minisztériumnál, erre lehetőségük is volt – tudósított korábban az RTL Híradó.

Az új kisvasút az Orbán Viktor miniszterelnök felcsúti háza mellett álló Pancho Arénától a település központján át egészen a alcsúti arborétumig járna, és az eddigi tervek arról szóltak, hogy mindössze három megállója lenne.

A költségvetési hatástanulmányban napi 7,5 ezres forgalommal számoltak, emiatt az EU vizsgálatot is indított, nem túl valószínű ugyanis, hogy ezt az átlagot hozni tudná a kisvasút.

A projekt bírálói szerint kérdéses, hogy egyáltalán ki utazna a kisvasúton. A felcsúti kertek alatt futó nyomvonal kevésbé vonzó ugyanis azoknak, akik napi szinten ingáznak, mivel a kisvonat elkerülné a házakkal teli részét a falunak. A napi 7500 utas akkor is irreális, ha a kisvasút turisztikai látványosság lenne.

Felvetették, hogy egy esetleges bicskei hosszabbítás sem tenné feltétlenül vonzóvá az új kötöttpályás közlekedési lehetőséget. A bicskei vasútállomásról 13 perc alatt ér ugyanis a busz a faluközpontba, és ennél valószínűleg a vonat sem lenne gyorsabb.

Jöhet egy 45 kilométeres toldás

A felcsúti kisvasutat a hosszabbítás menthetné meg attól, hogy sokszor szinte üres kocsikkal gördüljön oda-vissza három megálló között – akár így is lehet értelmezni a Bicske térségébe képzelt keskeny nyomtávú vasútvonal ötletét.

A pálya Bicskén, Felcsúton, Alcsútdobozon és Etyeken át Herceghalomig vezetne, de pontos nyomvonal nincs még. Nagyjából 45 kilométeres lenne, és magába foglalná a már építés alatt lévő felcsúti kisvasutat.

A Bicskénél elképzelt keskeny nyomtávú vasútnak ráhordó szerepet szánnának az 1-es számú hegyeshalmi vasútvonalra. Utóbbin járnak egyebek mellett a Budapest és München között közlekedő Railjetek, amelyek Bécsben is megállnak.

Ha ebben a formában épülne ki a vonal, akkor átszállással és megfelelő menetrenddel ugyan, de akár Bécsig is lehetne vonatozni, például Felcsútról, a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémiától.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közbeszerzési eljárást írt ki a Bicske környéki kisvasút megvalósíthatósági tanulmányának készítésére, amelyet a budapesti székhelyű SpeciálTerv Kft. nyert meg – derül ki a Közbeszerzési Értesítőből. A győztes cég 24 millió 850 ezer forintért készíti el a tanulmányt az adatok szerint. Összesen két ajánlat érkezett be egyébként.

A tanulmány készítőinek lennek a dolga sok minden más mellett a nyomvonalváltozatok kidolgozása, amelyek nem érinthetnének természetvédelmi területeket. Fel kell sorolniuk a tervezett állomásokat, megállókat, el kell gondolkodniuk a menetidőn és a járműparkon.

A hegyeshalmi vasútvonal most is érinti már Herceghalmot és Bicskét. Kérdéses tehát, hogy egy Bicske és Herceghalom között kiépített keskeny nyomtávú pontosan hogyan valósítaná meg a ráhordó szerepet, illetve vonzó lenne-e a buszos közlekedéssel szemben.

A közbeszerzési eljáráson nyertes céggel október 28-án kötöttek szerződést, az eljárás eredményéről szóló hirdetményt pedig múlt héten tették közzé.

 

www.hvg.hu 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása