Jogsértés megszüntetését harcolta ki a Zöld Bicske bicskei ügyfele!
Címkék: vélemény írazolvasó zöld.bicske
2020.01.07. 09:05
Az egyedül élő fogyasztók választhatják a 30 literes edényméret díját. A Bicske Város Önkormányzatának cége tévesen tájékoztatta a bicskei lakost - áll a Fogyasztóvédelem ügyiratában.
Sőt. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatását is m e g t i l t j a a bicskei, önkormányzati cégnek.
A Fogyasztóvédemi Osztály azt kérdezte a Zöld Bicskétől, hogy miért tájékoztatta úgy az ügyfelet, hogy nem választhatja a 30 literes edényméretet. A Zöld Bicske elismeri, hogy valóban tévesen tájékoztatták, majd arra hivatkozik, hogy nem érkezett be igazolás arról, hogy egyedül él.
A fogyasztóvédelem azt kérdezi, igazolás hiányában miért 80 literes edényméretet közöl számlázandó díjként, a 60 literes edény díja helyett.
Bicske Város Önkormányzatának cége szerint igazolás kell a 60 literre is.
A fogyasztóvédők arra szólítják az ügyvezetőt, hogy igazolja a hulladéknaptár 2015. tavaszán történt postázását. A válasz szerint ezen a számlán volt a hulladéknaptár, az egyedül élők igazolási követelménye. A cégvezető szerint ezt a bicskei lakos tudomásul vette, mert kiegyenlítette a számlát.
Két héttel később, a december 19-én datált ügyiratban a fogyasztóvédelem kötelezi a Zöld Bicskét (Bicske Város Önkormányzatának cégét), hogy honlapján tegye elérhetővé a díjak mértékét.
A SZÉKESFEHÉRVÁRI JÁRÁSI HIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI OSZTÁLYA A ZÖLD BICSKE NONPROFIT KFT. (...) ÁLTAL A VÁLASZTHATÓ 30 LITERES HULLADÉKSZÁLLÍTÁSI EDÉNYMÉRETRŐL, A FOGYASZTÓ ERRE VONATKOZÓ JOGÁRÓL, A FOGYASZTÓNAK ADOTT MEGTÉVESZTŐ, VALÓTLAN TÁJÉKOZTATÁSSAL MEGVALÓSÍTOTT TISZTESSÉGTELEN KERESKEDELMI GYAKORLAT FOLYTATÁSÁT MEGTILTJA.
Amióta a Zöld Bicske a szolgáltató, a csekkek el-elmaradozva vagy régebbi kiállításokra hivatkozva érkeznek. (A csekkek rapszódikus érkezése nem a Zöld Bicske hibája volt, hiszen 2016 óta a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársaság (NHKV Zrt.) számláz, azóta mutatkozott felfordulás.) .Augusztusban 3 ezer körül volt az összeg, amit a bicskei fogyasztó sokallt, mert előtte neki 1 ezer körül szokott lenni. A 30 literes edényméretét felemelték 80 literre. Azonnal e-mail-ben kért magyarázatot a Zöld Bicskétől. Nem kapott választ. Két hét múlva megismételte. De Bicske Város Önkormányzatának cégétől ismételten nem érkezett válasz.
A fogyasztó akkor környezetében azt hallotta, hogy nagy a baj, a telefont nem veszik fel, az e-mailekre nem válaszolnak, de még automatikus választ sem állítottak be. Ezt követően ajánlott levelet küldött a cégnek. A Tessely Zoltán polgármestersége idején létrejött cég, aminek milliós nagyságrendű a logója (természetesen nem bicskei cég munkája által) erre már válaszolt.
Eszerint 2015-ben kérték, hogy igazolja: egyedül él. Mert ha nem, akkor megemelik 80 literre a díjat. Tájékoztatták, hogy Bicskén a 30 és 90 liter nem választható. A legkisebb űrméret a 60 literes, amihez igazolás kell. Társasház esetében pedig szerintük átlagot kellene számolni a konténer űrtartalma szerint és ebből átlagot vonni.
A válaszadás azért maradt el, mert megnövekedett az ügyintézések száma.
A bicskei fogyasztó nem tartja reálisnak a felemelt űrméretet, 4 évvel ezelőtti hivatkozással.
A fogyasztóvédelem múlt év október 10-én megállapította: a cég honlapján nem szerepel a 30 literes kukára vonatkozó díj. A 60 literes esetén is hibázott a Zöld Bicske, mert nem tüntette fel a kedvezmények feltételeit.
A vonatkozó kormányrendelet szerint a lakóingatlant egyedül és életvitelszerűen használó természetes személy ingatlanhasználó részére legalább egy olyan gyűjtőedény választásának lehetőségét biztosítja, amelynek űrmértéke a 60 litert nem haladja meg.
A közszolgáltatást végző vállalkozásoknak a panaszok kezelésére nyitott ügyfélfogadót kell működtetnie. Ez nem áll a bicskei polgár ügyiratában, de a minket esetenként havi milliós vagy aközeli összegért képviselők igazán kijárhatnák nekünk, hogy a városon belül működjön iroda - teszi hozzá a Bicskei Szó.
Az ügyirat viszont tartalmazza, hogy Tilos a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, amelynek alkalmazása során nem ésszerűen elvárható szakismerettel, illetve nem jóhiszeműség és a tisztesség alapelvének megfelelően jár el.
Még azt is leírják a törvényi hivatkozásban, hogy tisztességtelen az a kereskedelmi gyakorlat, ami megtévesztő vagy agresszív.
A tényállás fotója a dokumentumból:
Nagyon fontos adatot harcolt ki földink, amit az ügyiratban is elolvashatunk: A HELYI ÖNKROMÁNYZATI RENDELET AZ EGYEDÜL ÉLÉSSEL KAPCSOLATOSAN A KÖZSZOLGÁLTATÓ FELÉ VALÓ IGAZOLÁSI KÖTELEZETTSÉGET NEM ÁLLAPÍTOTT MEG AZ INGATLANHASZNÁLÓ SZÁMÁRA. (Úgy vélem, nem is állapíthatott volna meg kötelezettséget, mert az személyes adat, hogy kinek milyen a családi állapota - a szerk.) De zavarok vannak a jogszabályok értelmezésében, én sem lehetek biztos a dolgomban, mivel nem értek a joghoz (a helyi jogszabály is lehet zavaros), a 80 literre emelést maga az NHKV írta elő a szolgáltatónak, saját jogértelmezése alapján.
A helyi rendelet valóban nem ír elő igazolási kötelezettséget, de a magasabb fokú vagy rendű kormányrendelet (amivel nem lehet ellentétes az önkormányzati rendelet) előírja az igazolási kötelezettséget.
Sokkal inkább érdekes, hogy a kormányrendelet szövege 60 és 80 litert NEM MEGHALADÓ kukaméretet említ.)
A hatóság megállapítása szerint a kérelmező által kifogásolt számlát az NHKV Zrt. a közszolgáltató által nyújtott adatok alapján közölte. Nem állapítottak meg fogyasztóvédelmi tárgyú jogsértést az NHKV Zrt. részéről.
A bicskei kérelmező által burkolt áremelésnek nevezett és kifogásolt 80 literes edényméretre vonatkozó díj tekintetében a hatóság az ügyiratban megállapítja, hogy ez nem az ő hatásköre, mert a közszolgáltató díjemelése tekintetében a hatáskörrel rendelkező közigazgatási szerv a Magyar Energetikai és Közmű-Szabályozási Hivatal, így ezt az ügyet a fogyasztóvédelem áttette oda.
Hírt adunk majd arról is.
December 19-én az ügyet lezárták a fogyasztóvédelemnél. Az ügyfélnek január 31-ig lesz módja arra, hogy az igazolást bemutassa. Amit elért: a Zöld Bicskének hozzáférhető helyen kell közismertté tenniük az ingatlanban életvitelszerűen egyedül elő úgyfeleik "kedvezményesnek" mondott lehetőségeit. (Szerintem a világon semmiféle kedvezmény nincs abban, ha 1 kg kenyeret veszek és 1 kg kenyeret fizetek ki.)
Az önkormányzati kiadvány decemberi számában az új ügyvezető bemutatkozik. Környezetmérnök, itteni tapasztalattal. A ZB mindkét elődjénél dolgozott. Összehasonlíthatatlanul jobb a szakmai végzettség és tapasztalat alapján vezetőt kinevezni. Ír a gépjárműpark fontosságáról, amit a bicskeiek blogja is sokszor érintett. Látunk az utcákon dolgozni két modern móri szállítóautót. Összesen lehet vagy egy tucat a Csákvári úton, benne kiszolgált járművek. Finoman fogalmaztam. A telephelyen sajnos még mindig brutál hegyekben áll a kezeletlen hulladék. Szégyen. A testületben is van legalább három fiatal környezetmérnök... De arról is ír az új ügyvezető a bemutatkozásában, hogy átláthatóvá kell tenni a Zöld Bicske állapotát.
Ha a vezetőváltás után kell átláthatóvá tenni egy önkormányzati céget, akkor az elmúlt öt esztendőben - a negyedéves, féléves, éves beszámolások mellett - nem volt átlátható és transzparens az önkormányzati (!) cég, a tulajdonos pedig nem reagált rá semmit?! Különös.
Mindeközben a tulajdonos Bicske Város Önkormányzatának képviseletében most is ott ülnek a felügyelőbizottságban valamint a képviselői székekben is - szintén közpénz ellenében.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Friss kommentek