Ma negyed kilenckor jártam az iskolánál, a kupakgyűjtőnél. Onnan a Járási Bíróságig a járdán gurultam (eléggé el nem ítélhető módon).  A gyalogátkelőn toltam volna át a kerékpárom.  

De hátam mögött Iustitia istennő termeit magában foglaló épülettel,  ott álltam a zebra szélén és néztem balra, a temetők felé, ahogy olvasónk, a kisiskolás gyermekek szülei kérték.    
Néhány hete jártam erre, akkor még csak az alsó tagozatos iskolások nem látszottak ki mögüle, most már az átlagmagasságú felnőttek se nagyon. 
Szinte minden választott vezető autóval jár. De nem tűnik fel a Városházával szembeni helyzet. Mondták olvasóink, mondom magam is:   tetszik a szépen megcsinált, hosszú kertecske itt is, máshol is. Csak gondozni kell, rendszeresen alkalmassá tenni a környezet alapvető rendeltetéséhez. Látni és látszani. Tudom, ez a járművek világító berendezéseinek fontosságát aláhúzó profi szlogen, majdbnem 50 éves. De ide is illik.  

Nemrégiben olvastam egy felelős vezető állásfoglalását egy régóta tervezett körforgalomról. Szerinte be kell tartani a szabályokat és kész. Szerintem is. De a szabályokat sosem fogja betartani mindenki. Sőt, ezt tanítják is, hogy a vezetőnek erre is fel kell készülnie. Ezt nevezik defenzív vezetésnek. "A defenzíva szó védekezést, a defenzív vezetés tehát védekező vezetést jelent. Kivel vagy mivel szemben? Könnyű kitalálni: a mások hibáival – pontosabban azok lehetséges következményeivel –, illetve a közlekedésben adódható váratlan helyzetekkel szemben."  Vagyis: valóságtól elrugaszkodott, logikát nélkülöző  gondolat arra építeni, hogy mindenki be fogja tartani a közlekedési szabályokat és majd erre épül a közlekedésbiztonság.  

Ráadásul vannak biztonságot nagyságrendileg jobban garantáló megoldások (vö.: körforgalom), akkor tehát stratégiai szempontból azt kell alkalmazni a szabályokat betartó és nem betartó közlekedők érdekében. A legjobb lenne olyan átvezetős körforgó, mint amilyen a Metro közelében van Budaörsnél.  

Itt a Hősök terén sokkal egyszerűbb a dolgunk. Oda kell figyelni arra, hogy egy gyalogátkelőnél HÁROM  ÁLTALÁNOS ISKOLA KÖZELÉBEN mind a gyalogos, mind a közúton járművel  közlekedő jobban, könnyebben  láthassák a "fennforgást" - szebben szólva "egymást".              
Mindez a városközpontban van. De tudom olvasóinkról, hogy Bicske szerte tudnának mutatni még jó néhány helyet, ahol hasonló a helyzet.  De pl. írtak  olyan sarokról, ahol a közelmúltban baleset történt. Most éppen sövényt telepítenek az út szélére, amit szintén nem akarnak észrevenni az illetékesek. 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

06.28-án, hétfőn reggel ezt a gyalogátkelőnél álló sövényt megnyírták...
A defenzív vezetés előrelátó, óvatos közlekedést jelent. Leegyszerűsítve. megadom az elsőbbséget. Szerintem nem a keresztedődésben van a hiba, hanem a szabályokat nem követő emberekben... ld. aki a járdán bringázik. :))))
Egy rendkívül gyakorlatias vezető mondta, hogy a barki kereszteződés egyik legnagyobb veszélye abban áll, hogy Tatabánya irányából egy olyan völgyből érkeznek fel az autók-motorok, amit nem lehet látni a két alacsonyabb rendű útról. A mélyből olykor jelentős sebességgel vagy túllépéssel jönnek, mint derült égből villámcsapás. Én azt vetettem fel, hogy a Szélescsapás vagyis Bp. irányából is van egy kis takarás a kanyarodó út miatt, de szerinte ennek nincs vagy nincs akkora jelentősége. A defenzív vezetés nem egyszerűen a szabályok betartását jelenti. Bizalmi elvnek is nevezik. Azokra a lehetőségekre készül fel a közlekedő pl. fokozott odafigyeléssel, amit a szabályokra fittyet hányó közlekedők okozhatnak. A cikkben felidézett beszélgetésben a valóságtól kissé elrugaszkodott képviselő úgy akarja megoldani a balesetveszélyes csomópont problémáját, hogy azt mondja: mindenki tartsa be a szabályokat :) De nem fogják. Hiába mondja. Esetünk azt követelné meg, hogy a képviselőnek azon kellene dolgoznia a lakosság képviselete érdekében, hogy szintén defenzív stratégiával, a legrosszabb közlekedéssel összefüggő szabálysértésekre és bűncselekményekre felkészülve, egy valódi körforgalom épüljön ki a barki átjáróhoz, mert ha nem is old meg mindent e létesítmény, sokkal biztonságosabb lenne a mai helyzetnél. A képviselő ebben az ügyben inkább akkor szólaljon meg, ha tudja már, mikor kezdik és mikor fejezik be a körforgalmat és megnyugtatásul hozzáteheti, hogy szerinte az IMCS útépítések (pl. híd a vasút felett) valamelyest csökkentheti a barki átjárót érintő főútvonali forgalmat, mert a Váli-völgyből és Vértesaljáról célirányosan Bicskére tartók azon az új útvonalon érkeznek. Szerintem azonban az 1-es főútvonal forgalma ettől még jelentősen nem fog csökkenni olyannyira, hogy okafogyottá tegye a körforg. megépítését.
süti beállítások módosítása