Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság
A rendőrség a lakosság segítségét kéri.
A Sárbogárdi Rendőrkapitányság Bűnügyi Osztálya a 07050/2600/2015. általános számon eljárást folytat a 14 éves Vass Apollónia Kata eltűnésének ügyében. A jelenleg rendelkezésre álló adatok szerint a fiatalkorú 2015. július 10-én este a sárbogárdi gyermekotthonból ismeretlen helyre távozott. A felkutatására tett rendőri intézkedések eddig nem vezettek eredményre.
A keresett lány körülbelül 170 centiméter magas, közepes testalkatú, haja hosszú, hátközépig érő, szőke, szeme kék színű. Bőre feltűnően fehér, arca kerek. Eltűnésekor fekete színű „Jim Beam” feliratú pólót, hosszú, fekete farmert, edzőcipőt viselt, valamint volt nála egy zöld színű, vászon anyagú válltáska.

A Sárbogárdi Rendőrkapitányság munkatársai kérik, hogy aki a képen látható lány jelenlegi tartózkodási helyéről információval rendelkezik, hívja a Sárbogárdi Rendőrkapitányságot a 06-25/460-046-os telefonszámon, illetve névtelensége megőrzése mellett tegyen bejelentést az ingyenesen hívható 06-80-555-111-es "Telefontanú" zöld számán (hétfő-csütörtök: 8-16, péntek: 8-13), a 107, vagy a 112 központi telefonszámok valamelyikén.
Segítségüket előre is köszönjük!
Tessely Zoltán országgyűlési képviselősége+polgármestersége idején - a bicskei érdekkel ellentétes módon jelentősen megnövelték az Orvosi Ügyelet és a Bicskei Mentőállomás illetékességi, felelősségi területét.
Orvos és mentős nem biztos (vagy biztos nem) lett több a nagy feladatra csak rövid időre, ezért mindkét területen nehezebb a kollégák dolga a fenti átgondolatlan döntés miatt, ami az egész illetékességi területen betegeket veszélyeztet.
Ezt nem a Bicskei Szó találja ki, hanem ez szakmai berkekben közismert tény.
Egy példa: ha a két orvos ügyel és a mobil ügyelőt egyszerre hívják például Gántra és Mányra. Az egyik orvos mindig Bicskén kell maradjon. A helyszínre járó doktor az esetek alapján úgy dönt: előbb irány Gánt, mert ott nagyobb a baj mint Mányon. Ott az ellátás minimum 20 perc majd Gántról indul Mányra, s ha nem érkezik egy sürgősebb hívás például Tabajdról, akkor eléri Mányt orvosunk.
Azt azért ismét hozzá kell tenni, hogy az ügyelet egyik tagja mindig megy, míg a másik végig a rendelőben, a bázison ügyel a szakma szabályai szerint.
Azt sem feledhetjük, hogy a mentők és az ügyeletesek is vérprofik. Láttak már varjút karón. Meg máshol is.
A Mentők és az Ügyelet segíti egymás munkáját. Közös a céljuk. Számíthatnak egymásra. Mi pedig Rájuk számíthatunk. Akkor is, ha nem szakmai döntés alapján bután nagy lett ez a terület a fentnevezett területnövelés következtében, amiről ők nem tehetnek.
Mindeközben a lassan másfél ezer főssé duzzadó bicskei menekülttáborban nincs azaz nincs éjszakai egészségügyi szolgálat. Korábban, a mostani létszám harmadának megfelelő működésnél is dolgozott a két éjszakai biztonsági feladatokat ellátó rendész mellett egy 24 órás szolgálatot teljesítő nővér, amiért 48 óra pihenőidő járt munkarendje szerint.
A bicskeiek és a menekültek, az ügyeletes orvosok és a mentők érdekében is szükséges lenne a tábor egészségügyi szolgálatában az éjjel-nappali szolgálat, mert ha ott nincs szakmailag kompetens személy, aki tudja, hogy miért kell mentőt vagy orvost hívni, akkor ezt az egyébként is leterhelt mentős és ügyeletes szolgálatot terhelik tovább Bicskén, amit már a szénné fizetett politikai vezetés megpakolt felelősséggel rendesen - országosan nevetséges fizetésükért.
Tessely Zoltán vezetővé tétele előtt a bicskei Orvosi Ügyelethez talán öt szomszédos falu tartozott. Most vagy egy tucat? Köszi szépen. Tényleg jobban teljesítünk....
Ha a menekülttáborba éjjel azért hívnak orvost, mert a kísérő nélküli kiskorú (k.n.k. vagy káenká) belerúgott az ágy lábába és fölszakadt a nagy körme, ami nagyon fáj, akkor az orvos előbb-utóbb odaér. De ha ott a nővér dolgozik, akkor ő elláthatja, tán reggelig is kibírja férőhelyén a sérült és másnap szakorvos kezeli, ha egyáltalán szükséges.
Ellátni a biztonsági szolgálat nem tudja a beteget, ha az ügy kétesélyes, saját maga védelmében is úgy dönt, hogy orvost vagy mentőt hív.
Ha ott egy éjszakás nővér, aki azt is felismeri, amit más nem venne észre, akkor életeket is menthet.
Vagyis Bicske lakóinak szép csöndben ott a háttérben ez a régi munkaszervezési megoldás hiányzik, ha már ennyit emlegetjük e városszéli világfalut, aminek lélekszáma csaknem másfél ezer. Durván a hetedével növekedett meg Bicskén azok száma, akiket a Bicskei Mentőknek és az Ügyeletesek Orvosoknak el kell látniuk. Kell tehát 24/48 eü. szolgálat.
Munkahelyet is teremtene a tápszergyárral szemben :)
És a menekülteknek is jobb lenne.
ia
Hamarosan tizenhat darab, külföldi kérelmezőket a Csabdi út 20. felé irányító útbaigazító táblát helyez ki a GESZ Bicskén.
Ezeket közbeszerzési eljárás alapján a BÁH Menekültügyi Igazgatóság szerezte be és finanszírozta. A táblákat a bicskei R.F.M. Dekor szakemberei készítették Sabján Roland vezetésével Kossuth utcai műhelyükben
A tábor GPS koordinátái és a "CAMP" szó szerepel majd rajtuk iránymutatással.
A táblákat több olvasónk is hiányolta, aminek egy posztban hangot is adtunk.
Szeretettel várunk mindenkit művészeti gyermektáborunk záró eseményére: a gyerekek előadására és kiállítására.
Helyszín: Mány, Református templomkert
Időpont: 2015. július 17. 18 óra
Üdvözlettel:
Mányi Közösségért Közhasznú Egyesület nevében:
Véssey Vera
Illés Richárd
A Magyar Patrióták Közössége tíz napos kutatási úton vett részt egy külhoni magyarsággal is foglalkozó egyesület programjában a Gyimesekben. A tanulmány elkészítéséhez elengedhetetlen fényképes dokumentáció elkészítésével egy bicskei lakost, Izing Mátét bízták meg. Munkájában számos olyan fotót találhatunk, ami nem csak a magyarság tárgyi, kulturális emlékeit őrzi az utókor számára, hanem a csángó magyarok társadalmának mindennapjait is bemutatja. A szociofotók igencsak árulkodóak, elgondolkoztatóak a helyiek életmódjáról, hozzáállásukról az anyaországtól elszakítva, mintegy 800 km-re.
(A képek megtekintéséhez kattintson a fotóra!)
Fotók: Izing Máté
A katolikus temetőben pár napja nem működik a ravatalozó kápolna mögötti csap. Próbálták már megjavítani, egy darabig jó volt, ma megint rossz.
Vagy vigyünk vizet az emlékezés virágainak otthonról vagy vigyünk kannát és kezdjük vízvétellel református atyánkfiai kútjánál a másik oldalon.
Nyilván hamarosan elkészül ez is.

Ezt a több mint 10 milliárdos befektetést ígérte Tessely Zoltán - bejáró polgármestersége idején. Semmi sem lett belőle. Pedig az egész testülettel a választási kampány idején bejárták a területet. Mind a fennemlített funkcionárius, mind az ún. Bicskei Újság hitelességét jellemzi az alcímben 2014. áprilisában több száz tápszergyári munkahelyet ígérő közlés.
A táblákat - amiről a címlapfotót Pálffy Balázs készítette -, június 30. közeledtével levették. (Erről már nem készített felvételt.) A zászlórudak - amire az említett felelős talán naponta felnéz -, üresen meredeznek. Június 30. lett volna az üzem átadási határideje.
Pozitívum, hogy a területet körbekerítették valamint lapunk közlései után lekaszálták.
Tegnap reménykeltő módon azt lehetett látni, hogy egy munkagép betontörő kalapáccsal zúzza és teszi szállíthatóvá a terület felszínén maradt aszfalt- és betonburkolati maradványokat. Korábban új tábla is kikerült, amin egy öko-energiát hasznosító társaság neve szerepel.
A Bicskei Szó információja szerint sokkal kisebb jelentőségű ipari beruházás terveződik.
E cégnév alapján utánanézve a céginformációs bázisban a következőket találjuk: az elsőrendűen orvosi eszközökkel foglalkozó céget idén február 25-én a NAV Pest megyei igazgatóságának hátralékkezelési egysége végrehajtás alá vonta. A végrehajtás jelenleg is hatályos. A cég székhelye budai, egy bátonyterenyei területe mellett a HU-2060 Bicske külterület hrsz. 0171/2. birtokot is jegyzi, ami a bicskei menekülttáborral szembeni hely, a volt tápszergyári álom.
Nem tudom, ki emlékszik Tessely Zoltán "Határozottan és őszintén" című ürességtől kongó választási lózungjára. Mára arra nem képesek, hogy néhány soros közleményben elmondják a népnek: szevasztok, ez van, sajnáljuk, tételesen ez történt, nem tehetünk róla, na jó, csak egy kicsit, legközelebb bölcsebbek leszünk, nem veszítjük hitünket és dolgozunk.
Mert 0 Ft+ÁFA/hó szaktanácsom szerint ez lenne a minimum, ha egy kisváros szórólapjának címlapján választáskor több száz munkahelyet ígértünk mélyen a "zemberek" szemébe nézve....
A Bicskei Újság jól szerkesztettségét tovább növeli, hogy a szóban forgó nem bicskei funkciról nem is egy, hanem mindjárt kettő kép látható.
Mellkép.
Állókép.
Egy ülőkép tette volna harmadikként teljessé a címlapot...
ia
1931. július 15-16-án Endresz György pilóta és Magyar Sándor navigátor - első magyarként - átrepülték az Atlanti-óceánt Justice for Hungary! névre keresztelt repülőgépükkel.

A Lockheed Sirius Model 8A
A repülés gondolata a Kanadába kivándorolt Magyar Sándor, az első világháborúban kitüntetett katonai pilóta, majd postarepülő, fejében fordult meg, látva Charles Lindbergh 1927-es sikerét. Ám három évbe telt, mire elsősorban a Kanadában és az Egyesült Államokban élő magyarok támogatásával egyáltalán esélye nyílhatott a vállalkozás anyagi fedezetének előteremtésére. Detroitban felállították az American-Hungarian Transatlantic Committee-t (Amerikai Magyar Transzatlanti Bizottság), amely 1 dollárért árusított levelezőlapokból származó bevétellel akarta fedezni a repülés költségeit, amelynek szakmai előkészítésébe a Magyar Aero Szövetség is bekapcsolódott. Váratlan, de annál jelentősebb támogatást kaptak a brit újságmágnástól, Lord Rothermere-től, a magyar ügy lelkes támogatójától, aki 2000 font sterling díjat ajánlott fel annak a magyar pilótának, aki elsőként repül el New Yorkból Budapestre. Mindezek ellenére, 1931 nyaráig a tengerentúlon 5000 dollár, Magyarországon pedig 45 dollár gyűlt össze, ami még a gép megrendeléséhez is kevés volt. Ekkor a már két évtizede az USA-ban élő, magát egyszerű hentesből húsüzem-tulajdonossá felküzdött Szalay Emil csaknem egész mozgósítható vagyonát, 25 ezer dollárt ajánlott fel, amivel már komolyan elkezdődhettek az előkészületek.

Endresz és Maqyar Szalay Emillel, illetve Bánhidi Antallal (Forrás)
A repülés tervezésében Magyart és a pilótának felkért, szintén első világháborús veterán Endresz Györgyöt szakértőként Bánhidi Antal, a jeles repülőgép-tervező, az Aero Szövetségtől pedig Szapáry Jenő és Grosschmid István segítették. Választásuk a Lockheed gyár Sirius Model 8A típusára esett, amelyet a cég egyenesen Lindbergh kérésére tervezett.(Az amerikai pilóta magángépe volt, kérésére úszótalpakkal szerelték fel.) A robusztus egymotoros monoplánt az óceánrepüléshez átalakították (elsősorban az üzemanyagtartályokat, a fotóművet erősítették meg, és megnövelték a függőleges vezérsíkot is), hiszen addig még egyetlen Sirius-szal sem kíséreltek meg ilyesmit. Endresz 1930. augusztus 20-án a kaliforniai Burbank repülőterén repült először a géppel: a berepülés során természetesnek tekinthető, hogy számos hibát kellett kijavítani, ám az időveszteség miatt kénytelenek voltak 1931-re halasztani az utat, hiszen ősszel és télen különösen kockázatos volt az óceán fölötti repülés.

Indulás előtt
Az S/N 115W lajstromjelű gép meggypiros festést kapott, s Lord Rothermere javaslatára az egyértelmű politikai állásfoglalást tartalmazó Justice for Hungary (Igazságot Magyarországnak) névre keresztelték, így is tiltakozva a trianoni békediktátum ellen.
Kevéssé ismert, hogy az eredeti tervben az szerepelt, hogy Detroitból szállnak fel, majd a levegőben utántöltve a gépet Újfundland fölött, leszállás nélkül repülnek Budapestig! (Az óceánrepülés kétségtelenül legveszélyesebb szakasza a felszállás volt, hiszen az üzemanyaggal túlterhelt géppel roppant nehéz volt az elemelkedés - számos óceánrepülőnek ért véget a kalandja, sokszor sajnos az élete is, mielőtt igazából nekivághatott volna az útnak. Ezen segített volna a légi utántöltés, amihez 1923 óta rendelkezésre állt a technika: sőt, 1930-ban a Hunter-fivérek két gépet használva az utántöltésekhez 553 órán és 40 percen keresztül maradtak a levegőben Chicago felett!) Végül azonban úgy döntöttek, hogy inkább Újfundland egyik legkeletebbi repülőteréről indulnak útnak, Harbor Grace-ről, amely igen nagy népszerűségnek örvendett az óceánrepülők körében: 1927 és 1936 között mintegy húsz óceánrepülés indult innen, köztük Amelia Earharté, az Atlanti-óceánt elsőként átrepülő hölgyé is.

Harbour Grace ma. Az Amelia Earhart emlékmű
1931. július 15-én hajnalban a repülés előtti ellenőrzésnél kisebb repedést találtak a gép fő üzemanyagtartályán: szerencsére néhány liter üzemanyag leengedésével orvosolható volt a probléma, hiszen a repedés éppen a tartály felső pereménél volt. A valamivel könnyebbé vált gépet Endresz simán emelte el a talajtól, s lassú emelkedésbe kezdtek. Természetesen egy ilyen vállalkozásnál ritkán megy minden zökkenőmentesen: Magyar a felszállás után nem sokkal észlelte, hogy a föld indukciós iránytűjük tönkrement, így a navigáció során távírón az útvonaluk mentén haladó hajókkal pontosította a gép pozícióját és szükség esetén módosította az útvonalat. A szemükben nem nagyon bízhattak: szinte egész útjuk során felhős és ködös volt az időjárás.

Endresz által a pilótadzsekije zsebében "kézbesített" levelezőlap
Sokáig úgy tűnt, útjuk tökéletesen sikerül, azonban szinte már a célegyenesben, Győr fölött akadozni kezdett a motor és Bicske fölött végleg leállt! Bár pontosan a mai napig sem lehet tudni, mi történt, valószínűleg az egyik benzincsap hibája miatt nem jutott üzemanyag a motort ellátó ejtőtartályba. Bár sok forrás arról ír, hogy a vihargócok kerülgetése és a navigációs pontatlanság okozta kitérők miatt fogyott el az üzemanyag, a gép későbbi átvizsgálásakor még 50 liter üzemanyagot találtak az egyik tartályban, amivel kényelmesen elérték volna Mátyásföldet. Endresz bravúros kényszerleszállást hajtott végre Bicske határában, egy kukoricatáblában.

A kényszerleszállás során a gép légcsavarja és motorja sérült
A 26 óra 20 perces (más források szerint 25 óra 59 perces) repülés során a magyar személyzet három világrekordot is bezsebelt: az Északi Atlanti-óceánt 13 óra 50 perc alatt repülték át (csaknem két órát verve az előző rekorderre), miközben 250km/órás átlagsebességet értek el. Emellett pedig az Amerikából felszálló pilóták közül egyetlen óceánrepülő sem jutott el korábban olyan távolságra, mint ők (kb. 5800 km).
A Justice for Hungary személyzetét hősként fogadták Budapesten: a Milleniumi Emlékműnél százezres tömeg ünnepelte őket, Horthy a Várban fogadta őket, s a III. osztályú Vaskorona Renddel tüntette ki őket.

Endresz és Bittay utolsó felszállásukra készülnek- Mátyásföld, 1932. május 21.
Magyar nemsokára az USA-ba utazott és sikeresen elhelyezkedett a fellendülő repülőiparban. Endresz Magyarországon maradt, folytatta a repülést, ám sajnos egy év sem volt már hátra életéből: 1932. május 21-én Rómába repült az Óceánrepülők Világkongresszusára, amikor délután három óra körül leszállás közben gépe a földnek csapódott, kigyulladt- Endresz és navigátora, Bittay Gyula életét vesztette. A szemtanúk szerint alacsonyan, lapos siklással közelítette meg a repülőteret. A Légügyi Hivatal szerint Endresz "gázzal huzatta be magát", ám a motorburkolat nagy átmérője miatt előre ilyenkor szinte egyáltalán nem látott, s a Littorio repülőteret körülvevő dombok egyikét túl későn vette észre: a futómű, az egyik szárnyvég, majd a motorburkolat is a földnek ütközött, a repülőgép átpördült, s azonnal lángba borult. (A magyar sajtó megpróbálta Bittay-t bűnbakként feltüntetni, azt állítva, hogy elmulasztotta behúzni a rádióantennát, s az beleakadt egy nagyfeszültségű vezetékbe és a gép ettől még a levegőben felrobbant - valójában a repülőtér környékén egyetlen ilyen vezeték sem húzódott.)
Endreszről teret és utcát is elneveztek Budapesten, ám a háború után a kommunista rezsim átneveztette azokat. Szerencsére ma már több településen is találunk Endresz György és Magyar Sándor utcát is, Felcsúton pedig
általános iskolát
neveztek el Endresz Györgyről. 2006-ban pedig kényszerleszállásuk helyén emlékművet állítottak.

Az emlékmű avatása (2006)
Emlékezzünk mi is a hős magyar óceánrepülőkre!
(Aki ezt olvasva szeretné tenni, a figyelmébe ajánlom Magyar Sándor 1940-ben megjelent visszaemlékezéseit Álmodni mertünk címmel. A kötet a szocializmusban tiltólistán szerepelt, de szerencsére már több kiadása is létezik. A témában fontos kutatásokat végzett Miszlay Zsolt közlekedéstörténész.) via fékszárnyblog
Fejér megye közútjain 2015. július 16-án 14 óra és 22 óra közötti időben fokozott rendőri jelenlétre kell számítani.
A Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság vezetője fokozott közlekedésrendészeti ellenőrzést rendelt el 2015. július 16-án 14 órától 22 óráig a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság illetékességi területén.
A fokozott ellenőrzés az ittas állapotban és vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt történő járművezetés visszaszorítására irányul.
Az ellenőrzés keretében a rendőrök személyeket igazoltathatnak, ruházatukat, járművüket átvizsgálhatják, a közbiztonságra veszélyt jelentő eszközöket, anyagokat lefoglalhatják.
A rendőrség mindent megtesz annak érdekében, hogy a fokozott ellenőrzés az állampolgárokat ne zavarja, célja kizárólag a jogsértő cselekmények megelőzése, kiszűrése, illetve megakadályozása.
Önkiszolgáló autómosó épül a TESCO parkoló főbejáratától jobbra fekvő 1500 négyzetméteres területen - tudta meg a Bicskeiek Blogja. A technológia Európa vezető gyártójától származik ezzel kiemelkedik a versenytársak közül. A kiváló mosási eredményével párosodik a modern megjelenés a gazdaságos üzemelés amivel megnyerheti a felhasználók szimpátiáját.

- A terület a TESCO tulajdona, a mosót építő R.L.V. Építőipari Kft. bérelni partnerétől, akiknek nyitottsága és korrektsége figyelemre méltó - mondta el lapunknak a helyszínen Vajda László, az R.L.V. Kft. munkálatokat is irányító vezetője.
Két beállásos, de bővíthető önkiszolgáló mosó lesz, ahol egy autót ezer forint alatti összegért lehet teljesen tisztává mosni. Munkahelyteremtést is jelent, mert a korszerű, mosórendszer használatát alkalmazottak mutatják be az autós társadalomnak, és végzik el a karbantartási , takarítási munkálatokat. A bicskei beruházást megvalósító cég referenciái között családi házak, boltok, üzemek és például a zsámbéki Református Templom is megtalálható.
ia
Győr-Moson-Sopron Megyei Közlekedési Balesetmegelőzési Bizottság jó tanácsai nem csak kerékpárosoknak.
Járdán tilos kerékpározni! Kivétel ez alól a 12. évnél fiatalabb gyerek, mivel főútvonalon még nem kerékpározhat, így a párhuzamos járdán haladhat, legfeljebb 10 km/h sebességgel. Lakott területen csak akkor szabad a járdán kerékpározni (legfeljebb 10 km/h-val), ha az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan (például földút). A hivatalos értelmezés szerint az, hogy az úttesten nagy a járműforgalom vagy tábla tiltja az úttesten a kerékpáros közlekedést, még nem jelenti, hogy szabadna a járdán tekerni.
A KRESZ jó okkal tiltja a járdán való kerékpározást, mivel a járda a gyalogosoké. A gyalogosok mozgása (főleg a gyerekeké és időseké) gyakran kiszámíthatatlan, így veszélyhelyzetek sokasága adódik. Emellett a kapualjakból kihajtó autósok nem számítanak a járdán nagy sebességgel közlekedő biciklisre. A mellékutcák keresztezése szintén veszélyes a járdáról lehajtva ugyanezen okból. Fontos még megemlíteni azt, hogy kijelölt gyalogos átkelőhelyen – amennyiben nincs kerékpáros átvezetés felfestve – csak kerékpárról leszállva, tolva lehet átkelni.

A Bicskei Magyar Sándor Repülő Egyesület szervezésében 2015. július 17-én pénteken 18 órától megemlékezést tartanak az Óceánrepülők Emlékművénél a Csákvárra vezető út mentén. Beszédet mond dr. Molnár Krisztián a Fejér Megyei Önkormányzat elnöke.
„Igyál egy almát! Tisztán.” olvasható a Czider címkéjén – és ez nem csak egy jól hangzó szlogen, hanem a valóság. Tölyhi Orsolya és Szabó Katalin, a Czider megalkotói egy olyan kombinációt állítottak össze, aminek élénk színe az aranyozott vízre emlékeztet, tökéletes sav-cukor egyensúlya pedig garantálja az ízek harmóniáját. Ehhez a nagy gonddal összeválogatott almafajtákból préseléssel kinyert 100%-os magyar almalevet használják.
Számos zamatos almafajtát termesztenek hazánkban, amelyek nagyszerű alapanyagként szolgálnak a legízletesebb magyar almabor, azaz a Czider kikísérletezéséhez. Tölyhi Orsolya és Szabó Katalin – amellett, hogy mindent megtesznek azért, hogy létrehozzák a legfinomabb cidert – azon dolgoznak, hogy a magyar ízlésnek megfelelő, prémium ital kerülhessen poharunkba. Orsolya és Kata célja, hogy itthon is megismertessék és megszerettessék a fogyasztókkal a minőségi, természetes cidert. Az egyszerű, ízléses címkével ellátott üvegekbe hamisítatlan alma ízt palackoznak, ami a legkevésbé sem tolakodó sőt, minden korttyal csak egyre kellemesebbé válik.
Tölyhi Orsolya és Szabó Katalin a magyar Czider megalkotói
Alma a lelke mindennek
A természetes almacider erjedés útján készített alkoholos ital, amit ősszel szüretelt, érett, de a fáról még le nem hullott almából készítenek és színezéket vagy aromát nem, legfeljebb hozzáadott cukrot tartalmaz. Magyarországon a nagytömegű almatermesztés és a bő termés kedvező feltételeket nyújt a cider készítőinek és szerelmeseinek. Gyümölcsös alkoholos üdítő italt persze készítenek más gyümölcsökből – például körtéből is –, de hagyományosan a kis, kesernyés, külön ebből a célból termesztett cideralma szolgál alapanyagként. Mivel Magyarországon nincs cideralma, Orsiék desszertalmából készítik a magyar almabort, ami szintén megfelelő alapot szolgál a Czider előállításához.
Magyar desszertalmából készül a Czider
Az első írásos emlékek a gazdag ízvilágú frissítőről i.e. 55-ből származnak, amikor Julius Caesar bevonult Angliába. A légiósok nagy érdeklődéssel figyelték, hogyan változtatják a britek a kicsi piros gyümölcsöt préseléssel és erjesztéssel selymesen csillogó alkoholos nedűvé. Hamar eltanulták az egyszerű módszert és a tudást magukkal vitték Rómába, ahonnan később az egész birodalomban elterjedt. Azóta Angliában a cider a második helyig ugrott fel a legkedveltebb alkoholos italok toplistáján, csak a szintén régi hagyománnyal rendelkező sörök tudták megelőzni. Bár ma már Franciaország és Spanyolország is élen járnak a ciderkészítésben, ám még mindig Angliában fogy belőle a legtöbb.

Ami a Czidert illeti…
Valahol itt vette fel a fonalat Tölyhi Orsolya, aki 2010-ben, egy budapesti bár cider-kóstolóján elhatározta, hogy kihasználja országunk adottságait és megtanulja az ital készítésének művészetét. Bár tervét egyszerű internetes tájékozódással kezdte, a biztató eredmények és egy EU-s pályázat megnyerésének lendülete egészen Herefordshire-ig (West Midlands, Anglia) sodorta, ahol egy kézműves ciderkészítőtől tanulta el a mesterséget. 2012 elején Szabó Katalinnal összefogva egy vértesboglári családi ház átalakítása után aztán megalapították a céget és megkezdték a gyártást. A Czider cég szorgos tagjai azóta is az Angliában megtanult technológia szerint gyártják az aranyszínben pompázó italt, az erjesztést követően pedig palackérleléssel szénsavasítják. A végeredmény szűretlen, minden mesterséges hozzávalót nélkülöz, így ha ezt isszuk, tényleg almát iszunk.
A nagymama háza lett a magyar Czider otthona
A fejlődés pedig azóta sem állt le. 2013 elején elkezdték árusítani is, azóta pedig egyre több bárban és pubban kapható lett a magyar Czider. A Vértesbogláron kialakított kézműves üzemben most körülbelül 12.000 liter száraz és félédes cidert gyártanak évente, ezen kívül a technológiát is folyamatosan finomítják – sőt, a gyárbővítés után új ízek megjelenésére is számíthatnak a Czider rajongók.
via Hegyi Heni mtro.hu

Karkó Bálint bicskei sakkozó, aki ősztől a Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola hatodikosa lesz, az elmúlt hét második felében négy napos sakkversenyen vett részt Budapesten, aminek elnevezése
VIII. Art Pub Fide Open, Budapest
A hét fordulós játékban végig az élmezőnyben küzdött a még 1700 alatti Élő-ponttal rendelkező sakkozók körébe tartozó ígéretes tehetség, míg a mezőny 2000 élő pont körüli kategóriás volt.
Az utolsó forduló győzelme ezzel együtt is az aranyérmet jelentette volna Bálint számára, végül a 4. helyezéssel kellett megelégednie. Az élő pontszámait viszont most is szépen gyarapította: az eddigi 1436 ponthoz újabb 35 pont gyűlt össze.
Egy kis pihenés után két hét múlva sakktábor következik a Közép-dunántúli Regionális Sakkiskola szervezésében.

Ez a révfülöpi temetőben készült felvétel a Pintér családtól érkezett a Tabódy család síremlékéről. Tabódy atya emlékére Bicske városának lakói 2005-ben emeltek szobrot.
Beszélgetés a menekülthelyzetről Csütörtökön, július 16-án, este 7-kor a Pizzafalóban.
Vendégek:
Krajczár Gyula, újságíró
dr. Bourgla Ossamah, képviselő
Zsohár Zsuzsa, a Migration Aid csoport aktivistája
Az első héten egy nagyi (Kiháriné Marika) jóvoltából valóban volt palacsinta parti a könyvtárban. A táborzáró napján a gyerekek reggel begyúrták a lángos tésztáját és a délelőtt folyamán kisütötték, ették tejföllel, sajttal, fokhagymával,de leginkább jó étvággyal. Másik kedves édesanya hatalmas tortával lepte meg a Cimborákat, melyhez a szomszéd cukiból vettük a tűzijátékot a hangulat fokozása érdekében. A pogácsát országgyűlési képviselő küldte, az alpolgármester egy doboz sportszelettel érkezett, a szülők frissítő italokkal, házi sütikkel érkeztek. A záró bulin a zsíros kenyeret a könyvtárosok készítették a műsort a Tap Alá HaHó szolgáltatta, a jó hangulatról a gyerekek gondoskodtak. Öröm volt ezt látni minden jóérzésű, gyermekszerető felnőttnek.


Tegnap este palacsintasütéssel ért véget a Nagy Károly Városi Könyvtár Cimboratábora. Egy hét múlva kezdődik a Kamaszcimborák, a veterán cimborák találkozója, akik egyebek mellek beletekintenek múló idő kútjába, a szinte történelmi korba, amikor Ők még nem kamaszcimborák, hanem Cimborák voltak.
Nagy dolgok ezek.
Hiszen könyvtárunkat is Nagy Károlyról nevezték el (a névadó Európa hírű csillagdája "Bicske fölött a hegyekben" várja mainál sokkal méltóbb sorsát - A szerk.). Hogy mi történt tegnap, egy kedves Olvasónk, egy nagymama mondta el jártamban-keltemben és arra kért, ha van még otthon tentám és papírom, írjam le, hogy a Könyvtár minden dolgozójának nagyon köszöni családja nevében. Külön kiemelte azt a nagyon kedves, segítőkész, gyerekszerető urat, aki egyedüli férfiként a könyvtárban dolgozik.
Végighallgattam örvendezését és elmondtam neki, hogy saját szememmel láttam, amikor az intézmény főhomlokzati táblájára már-már ipari alpinista modorban feltették a kollégák "a Cimbora intézményevet és azért fényképeztem le, mert tudtam, hogy szükség lehet rá, ha kedves unokái idén is mennek "cimbizni". Mert bizony tavaly is ez a nagyi mesélt nekem lelkesen a könyvtári gyerekhétről.
Ez most tehát nem feltétlenül a közkedvelt "Ír az olvasó" rovatom, hanem az "Irat az olvasó". Ez se rossz, de számomra az előbbi azért sokkal kényelmesebb. Még jó, hogy nem problémáról kellett írnom, hanem örömről. Jobban is szeretem az utóbbit. Akkor is, ha jó hír csak tyúklépésben totyog, a rossz pedig szárnyal mint a sas.
Bicskén, a Kisfaludy utcában ellenőriztek a rendőrök egy személygépjárművet és az azt vezető helyi lakost 2015. július 11-én 5 óra 25 perckor. A 39 éves férfinél alkalmazott alkoholszonda pozitív értéket mutatott, ezért a járőrök elfogták és további mintavétel céljából előállították a Bicskei Rendőrkapitányságra, ahol vele szemben ittas járművezetés vétség elkövetésének gyanúja miatt büntetőeljárást indítottak - olvasható az FM RFK közleményében.


Olvasónk írta, hogy az új játszóteret élvezik a gyerekek, de ennél sokkal jobban meg lehetett volna csinálni, lásd például a tatai vagy a tatabányai játszóteret. Olvasónk szerint hiányzik, hogy nem olyat építettek, amit ifjak és felnőttek is tudnak használni a mozgás, egészség és a szórakozás érdekében, akár gyerekeikkel, unokáikkal egy időben.

Az olvasó véleménye szerint az építési területnek látszó részen felületes számítása szerint 16 kiszáradt, kikarózott facsemete áll, 9 él és élni akar. (Lehet, hogy elszámoltam magam, de sokat nem tévedhettem.) Mindez abban a városban, aminek korábbi, nem bicskei polgármestere, mai országgyűlési képviselője erdészeti szakközépben végzett.
Mindezt olvasónk annak kapcsán jelezte, hogy a Bicskei Szó örömmel adta hírül a szomszédos piactér szalonképessé tételének hírét. Szerinte ezzel kellett volna kezdeni, mert az egész látvány azt sugallja, hogy ez a gyorsan és felületesen összedobott játszótér egyedül a kampány miatt volt fontos a róla döntőknek.
A játszótér megépítése egyébként szülői fórum kérésére indult meg a település játszótereinek állapota miatt. Mindezt a Bicskei Szó kommunikálta, még az is megjelent itt, milyen koncepció szerint kellene megépíteni és abban bizony a szerzők tekintettel voltak a tatabányai, tatai játszóparkok sokoldalú színvonalasságára. A faültetést első lépésnek javasoltuk cikkünkben. A város platánokat ültetett, aminek örültünk. De ez egy feltöltött terület, más talajjal. Egyébként nincs kizárva, hogy menthetők. Legalább olyan gondozottság kellene ide is és plusz (valódi) munkaerő a GESZ-nek, mint amilyen szépség a Hősök terén osztályon felülire tett parkban mutatkozik.
"Persze, akárhányszor elmegyek mellette, mindig örömmel látom, mennyien szeretik az új játszót. Csak ez a mondat jut mindig eszembe: "Ha már egyszer építkezik, akkor építsen jót, jóból és szépet alaposan végiggondolva" - idézzük olvasónkat.

Azt pedig már a Bicskei Szó teszi hozzá, hogy az Összefogás Bicskéért javaslatára Szántó János polgármestersége idején Molnár Julianna címzetes főjegyző vezetésével a 400 tulajdonostól megvett Káposztás területét az Összefogás éppen szabadidős területnek szánta javaslata szerint. Rövid ideig voltak vele más tervek is. A Bicskei Tanuszoda megépülése után a terület sokáig méltatlan állapotban állott, amit bicskei lokálpatrióta családok, akik nap mint nap elmennek mellette - nem tudtak tovább nézni. Kezükbe vették a terület széppé tételét saját forrásból, politikusi százezrek/hó+költségtérítés+cafetéria nélkül. A Bicskei Mezőgazdasági Zrt. nagyon sokat segített összefogásukban velük együttműködve, e bicskei cégnek köszönhető a Város Kemencéje is.
A játszótéren mára 16 kiszáradt+9 szerencsére élő fáról el kell mondani, hogy azt már a város ültette. Amit mi magunk, bicskei civil lokálpatrióták ültettünk a saját becses kezeinkkel, az ennek a sokszorosa volt. Azok most is élnek, mert főleg a területet imádó füzek a két hosszabb oldalon, s mert Vázsonyi Zsolt és Bálint Imre, hogy csak kettő nevet emeljek ki a sok közül, folyamatosan locsolták saját vízzel, saját teherautóról. Azt is szeretném véleményemben ismét rögzíteni, hogy azoknak a most is élő és nem kiszáradt fáknak minden darabját bicskei lakosok vették meg a faiskolában, mert olyannyira egyetértettek a Bicske Szíve Parkját építeni kezdő civil erők városszépítő akaratával. Volt ami nem akart ott élni azok közül, amiket elültetünk. Legfeljebb öt darab. Azokat kivették és ültettek a helyére. Ha elfeküdt volna, meghúzatták pántokkal. Metszették őket. Tovább is van mondjam még?
Mi következik ebből? 1. A város nem hordat sittes földet a területre 2. Az 1. pont eszébe sem jut, még álmában sem. 3. Gondoztatja a fákat, ha kell, cseréli őket 4. Az összedobott játszót nem tekinti befejezettnek, mivel nem befejezett 5. Mindezeket saját szemével is észreveszi a városvezető, helyettese, a helyettes helyettese és nem várja meg, hogy a Bicske Blog sok ezer olvasójából valaki megírja az állapotokról a véleményét.
Végezetül: köszönetet kell mondanunk a GESZ munkatársainak, akik a területet különben nagyon szépen karbantartják. Öröm néha végignézi a "gyöpön", amin olykor sárkányt eregetnek papamamagyerekek. Jó látni, mennyire él az a kis vizes élőhely a rendőrkapitányság erődszerű épületével szemben.
Valamint végre kialakul a Bicskei Blog számos posztjában kért-kijárt gyalogátkelőhely. A jelenlegi Európában ugyanis azon kevés játszók közé tartozik a bicskei legújabb a tanuszodával együtt, amire a forgalmas útról nem vezet át zebra. Márpedig a főúttal párhuzamos Kisfaludy utca Bicske legforgalmasabb utcáinak egyike.
ia

A 155 méteres kerítés elemeinek egy része már a helyszínen. Felülről csúsztatják a tartóoszlopok kehelyszerű tartóiba. A kaput nem bontják le, hanem renoválja, felújítja a Bicskén nevelkedett fiatal szakember építőipari cége. Remélhetőleg a járda is megújul és szélesedik, hiszen - amint azt már megírtuk -, a református temető felőli oldal csak az úttest rovására szélesíthető vagyis nem szélesíthető. A képen látható katolikus oldalon viszont rendelkezésre áll a mostani járdaszéle és az útpadka közötti terület a képen látható ponttól egészen a Vass-sarokig (Bogya Károly utca). A kerítés előtti járda kaputól a vasútpart felé eső oldalán is parkolók kialakítása szükséges a sóderes pocsolyák helyett.
Friss kommentek