Tegnap óta a nyilvánosan is kutatunk egy Bajorországban 1945-ben amerikai hadifogságba került bicskei katona személye kapcsán. Fehér Klára felfedezése volt, tőle kaptam az amerikai alakulatok  által elfoglalt Dachau-ban, a  volt lágerben, az egykori  halálgyár területén  megírt  szívhez szóló, Bicskére címzett  karácsonyi levelet, ami minden sorával háromszor aláhúzza a béke, a szeretet, a család fontosságát. 

320573155_1215128282549034_3015348816000277245_n.jpg

321000280_1682644695466834_2634289206494838774_n.jpg 

https://www.facebook.com/fellner.janos

Kezdetben annyit tudtunk, hogy a levél írója "Feri". Néhány családtag neve is kiderült és az is, hogy Vitályos Béla kézbesíti. Hogy ez megvalósult-e, nem tudjuk.  Klára második lépésben kiderítette, hogy BŐCS Ferencről van szó. Harmadik üzenete már tartalmazta az  1922-es születési évet is, és hogy 1946-ban ért haza az Apponyi utcába, ahová levelét is címezte. 

Én pedig megvilágosodtam, mert gyerekkorom javarésze ebben az utcában zajlott, bár az én életemben sosem nevezték Apponyinak. De én tudtam a régi nevét Rédei nagyszüleimtől. Bőcs Ferenc testvérét Andrást jól ismertem.  Ebből az Apponyiból lett Marx Károly utca, ma pedig az Aradi vértanúk emlékét őrzi elnevezése. 

A házszámot csak azért nem jegyzem, mert a magánszemély lakcíme érzékeny adat és a két ház mai tulajdonosainak személyes adatainak védelméhez való jogát tiszteletben tartom.  Szülői házunk 9. és 10. szomszédja. Olyan szépen felújították mindkét Bőcs házat, hogy hét nyelven beszélnek. Az egyikben élt Bőcs Ferenc édesanyja, ez volt az ő szülői háza.  Bőcs Ferenc és felesége, a 2014-ben, 90 éves korában elhunyt Bőcs Ferencné Bokros Mária is itt éltek. Mariska nénit ismertem, tiszteltem. Halála előtt írtam róla, amiből búcsúztatóján felolvasott a tiszteletes úr.

Bőcs Ferencet biztosan láttam, de nem emlékszem rá, mert fiatalon, 1976. május 19-én elhunyt. Testvérét, Bőcs Andrást  viszont nagyon jól ismertem, tiszteltem. Írtam is róla, mert nyugalmazott őrnagyként ő volt a Marx Károly utcai Petőfi Emlékkönyvtár könyvtárosa. Bőcs András is volt hadifogságban. De ő keleten. Bőcs Ferenc, a Németországból hazatért katona egyetemen tanított, tanársegédként, legjobb tudomásom szerint vegyész volt és/vagy matematikus. Tudós. A nagy öröm, hogy a saját kis blogomon nem egyedül özvegye nekrológját írtam meg, nem,csak testvérére emlékeztem, hanem egy képet is találtam, ahogyan utaznak be Pestre dolgozni a bicskei lakosok, köztük Bőcs Ferenc.    

Bicskén élő rokonukkal is sikerült beszélgetnem, amit folytatni fogunk. Bőcs Ferenc a Műegyetem Vegyészmérnöki Karának dékáni hivatalát vezette. Köszönjük a képeket a családnak.   Mária, Ferenc és András egy sírban nyugszanak a bicskei református temetőben. 

dekani_hiv_vez.jpg  

 

A szomszéd házakról még annyit, hogy két normál méretű telek egy teleknek számított. Családban maradt. Bőcs Ferenc a régebbiben élt, a vasúthoz közelebb eső házban  Bandi bácsi építtette meg a magáét, de azt már  téglából. 

            

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása